Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (636)
Film som si pamätal ešte z detstva, ale už len matne, takže som si to rád pozrel na ČT1 znova. Veľká hanba, že tento kult doteraz na dvd nevyšiel. Trošku som sa pobavil na scéne "s nožom v nose", ktorú som si ako jedinú z detsva zapamätal. Pobavilo ma na nej to , že ten nôž držal v ruke práve R. Polanski, čo som v detsve nemohol tušiť. Spletitý príbeh vyšetrovania je zrežírovaný bravúrne, to sa musí nechať. Polanski je pán režisér a 11 nominácií na oscara je zaslúžených a jedna premenená soška zase nezaslúžená. J. Nicolson a F. Dunaway sú bezchybný a hudba J.Goldsmitha do úžasnej hutnej atmosféry sekne dokonale. Záverečná scéna je naozaj silná. Z výstrelov na auto a dlhého trúbenia ozývajúceho sa čínskou štvrťou mi behal mráz po chrbte.100%. ()
Pro mě dokonalý žánrový film (krimi) s mrazivou retro atmosférou a jedním z nejlepších Nicholsonových výkonů. Co jsem na Chinatownu nakonec ocenil nejvíc byla právě jeho postava, kterou ze začátku vnímáme jako cynického necitlivého a vypočítavého detektiva bez špetky cti a postupem času nám Polanski dává stále hlouběji nahlédnout do jeho charakteru, abychom nakonec... Skutečně mistrovsky vystavěný film, ať už v zmíněném nahlížení postav či rozplétáním ústřední záhady. Zvěsti o jednom z nejproblematičtějších natáčení všech dob (především spory Nicholson/Polanski) se na filmu podle mě nijak nepromítli. "As little as possible." 90% ()
„Cherchez la femme.“ Žádná jiná replika ani nemůže tenhle snímek vystihnout více. Ač to nějakou dobu tak úplně nevypadá (stopáž filmu je poměrně luxusní a tempo také není z nejrychlejších), jedná se o dosti vtahující záležitost. Atmosféra je parádní, napětí (budované především výtečnou hudbou) postupně přibývá. Nechybí spousta zvratů, divák podobně jako hlavní hrdina pořád neví, na čem vlastně je. A když už jsme u postav, především ústřední pár je herecky zvládnut výborně. Dunaway si se svou „ledovou královnou“ poradila s grácií, Nicholson zase jen dokazuje, jak pestrým hereckým arzenálem disponuje. Vůbec mě jeho postava bavila, frky i triky (nadchlo mě zejména pravítko). Ke konci začíná přituhovat a závěrečný Jakeův pohled je vzhledem k naznačené minulosti tak moc výmluvný…a teď už pryč ze zmíněné čtvrti a solidní 4* na cestu. „Dnes za něj byla v Mar Vista Inn sloužena mše.“ - „Zesnul před 14 dny.“ - „Co je na tom zvláštního?“ - „Před 14 dny odešel na věčnost a před týdnem koupil pozemek. To je dost neobvyklý.“ ()
Herecký, režijní i scénáristický vrchol filmařiny, který vytvořil celý nový žánr neo-noir. Film je lehce obětí své vlastní reputace, kdy lidé na něj nahlíží s šílenými nároky a očekáváním. Ovšem když se od toho člověk dokáže oprostit a ponoří se do atmosféry i zápletky příběhu, tak dostane ultimátní podívanou. Čínská čtvrt je plná vodítek, náznaků a motivů, které si musí divák poskládat sám. Největší záhadou je pak hlavní hrdina, kde každá scéna odhaluje střípky o jeho minulosti, osobnosti a komplexnosti. No a to finále? Jak by mohlo být trefnější a více dokonalé? Nemohlo. ()
Vždycky je v tom ženská. Na polanského uchopení vynikajícího a promyšleného scénáře je radost pohledět. Spálené a vysušené L.A. je zadušené tíživou až paranoidní atmosférou, zvlášť když voda neteče. Nejsem velkým příznicem Nicholsona, ale tady je opravdu výborný a hlavnímu hrdinovi dodává potřebnou uvěřitelnost. Zdrcující finále je už jen třešnička na dortu. V 70-tých letech muselo jít téměř o filmařskou revoluci.Špatný plo tlávu. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (50)
- Scenárista Robert Towne a Roman Polanski sedeli v dome režiséra a už dva mesiace sa trápili nad úpravou scenára. Presnejšie, Towne sa trápil menej, radšej chodil von so svojím psom a fajčil fajku. Polanski bol nahnevaný. „Ten jeho prekliaty pes mi v tej rozpálenej miestnosti ležal pri nohách a slintal. Bob plnil izbu dymom a bojoval za každé slovo, ako keby mali byť vytesané do mramoru," sťažoval sa Peterovi Biskindovi, keď ho britský žurnalista spovedal pre svoju knihu „Bezstarostní jazdci, zúriví býci“. (Zdroj: ČSFD)
- V roce 1991 byl snímek zařazen do Národního filmového registru kongresové knihovny USA. (Terva)
- Scéna, kdy Roman Polanski v roli gangstera rozpáře Jacku Nicholsonovi (J.J. Gittes) nos, se povedla hned napoprvé. Škodolibý režisér ji ale nechal ještě sedmkrát opakovat. (hot_spot)
Reklama