Režie:
Jane CampionScénář:
Jane CampionKamera:
Ari WegnerHudba:
Jonny GreenwoodHrají:
Benedict Cumberbatch, Jesse Plemons, Kirsten Dunst, Kodi Smit-McPhee, Thomasin McKenzie, Frances Conroy, Keith Carradine, Adam Beach, Geneviève Lemon (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Charismatický, ale despotický majitel ranče se chová krutě k bratrovi, který si domů přivedl novou manželku a jejího synka. Jenže pak se stane něco nečekaného. (Netflix)
Videa (3)
Recenze (328)
Zajímavé, ovšem pomalé westernové drama. Benedict Cumberbatch zde vypadá jak Matthew McConaughey a dokonce se podobá i charakterově jeho postavám. I když zde to byl takový hajzlík, takže mě byl daleko sympatičtějí jeho brácha slušňák Jesse Plemons. Kirsten Dunst jsem také od začátku fandil, ať má fajn život, ale ta se postupně uchlastávala. Celkově tedy průměrné 3*, nápad na drama zajímavý, ovšem s přepálenou stopáží a utahanými scénami. ()
Moc dobrý a poměrně rafinovaný v tom, jak to v rámci rodinnýho dramatu posouvá fokus od jedné nejednoznačné postavy k druhé, přičemž to zároveň nerezignuje na jejich vývoj, aby bylo vyústění hlavního konfliktu v něčem nečekané, ale přesto logicky nevyhnutelné. Takhle to zní jako samozřejmost, která by měla být vlastní každému filmu, tenhle scénář se ale prostě povedl. I když pár falešných not tam je, kvůli čemuž je První kráva v podobném ranku "anti-westernů" pořád výš. ()
Silnější gay mrdá. Každý rok se vynoří několik poctivých kalkulů cílených na členy Akademie a zde můžeme bezpochyby vidět jeden z nejlepších. Campion zkušeně vykastrovala western a zapojila i módní prvek LGBT. Její režijní přístup, ve stylu domysli si sám, ocení hlavně diváci, kteří v pubertě neměli pravidelný přístup k internetu. ()
Klíčové slovo: Kalokagatheia. *** Fatálně uhrančivá a přesvědčivá kamera zprostředkuje fyzično a tělesnost a dynamiku ať už krajiny nebo práce či vztahů a emocí a zpředmětňuje pocity, vjemy, prožitky, skrze něž a jedině skrze něž se tu vypráví křišťálově ryzí, anticky jednoduchý a právě tak neřešitelný příběh konfliktu bratrské žárlivosti a synovské lásky, který nedovolí, aby se mezi dvěma výjimečně citlivými a inteligentními muži rozvinul hlubší vztah, protože je beztak částečně projevem slabosti prvního ze ztráty přítele a mistra (a jen možná i milence) a protože právě tu slabost musí druhý v roli zdánlivě slabšího využít a kousnout ze zálohy, věří-li, že je jeho první povinností chránit svou matku, byť tím jde alespoň částečně proti své vlastní přirozenosti a inklinacím. (Je to tedy ještě spíš power of the underdog.) *** Přestože se tu ale obětuje něco výjimečného a zušlechtěného pro něco profánního a prostředního, zároveň je tu každé jablko někudy červivé, a tím odsouzené minout se s ideálem - ať už je tím červem skrytého užírání se ztráta nebo planá naděje, smysl pro povinnost nebo zahořklost či vzdor, talent nebo neschopnost, dobré nebo zatvrzelé srdce, byť nikdo vlastně nemá zlý úmysl - a je tedy nemožné se v nedobrovolném spolužití vyhnout krizi nebo alespoň zabránit tomu, že vyústí v tragédii... nelze z ní vyjít správně a nelze ani rozhodnout, co je dílem osudu a v čem postavy doběhly jejich vlastní nedostatky a slabiny, protože to spolu ve zpětnovazebné smyčce nedělitelně, provázaně souvisí. *** Mistrně je film protkán ústrojnými odkazy do antiky, ať už jde o dramatický oblouk příběhu nebo o náznaky milostných, ač ne nutně homosexuálních náklonností mezi výjimečnými muži jakožto nositeli vyšší kultury, zjemnělé vnímavosti, ale i v principu kalokagatheia - tíhnutí k zušlechtěnosti těla i ducha a k dobru jako nezbytné podmínce pro hlubší chápání skutečné krásy. V principu, jehož vrcholné dosažení je zde postavám, jež pro něj mají cit, tragicky odepřeno. *** Fantastická je tu i hudební složka a celek je prostě omamný. Vizuálně nejvíce strhující film za hodně dlouho a se silným a umně vyprávěným příběhem, který zvolna zákonitě spěje do neodvratitelného finále. *** Tam, kde si dnes filmy hrají na atmosféru podle osvědčené kuchařky, ji tenhle emanuje úplně přirozeně a osobitě. Ari Wegner je vzácně nadaná kameramanka. Ty kopce, stáda tekoucí po hřebenech, ty koně, ty tisíce mikro-duh na srsti ryzáka, chvění jeho kůže pod dotekem mouchy, nenápadné hrátky s perspektivou, s rámováním, snímáním pohybu, doteků, vůní, pachů, tepla či chladu si budu pamatovat velice, velice dlouho a nevidím tenhle snímek naposled. *~ ()
Kodi Smit-Mcphee to teď bude mít u LGBT komunity velký špatný. Síla psa je hodně divné rodinné drama zasazené do Montany 1925, ve kterém jakoby chybí klíčové scény, ale pozor! Je to záměr. Postavy tak z ničeho nic mění své chování díky něčemu, co se děje mimo záběr. Campionová vše pouze naznačí a nechává diváka domyslet si zbytek. Snímek se tak odehrává bez jakékoliv katarze. Vše tak stojí na vynikajícím Cumberbatchovi, který si rančerskou fázonu vychutnává plnými doušky. ()
Galerie (17)
Photo © Netflix
Zajímavosti (15)
- Benedict Cumberbatch se do role ponořil natolik, že se v průběhu dvou týdnů natáčení vůbec nemyl a dokonce začal kouřit jednu cigaretu za druhou. I přesto, že dřív doopravdy kouřil, po každém záběru, kde kouří, mu bylo značně nevolno. Dokonce zašel tak daleko, že se na tři dny otrávil nikotinem. (NiWi)
- Kirsten Dunst musela náročně trénovat hru na piano pro danou scénu. Nakonec se naučila dvě písně, jedna z nich však byla vystřihnuta. (NiWi)
- Hlavnú ženskú postavu (Rose Gordon) mala pôvodne stvárniť Elizabeth Moss, ktorú si následne zahrala Kirsten Dunst. (classic)
Reklama