Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (640)
"Před čtrnácti dny odešel na věčnost a před týdnem koupil pozemek. To je dost neobvyklý." Pátrání soukromýho detektiva Gittese mě dost bavilo, ale jeho "předvídavost" mě dost štvala. Člověk se zkušenostmi od policie by zkrátka neměl opakovaně skákat na špek a občas by se mohl zúčastnit rvačky, ve který by nedostal naloženo. Ale to jsou jediný výhrady, protože jako noir je to skvělý a taky poučný. Já jsem se například poučil o tom, že není radno strkat nos tam, kde už má někdo nůž a že slaná voda je špatná "plo tlávu". ()
Herecký, režijní i scénáristický vrchol filmařiny, který vytvořil celý nový žánr neo-noir. Film je lehce obětí své vlastní reputace, kdy lidé na něj nahlíží s šílenými nároky a očekáváním. Ovšem když se od toho člověk dokáže oprostit a ponoří se do atmosféry i zápletky příběhu, tak dostane ultimátní podívanou. Čínská čtvrt je plná vodítek, náznaků a motivů, které si musí divák poskládat sám. Největší záhadou je pak hlavní hrdina, kde každá scéna odhaluje střípky o jeho minulosti, osobnosti a komplexnosti. No a to finále? Jak by mohlo být trefnější a více dokonalé? Nemohlo. ()
Nedávno jsem tenhle skvost viděl asi popáté, ale konečně poprvé v širokoúhlém neořízlém formátu (ostuda našich distributorů, že tento jeden z nejlepších filmů 70.let nikdy nevyšel na DVD s čes.podporou). Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen. Chinatown disponuje mimořádně hutnou, až tíživou atmosférou sluncem spálených ulic letního Los Angeles 30.let minulého století, kdy pozvolna gradující děj začíná jako vcelku obyčejná noirovsky laděná detektivka, aby pak v závěru přerostla do drama až antických rozměrů. Jacka Nicholsona jsem viděl hrát už v mnoha a mnoha filmech, ale tady v mých očích zahrál svojí životní postavu. To samé lze říct o Faye Dunaway. Hudba Jerryho Goldsmitha se pak místama dotýká až dokonalosti, při jeho melodicky výrazném ´Love Theme´ saxofon nikdy nezněl sladčeji. Při oscarovém udílení tehdy byla silná konkurence (Kmotr II., Skleněné peklo atd.), ale stejně se nemohu zbavit pocitu, že páni akademici tehdy spali, když z 11 nominací přiřkli Polanskimu majstrštyku jedinou sošku - za scenář. Můj TOP 10 film. ()
Vždycky je v tom ženská. Na polanského uchopení vynikajícího a promyšleného scénáře je radost pohledět. Spálené a vysušené L.A. je zadušené tíživou až paranoidní atmosférou, zvlášť když voda neteče. Nejsem velkým příznicem Nicholsona, ale tady je opravdu výborný a hlavnímu hrdinovi dodává potřebnou uvěřitelnost. Zdrcující finále je už jen třešnička na dortu. V 70-tých letech muselo jít téměř o filmařskou revoluci.Špatný plo tlávu. ()
Výborný scénář (ne dokonalý, ani ne nejlepší), chápu co Polanský kritizoval, co tou zápletkou sděloval, ale nijak mě to nebere a netuším, proč by to měl být až takový kult. Dobrý thriller s jistým přesahem pro společnost, no. Ten závěr je ale naprosto nesmyslný, Nicholsonův detektiv něco kutí a člověk čeká nějaký chytrý zvrat, nějaké sbíhání příprav a ono to dopadne hrozně nelogicky až hloupě. A je mi jedno, že tím chtěl Polanský taky něco sdělit, to se dalo vymyslet mnohem lépe. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (51)
- Mezi režisérem Romanem Polanskim a herečkou Faye Dunaway (Evelyn Mulwray) panovalo velké napětí. Když po řadě vzájemných naschválů Polanski vytrhl Dunawayové několik odstávajících vlasů, propukla v hysterický záchvat a utekla z natáčení. Oba se uvolili dále spolupracovat až poté, co producent Robert Evans oběma slíbil, že pokud nezískají oscarovou nominaci, koupí každému z nich luxusní auto. (hot_spot)
- Hudbu pro film původně složil Phillip Lambro, ale producent Robert Evans ji na poslední chvíli odmítl použít. Jerry Goldsmith tak měl na zkomponování hudby deset dní. (HellFire)
- Role Evelyn Mulwray (Faye Dunaway) byla původně zamýšlena pro Ali MacGraw, manželku producenta Roberta Evanse. O roli však přišla poté, co se s ním rozvedla a provdala se za herce Stevea McQueena. (ČSFD)
Reklama