Režie:
Robert ZemeckisHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Leslie Zemeckis, Debbie Lee Carrington, Michael Jeter, Eddie Deezen, Peter Scolari, Chris Coppola, Steven Tyler, Nona Gaye, Josh Hutcherson (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Otevři oči a naskoč! Čeká tě jízda tvého života. Je Štědrý večer, pravý čas na dobrodružství. A tebe čeká v podobě cesty, která se kroutí nahoru a dolů horami, klouže po ledových pláních a šplhá přes závratně vysoké mosty. Vítej na palubě polárního expresu, kde je během cesty podávána horká čokoláda rozvernými číšníky a dobrodružství čeká v každém vagónu. Režisér Robert Zemeckis vytvořil s pomocí hlasu Toma Hankse opravdovou vánoční klasiku. Společně vás zavedou do světa kouzelné animace. "Vidět, znamená uvěřit", tvrdí záhadný tulák, který tě doprovází na této fantastické cestě. Uvidíš skutečné zázraky" Vlak je připraven, tak neváhej a nastup! (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (610)
Chlapec pochybující o existenci Santa Clause je na Štědrý večer pozván průvodčím Polárního expresu, aby s několika dalšími dětmi odjel za Santa Clausem na Severní pól. Tahle jízda, s digitálně vyobrazeným Tomem Hanksem, je docela nuda a v závěru se to tak vleče, že jsem málem usnul. V čase vánočním to nemusí být špatná volba, ale riziko, že se ukoušete nudou, je velmi vysoké. ()
Když jsem na Štědrý den ze zvědavosti pustil televizi, kde zrovna dávali Polární expres, nebylo mým cílem koukat až do konce. Pravdou však je, že jsem od té tuze dementní pohádky (a to takovým hodně vlezlým způsobem) nedokázal odtrhnout oči. Povrchnost, hloupost, moralizování – to vše zamaskované coby vizuální hostina, kterou nelze odmítnout. Určitě ne na Vánoce. :-) 65% Zajímavé komentáře: kleopatra, CheGuevara, DaViD´82, Vitason, Indy, Phillo ()
I přes tenhle typ animace, který zrovna 2x nemusím, je "Polární expres" kouzelný, dojemný (ano, brečím) a má krásný hudební doprovod. Stoprocentní zážitek se ale nekoná a mohou za to nedotažené postavy; jedinou opravdu zdařilou postavou je Duch (tuláka? vlaku? Vánoc?), ovšem pochybuji, že jeho filosofičnost některé z dětí pochopí... ()
Robert Zemeckis vždy vedl pomyslný souboj s jiným hollywoodským velikánem – Jamesem Cameronem. Oba natočili oscarové srdceryvné drama (Forrest Gump/Titanic), sérii tematizující cestování časem (Návrat do budoucnosti I,II,III/Terminátor, Terminátor 2) a oba vždy posouvali možnosti filmové techniky a efektů. Jejich souboj pak vyvrcholil na poli motion-capture animovaných filmů a zatímco Cameron hned se svým prvním pokusem jménem Avatar slavil v roce 2010 triumf, Zemeckis, který si technologii osahával už od roku 2004 a natočil v ní rovnou tři filmy, spíše zpochybnil své schopnosti poutavého vypravěče a donutil fanoušky žadonit o to, aby se vrátil ke klasické filmařině. Polární expres představuje velký milník ve filmografii jednoho z hollywoodských velikánů, bohužel už ne samotný milník filmový, jak by si sám autor díla nepochybně přál. Robert Zemeckis se vždy projevoval jakožto inovátor na poli filmové tvorby, a to především na poli technologickém. Většina jeho filmů oplývala těmi nemodernějšími efekty a technickými vymoženostmi a Zemeckis si vždy pochvaloval, jak se mu každým dalším filmem podařilo nastavit novou laťku, kterou bude pro následovníky nelehké zdolat. Téměř každý jeho film je považován za klasiku a když už si Zemeckis ve své tvorbě vybral slabší chvilku, vznikla z toho přinejhorším poctivá žánrová podívaná. Roku 2000 natočil dva doposud poslední hrané filmy – skvělou „robinsonku“ Trosečník a nedoceněný „hitchcockovský“ thriller Pod povrchem. Poté se na čtyři roky odmlčel. ______ Roku 2004 se stala zásadní událost, která udala nový směr tvorby režiséra oslavovaného Forresta Gumpa a kultovní série Návrat do budoucnosti – do kin byl vpuštěn Polární expres – kompletně animovaný film s užitím techniky motion-capture, který měl být zároveň jednou z prvních vlajkových lodí hollywoodských 3D filmů. Bohužel musím konstatovat, že Zemeckis „opilý“ možnostmi nových technologiíí zcela rezignoval na poutavé vyprávění složitějších příběhů a vše zjednodušil ve prospěch pouhé vizuální atrakce a technologické události. Skrze tento rodinný film vypráví příběh natolik triviální, že by běžnému vypravěči vystačil na slabou půlhodinu, avšak Zemeckis fabuli uměle natahuje všemožnými atrakcemi, které jsou povrchně efektní (zaměření na 3D efekt a neúměrné využití možností „odpoutané“ kamery v digitálním prostoru), bez trojrozměrné projekce ztrácejí polovinu svého kouzla a jejich repetetivnost začne velmi záhy nudit. Film je to neskutečně naivní a povrchně líbivý a ambiciózní pouze ve směru technologickém (z hlediska vyprávění je archaický), dětem velmi nízkého věku by se zajisté mohl zalíbit, avšak od režiséra Zemeckisova formátu bych očekával něco hodnotnějšího a z hlediska uměleckého trvanlivějšího. Na jeho starší filmy se vždy rád podívám znovu, avšak Polární expres byl již ve své druhé polovině úmornou podívanou, která je dnes vizuálně již zastaralá, což například o takové Falečné hře s králíkem Foyerem nelze říct ani po dvaceti letech. Dle dalších dvou následujících motion-capture animáků Beowulf (skvělý scénář zabitý nedokonalým zpracováním a Vánoční koleda (opět povrchní atrakce) lze nyní již s klidným vědomím říct, že rok 2004 byl pro Zemeckisovu tvorbu fatální. () (méně) (více)
Na rozdiel od Vianočnej Koledy zameranej na "staršie ročníky" je Polar Express určený "tým menším". Čuduj sa svete, mne sa to páčilo, animácia bola pekná, celé mi to prišlo milé a nenudiace (možno svoje zohrala aj ešte stále pretrvávajúca vianočná atmosféra). Keby som mal decká, tak ich na to určite zoberiem :) ()
Galerie (58)
Photo © 2004 Warner Bros.
![Polární expres - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/276/160276719_6e0e5f.jpg)
Zajímavosti (32)
- V scéne, keď si hlavný hrdina dáva do vrecka rolničku, je možné počuť, ako mu z vrecka vypadla. (Raketoplan)
- Tom Hanks s Robertem Zemeckisem spolupracovali už vícekrát a výsledkem byly komerčně velmi úspěšné filmy jako Forrest Gump (1994) nebo Trosečník (2002). (imro)
- Vzhledem k možnostem, které filmařům otevírala "motion capture" technologie, se Robert Zemeckis a Tom Hanks před natáčením sešli i s Marlonem Brandem, aby si s ním popovídali o tom, zda by se mu nechtělo zahrát si jejich filmu tuláka. Hanks: "Ale ona to byla spíš záminka, abych si mohl popovídat s Brandem. Bavili jsme se asi pět hodin... teda, půl hodiny o filmu a pak o všem možném. Takový byl Brando." (NIRO)
Reklama