Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (640)
Za atmosféru, závěr a občas také napětí zaokrouhlím hodnocení na 4*. Zápletku si pro diváky připravil Roman Polanski zajímavou, dokázal vystihnout Ameriku 30. let, naservíroval i nějaké zvraty v ději, čímž svůj snímek výrazně okořenil a v mnohých scénách se nebál syrovosti. S blížícím se závěrem je pak Čínská čtvrt lepší a lepší. ()
Vynikající film. Dusná atmosféra filmu je doslova rozpálená Kalifornským vedrem a zčeřená cigaretovým kouřem. Grandiózní zápletka filmu, jehož děj se sice chvílemi předvídat dá, ale jen do chvíle než vás překvapí něčím nečekaným. A to vše okořeněné kvalitní režií Romana Polanského a brilantním výkonem Jacka Nicholsona. Jeho detektiv Gittes je elegantní, tajemný, charismatický, cynik i romantik, gentleman i hrubán v jedné osobě. Výborní jsou i ostatní, tajemná kráska Evelyn Mulwrayová (Faye Dunawayová), zlotřilý incesťák Cross (John Huston), až příliš zásadový polda Escobar (Perry Lopez) a v neposlední řadě také minirolička prcka s nožem (Roman Polanski). Jeden z nejlepších a nejstylovějších kriminálních filmů, jaké jsem měl tu čest vidět. ()
Vždycky je v tom ženská. Na polanského uchopení vynikajícího a promyšleného scénáře je radost pohledět. Spálené a vysušené L.A. je zadušené tíživou až paranoidní atmosférou, zvlášť když voda neteče. Nejsem velkým příznicem Nicholsona, ale tady je opravdu výborný a hlavnímu hrdinovi dodává potřebnou uvěřitelnost. Zdrcující finále je už jen třešnička na dortu. V 70-tých letech muselo jít téměř o filmařskou revoluci.Špatný plo tlávu. ()
Do Chinatownu jsem vkládal poslední naděje, že si umím vybrat ještě film, který mně nadchne, okouzlí a učaruje. Po několika zklamáních jsem si spravil chuť jako kdybych opustil nádražácké bistro a zamířil přímo do Sacheru! Po dobu celé projekce jsem byl přesvědčen, že zůstanu u čtyř hvězdiček, ale po zvážení toho, že na stupnci jedna až deset jsem stále u vrcholu - ať u brilantní režie Romana Polanského, hereckých výkonů Nicholsona a sexy Dunaway, scénáře nebo perfektní hudby, která jen a jen umocňuje skvostný a nezapomenutelný zážitek z neonoir kriminálky - musím dát plný počet, velký jak samo Los Angeles! ()
Nedávno jsem tenhle skvost viděl asi popáté, ale konečně poprvé v širokoúhlém neořízlém formátu (ostuda našich distributorů, že tento jeden z nejlepších filmů 70.let nikdy nevyšel na DVD s čes.podporou). Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen. Chinatown disponuje mimořádně hutnou, až tíživou atmosférou sluncem spálených ulic letního Los Angeles 30.let minulého století, kdy pozvolna gradující děj začíná jako vcelku obyčejná noirovsky laděná detektivka, aby pak v závěru přerostla do drama až antických rozměrů. Jacka Nicholsona jsem viděl hrát už v mnoha a mnoha filmech, ale tady v mých očích zahrál svojí životní postavu. To samé lze říct o Faye Dunaway. Hudba Jerryho Goldsmitha se pak místama dotýká až dokonalosti, při jeho melodicky výrazném ´Love Theme´ saxofon nikdy nezněl sladčeji. Při oscarovém udílení tehdy byla silná konkurence (Kmotr II., Skleněné peklo atd.), ale stejně se nemohu zbavit pocitu, že páni akademici tehdy spali, když z 11 nominací přiřkli Polanskimu majstrštyku jedinou sošku - za scenář. Můj TOP 10 film. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (51)
- Scéna, kdy Roman Polanski v roli gangstera rozpáře Jacku Nicholsonovi (J.J. Gittes) nos, se povedla hned napoprvé. Škodolibý režisér ji ale nechal ještě sedmkrát opakovat. (hot_spot)
- Roman Polanski měl v určité fázi psaní scénáře potřebu dostat nějak příběh na chvíli do skutečné čínské čtvrti, a když se nápad nepodařilo ihned zpracovat, jeho posedlost postupně otrávila všechny ostatní. Scénograf Richard Sylbert na to odvětil, zdali by nestačilo, kdyby si Gittes (Jack Nicholson) v pár záběrech prostě objednal čínské jídlo. (Siriuss)
- Scenárista Robert Towne a Roman Polanski sedeli v dome režiséra a už dva mesiace sa trápili nad úpravou scenára. Presnejšie, Towne sa trápil menej, radšej chodil von so svojím psom a fajčil fajku. Polanski bol nahnevaný. „Ten jeho prekliaty pes mi v tej rozpálenej miestnosti ležal pri nohách a slintal. Bob plnil izbu dymom a bojoval za každé slovo, ako keby mali byť vytesané do mramoru," sťažoval sa Peterovi Biskindovi, keď ho britský žurnalista spovedal pre svoju knihu „Bezstarostní jazdci, zúriví býci“. (Sufferer)
Reklama