Reklama

Reklama

Ve slepé uličce

  • Česko Slepá ulička (více)
Trailer

Obsahy(1)

Osudu neunikneš ani na opuštěném starobylém hradě. Na tom starém hradě na northumberlandském pobřeží měl prý kdysi Sir Walter Scott napsat svého Roba Roye. Dodnes se tu dochoval jeho autentický husí brk i mnohé další památky Mistrovy osobnosti. Tak to alespoň nečetným návštěvníkům své "pevnosti", jak tomu sídlu hrdě říká, tvrdí jeho momentální výstřední majitel. Angličan George, který tu žije se svou mladou, krásnou francouzskou manželkou. Bál se možná, když se zbavoval svého prosperujícího podniku a rozhodoval se pro život v ústraní, aby mu ji svody velkoměsta neodvedly. Neuvědomil si ovšem, že Osudu člověk neunikne. A "Osud" se právě v této chvíli k této výspě civilizace neodvratně blíží. Osud v podobě dvou raněných gangsterů, kteří se po zpackané akci nutně potřebují alespoň na chvíli někam zašít. A jelikož široko daleko není nic vhodnějšího...
Slepou uličku natočil podle vlastního scénáře režisér Roman Polanski v roce 1966, těsně před tím, než odešel do Hollywoodu. Nezapřel v ní charakteristické rysy své tvorby, především hluboké zaujetí všemožnými úchylkami lidské psychiky. A dokázal navíc z tohoto na první pohled pouhého thrilleru - neboli příběhu dvou raněných gangsterů, terorizujících manželský pár - vytěžit nemalou dávku černého humoru. Snímek byl v r. 1966 oceněn na MFF v Berlíně Zlatým medvědem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

igi B. 

všechny recenze uživatele

Jedovatě bizarní směsice tvrdého i natvrdlého chlapáctví, ženské falše (a falešnosti), snobizmu, šílenství a sovího houkání - i po více jak čtyřiceti letech od natočení stále ke koukání... ;-) . . . Rob Roy (ten v příběhu >knižní< ;-) by byl asi překvapen, jak bizarně plytké dobrodružství se událo jedné noci a jednoho dne v té >jeho< staré díře Lindisfarne, kde skončilo bytí dvou směšných lumpů, nějaké té slepice, prastaré vitrajle, společenského >přátelství< a jednoho marného a zbytečného nerovného manželství. V krizi se projevují charaktery a tomu se R. P. s nadhledem sobě vlastním dokáže vysmát a ještě navíc i něco sdělit - že ZLO v jakékoli podobě, i když je směšné, zplodí zase jen další zlo. A končit to všechno může nakonec v tak slepých uličkách, že uniknout se podaří jen málokomu... Nekonečně platná PRAVDA, tentokráte v >crazy thrilleru< (sakryš, to je ale žánr! ;-) ala mistr Polanski... - - - - - (Poprvé viděno 11.9.2008 na ČT2, komentář zde jako čtvrtý - 12.9.2008) ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Naozaj sa neodvážim odhadnúť čo týmto dielom Polanski zamýšľal, no každopádne z neho vzišiel ďalší svojský výtvor tohto všestranného režiséra. Ja by som film kategorizoval ako paródiu na klasický žánrový thriller, ktorej výpovedná hodnota dosiahla svoj strop niekde v polovici a odvtedy to bolo dosť intenzívne premávanie, aby som film vôbec dopozeral. Zaujímavosť jednotlivých scén mala hojdačkový štýl, raz vystrelila až na vrchol, inokedy spadla až na samotné dno. Herecké výkony držia film nad vodou, záver napokon zachraňoval čo sa dalo a tak s čistým svedomím zostávam pri troch hviezdičkách. 60%. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kdyby měl tento film v sobě pořádné napětí a strhující atmosféru, mohl by vzniknout slušný gangsterský thriller ve stylu „home invansion“ z netypického prostředí. Kdyby měl zase víc humoru a absurdních nápadů (které zde jsou, ale zdaleka ne v takové míře, aby dokázali utáhnout celý film), mohla by vzniknout výborná černá komedie. Bohužel vznikla jakási nevýrazná a podivná kombinace obojího, přičemž ani v jedném směru na mě film nezafungoval. Nemám žádný problém považovat Romana Polanského za vynikajícího režiséra, ale určitě díky zcela jiným filmům, přičemž gangsterky ani komedie evidentně jeho parketou nebudou. Gangsteři zde byli pro mě určitě zábavnější, než podivně úchylný manželský pár ze zámečku, takže jsem nedokázal s rukojmími nijak soucitit ani jim fandit. Chyba nebo záměr? Zcela odtažitě pojatý film s relativně napínavým dějem si mě nakonec získal pouze komickou postavičkou smolaře v podání brýlatého Jacka MacGowrana, jenže i ten brzy ze scény mizí. Občas přišla vtipná nebo napínavá scéna, hlavní gangster (Lionel Stander) měl taky světlé chvilky, dost se mi líbila černobílá kamera. Ale zřejmě nebylo otázkou špatného rozpoložení, když jsem už loni Slepou uličku v polovině neúspěšně vzdal, ani dnes se nekonalo nadšení. Při té ukrutné dvouhodinové délce teprve ne. [55%] ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Thriller nebo komedie? Řekl bych tak trochu obojí. V tomto snímku to režisér Polanski a scénárista Gerard Brach tak nádherně pospojovali že vznikl snímek jednak plný černého humoru, a na druhé straně násilí ale jen v únosné míře. Film je vlastně takovou studií mocenských poměrů a potenciálního násilí ve společnosti. Do hlavní role byl obsazen Donald Pleasance ve filmu jako obstarožní George známý například s filmů Velký útěk, Hallowen a třeba Vládce temnot kde ztvárnil rovněž hlavní roli, to byl ale výčet jen těch nejzajímavějších. Jeho mladou manželku Teresu plnou života ztvárnila francouzská herečka Francoise Dorléac známá z filmů Muž z Ria nebo ze Slečinek z Rochefortu. Společně žijí na osamělém ostrovním hradě v severní Anglii.V jejich poklidném životě je nečekaně jednoho dne překvapí dva gangsteři, kteří čekají na svého šéfa Katelbacha. Poté začíná hra o moc a násilí, v níž se závislost absurdně převrátí. Poté je ve filmu ještě několik zajímavých a napínavých momentů než dojde ke konečnému rozuzlení, jednak s nečekaným příjezdem jejich přátel, a s vypořádáním se se s oběma zločinci. Docela pěkný film se skvělou atmosférou. 3/5 hvězdičky si film podle mého sečteno a podtrženo zaslouží. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Další výčet podivných lidiček, kterými Polanski pomáhá zalidňovat svět už sám od sebe podivný. A nebylo by t možné, kdyby takový nebyl on sám. Myslím, že teď ve stáří, se mu už musí plést co prožil sám a co sám nafilmoval. Znáte přece rčení, které děti používají dříve, než vidí první film: "Ale vždyť on to jen filmuje... Manželé (Teresa a George) filmují rodinný život a příjezd gangsterů do jejich "pevnosti" je pro ně vytržení z nudy a pro nás demonstrací jejich charakterů (až po poslední moment, když se před samopalem polomrtvého Richarda schovávají střídavě za sebe)... Přes všechny problémy s místem, herci atd. (a přes mnohé chyby ve filmu, angicky goofs), považuje Polanski tento film - a myslím zcela oprávněně - za "příspěvek poetickému filmovému jazyku"... Přestože nezvedený kluk poškrábal jinou desku, snesl bych víc hudby dnes již legendárního Krzysztofa Komedy - viz EP Krzysztof Komeda ‎– Cul-De-Sac. ()

Galerie (64)

Zajímavosti (4)

  • Film oceněn na MFF 1996 v Berlíně Zlatým medvědem. (M.B)

Reklama

Reklama