Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden krade, druhý vraždí, třetí miluje, čtvrtý umírá... Movitý statkář David Braxton je otráven svou rolí samozvaného soudce a na zloděje dobytka se rozhodne najmout irsko-amerického lovce lidí Roberta E. Lee Claytona (Marlon Brando). Ten se ukáže jako výstřední a excentrický samotář, jehož osobité chování a vzezření je vyvažováno vysokou profesionalitou mordýřského kumštu. Braxton ale netuší, že obživa nových sousedů z přilehlého statku netkví v ničem jiném než v odcizování koní. Sebranku vede Tom Logan (Jack Nicholson), který má v rouše beránčím vlčí úmysly; v okolí se usadil jen proto, aby pašoval kradené oře a pomstil smrt svého přítele, jehož konec zosnoval právě Braxton. Napětí mezi trojicí vzrůstá, čím více krádeží přibývá. Když se Tom rozhodne uloupit srdce Braxtonově dceři Jane (Kathleen Lloydová), dramatické události na sebe nenechají dlouho čekat… Po Koltu pro leváka a Malém velkém muži natočil Arthur Penn (Vlak, Bonnie a Clyde, Alicin restaurant) další – na dobové poměry – samorostlý western, jímž naboural mytický půdorys souboje dobra a zla. Stoický kodex zproblematizoval tím, že v Missourských roklích lze těžko nalézt ryze kladného hrdinu „waynovského“ typu. Obvykle kašírované kulisy pak Penn s vedoucím výpravy Albertem Brennerem (Strašák, Němý film, Kozoroh Jedna, 2010: Druhá vesmírná odysea) nahradil výtvarným pojetím, které kladlo větší důraz na realismus, aniž by přitom chyběla bohatá scénografie. Svár mezi klasickým dědictvím westernového žánru a jeho novým směřováním částečně přejaly také protichůdné hlavní postavy: strojený (ale dialogově improvizující) Marlon Brando a naturální (ale dialogově strojený) Jack Nicholson. Nakonec dodejme, že po Čelistech se o hudbu v nejlepší formě postaral skladatel John Williams. (Česká televize)

(více)

Recenze (81)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Na Ho*no. Teda pardon, chcel som pochopitelne napisat, ze film sa nepodaril a je dost nudny. Westerny v 70. rokoch 20. storocia uz dodychavali a stali sa pomaly ale isto minulostou. Velku slavu nevzbudili ani slavny Strelec Johna Waynea, iba Psanec Josey Wales Clinta Eastwooda sa mi zo 70-kovych westernov pacil. Tuto v tomto podpriemernom westerne sa stretli 2 herecke legendy a to Marlon Brando /Kmotr, The Chase, Tramvaj do Stanice Touha/ spolu s Jackom Nicholsonom /One Flew Over the Cuckoo´s Nest a Cinska Ctvrt/. Pribeh je umely az strach, minutaz neznesitelna a akcnych scen fakt minimum. Reziser Arthur Penn /Bonnie A Clyde, The Chase/ sa teda nijako nepredviedol. Plus ten fakt, ze samotny velikan Brando mi nikdy nepasoval do westernu. Takze ne, ne, nesuhlasim s pritomnymi 4 a 5 hviezdickovymi uzivatelmi a furt tvrdim, ze prave kovbojky tocili len : Clint Eastwood, Gary Cooper, John Wayne, James Stewart, reziseri Sergio Leone a John Ford. Pre mna nuda s Brandom maximalne na 1 projekciu. 30 % ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Trochu netypický western o partě zlodějů koní. Až komediální scény se střídaly se scénami vážnými. Žádné přestřelky a souboje tváří v tvář, ale prachsprosté zabíjení. Marlon Brando hrál sadistického regulátora takovým způsobem, že jsem z něj měl málem osypky. Byl to opravdový bezcharakterní parchant, až by se z něj člověk poblil. Jeho protivník a kořist v podání Jacka Nicholsona, to byla postava zábavná a svým zlodějským způsobem i čestná. Nevím, jestli to bude film pro každého, ale mně se líbil, i když něco bylo až moc jako například Brando v převlečení za venkovskou starou bábu. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Nevypočitatelný Brando, který měl každý natáčecí den potřebu hrát jinou postavu (a který na projekt zřejmě kývnul jenom kvůli penězům a své slabosti pro indiánskou tématiku) je jako těžký kámen na hrobě Pennovy slibně se rozjíždějící kariéry. Film trpí stejnou nesoustředěností jako jeho hlavní hvězda. Nedokáže navodit nějakou konzistentní atmosféru nebo alespoň vytvořit nosnější dramatickou situaci. Nikdy se na druhou stranu nevylije z žánrového koryta dost, aby se změnil v bizarní acid westernový trip, prostě se jen tak vleče a sem tam zaujme Brandovou nepatřičnou neseriózností nebo hezky komponovaným záběrem. Na skutečnou revitalizaci žánru na jeho rodné půdě si westernoví fanoušci museli počkat ještě 16 let, do uvedení Nesmiřitelných. 65% ()

MartinNDL 

všechny recenze uživatele

Neustálé žánrové sebepopírání a místy až postmoderna rozhodly o tom, že na golf se oproti plánu nepřepínalo (sorry Míro Bosáku) a Cinemax si zachoval mojí pozornost i po druhou hodinku filmu. Historicky byly westerny oslavou chlapáckosti, fair hraní a ukazovaly na tu krásnou tvář Ameriky. U Missouri Breaks zůstává obdiv americké krajině (i když s otazníkem a poukázáním na alternativní způsob života - moderní?), ale skrze otočení tradičních osobnostních kvalit typologicky zaškatulkovaných figurek sledujeme ostrou společenskou kritiku. Americká společnost je tu prohnilá, pokrytecká, zle materialistická, v právo se nedá věřit a dráha kriminálního rebela je logickým a sympatickým fair! způsobem života. A ano, krást koně je košer, zastřelit soka taky, vysrat se na fotříka, kterej je amorální pochopitelně (a smrt mu patří), ale zkus se vyspat se šlapkou v bordelu a už se ti ani nepodívám do očí? Žárlivost? Ne e. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Netypicky skromný príspevok, sledujúc primárne dve excentrické štúdie protikladných osobností: zlodej majetku-lovec ľudí. Ale už tým, že svojský hľadač "spravodlivosti" Brando je svojim spôsobom nezastaviteľný magor a Nicholson so svojou bandou - lump dobytka, zato vtipný a sebestačný, naviac s novou oddanou priateľkou, TENTO STRET je v momente konfliktu otvorený v prospech padúcha (hoc možno menej zákerného ako samotný "šerif"). Mimo tejto kolízie ide o dobre napísanú a nasnímanú, nanič sa nehrajúcu trojhviezdičkovú zábavu, za ktorou nemožno hľadať niečo EXTRA. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (6)

  • Jack Nicholson a Marlon Brando byli dlouhá léta sousedé, ale blízcí přátelé nikdy nebyli. Brandův dům byl přímo na vrcholku Mulholland Drive, Nicholsonův přímo pod ním. Po Brandově smrti Nicholson dům koupil za 6 milionů dolarů, nechal ho zdemolovat a vysázet místo něj květiny. (Eldrick)
  • Nicholson chtěl také Branda zasvětit do svého námětu - filmu o indiánech, jelikož věděl, že tohle téma Branda vždycky zajímalo, ale díky téhle trpké zkušenosti s ním na nápad raději rezignoval. (Eldrick)
  • Jack Nicholson se těšil na to, že bude natáčet se svým vzorem, Marlonem Brandem, ale z natačení byl spíše zklamaný, protože Brando nebyl schopný zapamatovat si scénář a většinu replik četl z papírků. (Eldrick)

Reklama

Reklama