Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V napínavém gotickém příběhu ze Středozápadu se kolem mladého muže (Tom Holland) shlukují podivné existence. Ale on je připravený chránit svoje blízké. (Netflix)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (410)

lamps 

všechny recenze uživatele

Prvotřídně zvládnuté řemeslo, které se umně pokouší zvládnout balancování v rámci obrazového přístupnosti, spoléhá na prostorově výrazné rámování a vyloženě staví na tlumeném osvětlení, které vyzařuje černotu podobnou, jakou lze najít i v duši popisované společnosti. Antonio Campos se vizuální stránce filmu opravdu snaží vtisknout svůj specifický rukopis a scény inscenuje s vynalézavostí a potřebnou efektivitou. Období 50. a 60. let v prostředí, kde se tře bída s nouzí a hrdinové často hledají únik v modlitbách, vypadá v jeho podání skutečně přesvědčivě a samo o sobě buduje atmosféru, jejímž působením je divák soustavně připravován na všudypřítomné číhající zlo. A do toho dobře pasuje také dobový soundtrack, který ze světa filmu přehnaně nevystupuje, nýbrž vždy příjemně dotváří jeho auru. Zároveň s tím se však vypráví celkem komplexní příběh s mnoha postavami, jejichž osudy se zákonitě musejí protnout a protínají se vlastně v celém průběhu. A jakkoli je samotný děj velmi zajímavý a na jednotlivé konflikty poměrně hutný, jeho vývoj nemá úplně odzbrojující účinek a působí místy příliš strojeně a doslovně. Přítomen je vševědoucí vypravěč, který má možná vyjadřovat boží nezúčastněnou perspektivu, ale jeho funkční úloha se vyčerpá brzy po úvodním nastolení děje a postav. Dále se už jen pravidelně střídá mezi několika hlavními liniemi, které se v závěrečném aktu zcela stmelují, a hlavně prostřední části, kdy je definitivně ustaven hlavní hrdina, schází dominantní vypravěčský směr a impulz - jakoby se záměrně přešlapovalo na místě, aby divák mohl nasávat myšlenkové rozměry dosud načrtnutého - ale problémem v tomto směru je, že na evokované existenciální výšiny je snímek opravdu příliš jednoduchý a interpretačně mdlý. Karty jsou v polovině jasně rozdány, sympatie musí směřovat k hlavní postavě, potenciálně rozporuplné charaktery nemají dost prostoru k ovlivnění děje (opět přitažlivá mrška Keough), popřípadě postrádají lepší prokreslení (šerif Sebastian Stan), a ty zlé jsou rovněž jednostranně špatné. A jakkoli oceňuji nezkrášlené zpochybňování víry v Boha coby prostředku k naplnění a dosažení vnitřního míru, pro větší katarzi mi v závěru chyběly důslednější morální argumenty, které by vnesly méně univerzální konflikt a dilema do jednotlivých zvratů, často vzešlých ze zažitých či získaných přesvědčení postav.___ Ďábel ale navzdory všem slabinám rozhodně funguje jako působivá skládačka plná zajímavých obrazů a postav, které možná schází jakýkoli skutečný přesah a vlastně i více ryzí lidskosti (s výjimkou nějakých dvou hlášek úplně absentuje humor a jede se jen v černotě), ale zachovává si chvályhodný punc atmosférické prolínačky, jejíž dobovost není jen na efekt a logický sled i syžetové uspořádání událostí dává smysl a udržuje diváckou pozornost, snad s výjimkou oné hlušší prostřední části, na slušně vysokých obrátkách. Vedle všech tupých akčních filmů a romantických slaďáren na Netflixu tenhle výlet do buranské světové metropole určitě příjemně vyčnívá a minimálně slušně navnadí na knižní předlohu, která jistě napravuje psychologické i argumentačně tendenční rezervy filmu. 70% () (méně) (více)

TheEvilTwin 

všechny recenze uživatele

TDAtT je bezpochyby všestranně kvalitním filmem, ať už jde o kameru, doprovodnou hudbu nebo asi nejlepší možné herecké obsazení (Spiderman, Batman, Pennywise, Winter Soldier, Alenka, Jason Clarke...), ale jsem si jistý, že film není pro každého, a právě na to trochu doplácí. Osobně sám váhám jak film hodnotit. Motiv souboje Dobra X Zla, osobních názorových rozporů a karmického koloběhu "špatných skutků" mezi na sobě nezávislými hlavními postavami je zde ve své podstatě zpracován kvalitně, stejně tak herecké výkony (naučené přízvuky jsou geniální a přídávají filmu na hodnotě) i celkové působení filmu, ale pořád se nemůžu ubránit dojmu, že mi něco chybělo. Něco více vtahujícího, více divácky vděčnějšího a dodávajícího filmu lepší tempo. Určitě je to jeden z filmů, o kterém se bude hodně mluvit a který dost lidí plně nedocení, ale neznámý Antonio Campos si i tak připisuje slušný zářez do své kariéry. Holt je to bohužel jen pro úzkou cílovou skupinu náročnějších diváků, kteří si nad filmem rádi popřemýšlí a pofilozofují, než jen na nudné večery s rodinkou. ()

Reklama

Slasher 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý, temný a ďáblem nasáklý “southern gothic” thriller, kde po celou dobu někdo páchá zlo a dějí se dost hrozný věci, přesto ale (zajímavě) nevyzní na úplně beznadějně depresivní notu. Vyniká tu nejen atmosféra a pánbíčkářský prostředí appalačských zapadákovů, ale i skvěle užitý vypravěč a výtečný herecký obsazení - všechny postavy táhnou a fungují. Pattinson vystřihl super kněze chlípníka. ()

HellFire 

všechny recenze uživatele

Další film podle knižní předlohy, který se v některých pasážích snaží být až moc cool a dramatický. Děj se odehrává v 60. letech 20. století v malém městečku, kde je každý posedlý bohem a chozením do kostela. Režisérovi se nějak podařilo do snímku dostat spoustu známých tváří, ačkoliv mi byl sympatický pouze jediný herec, a to říkám s nadsázkou. Jason Clarke je mi totiž krajně nesympatický, ale jeho postava podivného úchyláka, který si libuje ve fotografování aktů s jeho ženou a neznámými muži, které následně zabíjí, mu sedla na sto procent. Při pohledu na něj se mi vždy obracel žaludek. Kdyby se film věnoval více téhle podivuhodné linii, hodnotil bych výše. Protože se tak ale nestalo, zcela určitě na film zítra zapomenu a už si ho nikdy nepustím. Každopádně těchhle těžkých negativních filmů začínám mít po krk. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Mám rád takýto druh filmov. Tá nejednoznačnosť medzi tým, čo je dobré a tým čo nie, je tu veľmi tenká. Motivácie fungujú na výbornú a rovnako aj prepletanec osudov. Každej postave film venuje samostatný priestor a snaží sa o charakterový prienik, ktorý v zásade udáva tempo celému filmu a zároveň ho poľudštuje aj keď charaktermi, ktoré väčšinu času nie sú príjemné. Holland v pohode. Pattinson a zvyšok tiež. Campos mal asi veľmi jasnú víziu ako film spraviť a myslím si, že trafil klinec po hlavičke. Film začína ako bezútešný príbeh plný bolesti a smútku. Končí navlas rovnako. Ale nedá sa mi nedodať, že možno ku koncu bolo toho zla na tom svete o trošku menej. Každopádne milé prekvapenie, ktoré podľa traileru nevyzeralo na veľa a v konečnom dôsledku potešilo viac ako posledný film od Coenovcov. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (20)

  • Ukrižovanie je opakujúcou sa témou celého filmu. Na stene v Arvinovej (Tom Holland) izbe visí obraz Ježiša na kríži. Arvin, Willard (Bill Skarsgård) a reverend Teagardin (Robert Pattinson) si zrania ruky v podobe stigiem. A hoci to nebolo bežné, japonskí vojaci skutočne ukrižovávali vojnových zajatcov počas druhej svetovej vojny. (Arsenal83)
  • Jako inspiraci pro ztvárnění své postavy Robert Pattinson (Rev. Preston Teagardin) sledoval videa amerických televangelistů (křesťanský ministr, šířící víru skrze televizní vysílání). (cihlenka)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Reklama

Reklama