Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (640)
8 / 10 S trochou nadsázky by sa dalo povedať, že ak zoberiete najlepší diel Columba, natiahnete ho na dve hodiny a vymeníte hlavného hrdinu a prostredie, v ktorom sa dej odohráva, dostanete Čínsku štvrť - viem, že to možno znie ako urážka a podcenenie nesporných kvalít tohto filmu, ale ak sa nad tým dlhšie zamyslíte, pochopíte, že nie som až tak ďaleko od pravdy. Aby sme sa rozumeli, toto Polanskeho dielo rozhodne nie je nejaký radový detektívny nepodarok, to božechráň, je to len sakramensky dobre natočená (to si tri krát podčiarknite) noir vecička s neprekonateľným Nicholsonom v hlavnej úlohe. Avšak nalejme si čistého vína, keby hral Gittisa niekto iný, menej charizmatický a talentovaný, stala by sa Čínska štvrť tým, čím je dnes? Kultom? Pochybujem. No dosť bolo rečí, zájdite do najbližšieho obchodu s DVD-čkami, do miestnej videopožičovne, alebo najlepšie do kina s koženými kreslami a obsluhou hore bez a pozrite si to sami - určite neoľutujete. A hlavne si doneste poriadnu zásobu pitnej vody, pretože tej je v L.A. tridsiatych rokov sakra málo. Ale to je už iný príbeh... ()
Napodruhé to bude určitě ještě lepší zážitek, jestli někdy nějaké podruhé nastane. V tuhle chvíli pociťuji vlastně mírné zklamání vzhledem k tomu, jak obrovský hype tomuhle film předcházel. Chápu, proč si Syd Field tak oblíbil právě tenhle scénář. Je totiž dokonalej... ale tak nějak ve špatném smyslu. Jako kdyby ho psal robot. Strojově přesně napsanej, ale tak nějak bez emocí. ()
Nedávno jsem tenhle skvost viděl asi popáté, ale konečně poprvé v širokoúhlém neořízlém formátu (ostuda našich distributorů, že tento jeden z nejlepších filmů 70.let nikdy nevyšel na DVD s čes.podporou). Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen. Chinatown disponuje mimořádně hutnou, až tíživou atmosférou sluncem spálených ulic letního Los Angeles 30.let minulého století, kdy pozvolna gradující děj začíná jako vcelku obyčejná noirovsky laděná detektivka, aby pak v závěru přerostla do drama až antických rozměrů. Jacka Nicholsona jsem viděl hrát už v mnoha a mnoha filmech, ale tady v mých očích zahrál svojí životní postavu. To samé lze říct o Faye Dunaway. Hudba Jerryho Goldsmitha se pak místama dotýká až dokonalosti, při jeho melodicky výrazném ´Love Theme´ saxofon nikdy nezněl sladčeji. Při oscarovém udílení tehdy byla silná konkurence (Kmotr II., Skleněné peklo atd.), ale stejně se nemohu zbavit pocitu, že páni akademici tehdy spali, když z 11 nominací přiřkli Polanskimu majstrštyku jedinou sošku - za scenář. Můj TOP 10 film. ()
Herecký, režijní i scénáristický vrchol filmařiny, který vytvořil celý nový žánr neo-noir. Film je lehce obětí své vlastní reputace, kdy lidé na něj nahlíží s šílenými nároky a očekáváním. Ovšem když se od toho člověk dokáže oprostit a ponoří se do atmosféry i zápletky příběhu, tak dostane ultimátní podívanou. Čínská čtvrt je plná vodítek, náznaků a motivů, které si musí divák poskládat sám. Největší záhadou je pak hlavní hrdina, kde každá scéna odhaluje střípky o jeho minulosti, osobnosti a komplexnosti. No a to finále? Jak by mohlo být trefnější a více dokonalé? Nemohlo. ()
Polanski nikdy nesklame, aj v tomto prípade sa vytiahol. Čínska štvrť dosahuje po atmosferickej stránke úroveň tých najlepších noiroviek. Po celý čas zasmušilé, temné, s postupným odkrývaním jednej veľkej krimi záhady (vražda vodného inžiniera) a to všetko umocnené jedinečným mladým Nicholsonom. Ku koncu dostane divák náklad veľkej hŕby pocitov, avšak asi nie smerom, ktorý by si každý prial - nečakane depresívne, ťaživé a šokujúce, žiaľ ako vystrihnuté zo skutočného života. To som sa na Polanskom opäť raz pekne namlsal. 85/100 ()
Galerie (151)
Zajímavosti (51)
- Peter Bogdanovich odmítl nabídku na režii filmu, čehož později velmi litoval. (Kulmon)
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí". (Nach)
- Poslední film, který Roman Polanski natočil v USA. (hot_spot)
Reklama