Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (637)
V polovině 70. let se režisér Polanski rozhodl oživit dávno mrtvý žánr noir, a stal se tak zakladatelem tzv. neo-noir žánru, který si v 70. a 80. letech našel četné následovníky a příznivce. Čínská čtvrť je vlastně vlajkovou lodí své kategorie a člověk musí i po letech obdivovat technickou stránku věci, ať už pečlivou režii, hudbu nebo - a to především - precizní kameru. Přesto s filmem jako takovým mám problém. Zápletka a scénář mě nedokážou strhnout. Jakkoliv se Čínská čtvrť považuje za jeden z nejlepších filmů Polanského, osobně upřednostňuji v jeho tvorbě jiné kousky. Kdo má rád charismatické detektivy, osudové ženy a dramatickou atmosféru, může si tenhle film vychutnat, osobně ale dávám přednost žánrové klasice o 2-3 desítky let starší. Možná mi i trochu vadí pozvolné tempo a stopáž filmu. Celkový dojem: 70 %. ()
Vždycky je v tom ženská. Na polanského uchopení vynikajícího a promyšleného scénáře je radost pohledět. Spálené a vysušené L.A. je zadušené tíživou až paranoidní atmosférou, zvlášť když voda neteče. Nejsem velkým příznicem Nicholsona, ale tady je opravdu výborný a hlavnímu hrdinovi dodává potřebnou uvěřitelnost. Zdrcující finále je už jen třešnička na dortu. V 70-tých letech muselo jít téměř o filmařskou revoluci.Špatný plo tlávu. ()
Nedávno jsem tenhle skvost viděl asi popáté, ale konečně poprvé v širokoúhlém neořízlém formátu (ostuda našich distributorů, že tento jeden z nejlepších filmů 70.let nikdy nevyšel na DVD s čes.podporou). Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen. Chinatown disponuje mimořádně hutnou, až tíživou atmosférou sluncem spálených ulic letního Los Angeles 30.let minulého století, kdy pozvolna gradující děj začíná jako vcelku obyčejná noirovsky laděná detektivka, aby pak v závěru přerostla do drama až antických rozměrů. Jacka Nicholsona jsem viděl hrát už v mnoha a mnoha filmech, ale tady v mých očích zahrál svojí životní postavu. To samé lze říct o Faye Dunaway. Hudba Jerryho Goldsmitha se pak místama dotýká až dokonalosti, při jeho melodicky výrazném ´Love Theme´ saxofon nikdy nezněl sladčeji. Při oscarovém udílení tehdy byla silná konkurence (Kmotr II., Skleněné peklo atd.), ale stejně se nemohu zbavit pocitu, že páni akademici tehdy spali, když z 11 nominací přiřkli Polanskimu majstrštyku jedinou sošku - za scenář. Můj TOP 10 film. ()
Vynikající film. Dusná atmosféra filmu je doslova rozpálená Kalifornským vedrem a zčeřená cigaretovým kouřem. Grandiózní zápletka filmu, jehož děj se sice chvílemi předvídat dá, ale jen do chvíle než vás překvapí něčím nečekaným. A to vše okořeněné kvalitní režií Romana Polanského a brilantním výkonem Jacka Nicholsona. Jeho detektiv Gittes je elegantní, tajemný, charismatický, cynik i romantik, gentleman i hrubán v jedné osobě. Výborní jsou i ostatní, tajemná kráska Evelyn Mulwrayová (Faye Dunawayová), zlotřilý incesťák Cross (John Huston), až příliš zásadový polda Escobar (Perry Lopez) a v neposlední řadě také minirolička prcka s nožem (Roman Polanski). Jeden z nejlepších a nejstylovějších kriminálních filmů, jaké jsem měl tu čest vidět. ()
Tak toto je setsakra ťažké. Mám na mysli nájsť spôsob, ako objektívne zhodnotiť toto nevšedné filmové dielo, ktoré posunulo hranice možností Hollywoodu tam, kde sa s nimi dnes pohrávajú tvorcovia ako súrodenci Wachowski či Christopher Nolan. Jasné, toto je trochu iná žánrová sorta, ale čo sa komplikovanosti a štruktúry premysleného scenára týka, dajú sa istotne z hľadiska vývoja postupov porovnávať. Je to trochu zvláštny film, ktorý sa dá ťažko prirovnávať k inému rukopisu ako tomu Polanskiho. Má všetky základné kamene noiru, alebo lepšie povedané neo-noiru, no pohráva sa so zápletkou a rozvíja ju do miestami až nepredstaviteľných, a vždy nečakaných krajností. Ako vravím, je ťažké to rozoberať. Vlastne by sa Čínska štvrť dala označiť za precedens inteligentnejšej časti moderného Hollywoodu. Miestami to bolo na plný počet a ďalšie zhliadnutie je nevyhnutné. 85% ()
Galerie (151)
Zajímavosti (50)
- Mezi režisérem Romanem Polanskim a herečkou Faye Dunaway (Evelyn Mulwray) panovalo velké napětí. Když po řadě vzájemných naschválů Polanski vytrhl Dunawayové několik odstávajících vlasů, propukla v hysterický záchvat a utekla z natáčení. Oba se uvolili dále spolupracovat až poté, co producent Robert Evans oběma slíbil, že pokud nezískají oscarovou nominaci, koupí každému z nich luxusní auto. (hot_spot)
- J.J. Gittes (Jack Nicholson) byl pojmenován podle producenta Harryho Gittese. (Kulmon)
- V roce 2008 byl snímek zařazen na 2. pozici v Top 10 Americké filmové instituce v kategorii mysteriózní. (TheDude)
Reklama