Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (640)
90% - Tenhle film je pro mě ztělesněním poctivého krimi-thrilleru. Bez zbytečné akce, bez jakýchkoli efektů, jenom kvalitní vyprávění. Vše, co se děje v Čínské čtvrti Polanskému prostě věřím. Všechno je tak nějak opravdové, a vysokokarátová Goldsmithova hudba dodává celku krásně melancholický nádech. Herecké výkony, včetně pěkného štěku samotného režiséra jsou dokonalé, a esteticky ladí s atmosférou filmu. Co dodat? Nikdy nevěř chlapovi s nožem v ruce :o) ()
Čínská čtvrť má charakterizovat rozpoložení mysli, které Gittse neustále sužuje, je to strach z neúspěchu a neschopnost mu čelit. Zkorumpovaní úředníci, milostná aférka, vražda – to všechno je jenom vedlejším proudem víceméně ovlivňujícím proud hlavní, Gittsovu mysl. Čínská čtvrť je brilantním retro filmem-noir (škoda, že nebyla natočena černobíle), ale zároveň psychologickým dramatem znázorňujícím na jedinci stav celé soudobé společnosti (Amerika 70. let. - Vietnam, aféra Watergate). Sledovat jej není snadné, Polanského režie může někomu připadat příliš uspávací. Film se místy opravdu vznáší v podivně bezdějovém oparu, aby byl znenadání narušen náhlým dramatickým zvratem, obvykle doprovázeným stylovou hudbou Jerryho Goldsmithe. Právě od těchto zásadních momentů se příběh odráží k nějakému ději, jenže nabraná rychlost mu zpravidla nevydrží příliš dlouho a ve výsledku bylo mé nutkání zdřímnout si vždy silnější než nutkání dozvědět se pointu. Vinil bych spíše příliš střídmou Polanského režii nežli Oscarový scénář Roberta Townea, plný pečlivě vystavěných dialogů i fungující nadsázky. Když ne režisér, pak herci scénář využili k mimořádným výkonům. Jako velký obdivovatel Jacka Nicholsona se nebojím napsat, že právě v Čínské čtvrti předvádí svůj nejbarvitější výkon. 80% Zajímavé komentáře: Melies, Visáč, RAPIDUS ()
Výborný scénář (ne dokonalý, ani ne nejlepší), chápu co Polanský kritizoval, co tou zápletkou sděloval, ale nijak mě to nebere a netuším, proč by to měl být až takový kult. Dobrý thriller s jistým přesahem pro společnost, no. Ten závěr je ale naprosto nesmyslný, Nicholsonův detektiv něco kutí a člověk čeká nějaký chytrý zvrat, nějaké sbíhání příprav a ono to dopadne hrozně nelogicky až hloupě. A je mi jedno, že tím chtěl Polanský taky něco sdělit, to se dalo vymyslet mnohem lépe. ()
Vynikající film. Dusná atmosféra filmu je doslova rozpálená Kalifornským vedrem a zčeřená cigaretovým kouřem. Grandiózní zápletka filmu, jehož děj se sice chvílemi předvídat dá, ale jen do chvíle než vás překvapí něčím nečekaným. A to vše okořeněné kvalitní režií Romana Polanského a brilantním výkonem Jacka Nicholsona. Jeho detektiv Gittes je elegantní, tajemný, charismatický, cynik i romantik, gentleman i hrubán v jedné osobě. Výborní jsou i ostatní, tajemná kráska Evelyn Mulwrayová (Faye Dunawayová), zlotřilý incesťák Cross (John Huston), až příliš zásadový polda Escobar (Perry Lopez) a v neposlední řadě také minirolička prcka s nožem (Roman Polanski). Jeden z nejlepších a nejstylovějších kriminálních filmů, jaké jsem měl tu čest vidět. ()
"Před čtrnácti dny odešel na věčnost a před týdnem koupil pozemek. To je dost neobvyklý." Pátrání soukromýho detektiva Gittese mě dost bavilo, ale jeho "předvídavost" mě dost štvala. Člověk se zkušenostmi od policie by zkrátka neměl opakovaně skákat na špek a občas by se mohl zúčastnit rvačky, ve který by nedostal naloženo. Ale to jsou jediný výhrady, protože jako noir je to skvělý a taky poučný. Já jsem se například poučil o tom, že není radno strkat nos tam, kde už má někdo nůž a že slaná voda je špatná "plo tlávu". ()
Galerie (151)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (51)
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí". (Nach)
- Samotné natáčení se zvrhlo v nekonečnou sérii vzteklých výbuchů. Roman Polanski předváděl ďábelské puntičkářství a sám se do role Jakea Gittese projektoval natolik, že se členové štábu záhy mezi sebou začali sázet, kdy režisér začne nutit Jacka Nicholsona mluvit s polským přízvukem. (Siriuss)
- Hotel "El Macondo" je pojmenován podle imaginárního města z románu „Sto roků samoty“ od Gabriela Garcíi Marqueze. (Kulmon)
Reklama