Režie:
Roman PolańskiScénář:
Roman PolańskiKamera:
William A. FrakerHudba:
Krzysztof KomedaHrají:
Mia Farrow, John Cassavetes, Ruth Gordon, Sidney Blackmer, Maurice Evans, Ralph Bellamy, Victoria Vetri, Charles Grodin, Tony Curtis, William Castle (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Jsou to jen hormony, anebo se temné síly opravdu chystají ovládnout svět? Novomanželé Rosemary a Guy Woodhouseovi (Mia Farrowová a John Cassavetes) se nastěhují do starého newyorského činžáku, i když je přítel Hutch (Maurice Evans) varuje před temnou historií domu. Působili zde okultisté a došlo tu k několika tragickým úmrtím. Woodhouseovi se seznámí se starými sousedy Castevetovými, kteří u nich začnou být častými hosty. Když Rosemary otěhotní, doporučují jí Castevetovi svého známého gynekologa. Od té doby však Rosemary začne trpět nevysvětlitelnými bolestmi a strachem. Od Castevetových jsou slyšet zvuky jako při duchařských seancích, někteří lidé včetně ostražitého Hutche záhadně onemocní nebo přímo umírají. Jsou to jen náhody, představy psychicky labilní rodičky anebo se proti Rosemary chystá nefalšované satanské spiknutí...? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (731)
Po prvním zhlédnutí před lety jsem konstatoval silný zážitek s efektní tečkou. Potíž je v tom, že se Polanski drží Levinovy knižní předlohy doslovně a v tom je kámen úrazu. Polanského snímek totiž je silný tam, kde divák neví, zda jde o paranoiu ženy s rizikovým těhotenstvím nebo o skutečné spiknutí a zásah nadpřirozených sil. Totiž teoreticky by to tak fungovalo, kdyby pointa nebyla notoricky známá. Rosemary patří k nejúspěšnějším Polanského snímkům a tenhle titul si obvykle průměrný filmový fanoušek vybaví jako první, když přijde řeč o Polanském. Ve své době totiž film fascinoval právě spojením mateřství a tehdy nesmírně oblíbeného tématu satanismu. Levinova předloha je o tom, jak silný dokáže být mateřský cit, a ne o psychóze nešťastné rodičky. Film by zkrátka mnohem líp fungoval jako psychologické drama než jako horor a doslovná tečka ruší a je nefunkční. Ostatně mnohem spíš než horor je to dnes vzhledem k závěru temná groteska. S odstupem doby potěší výkon Miy Farrow a především tradičně pečlivá Polanského režie, ale scénář a pointa jdou celkem mimo mě, takže na víc než 3* to nevytáhnu. Celkový dojem: 60 %. ()
Horor, který nesází na scény typu "hrdinka otevře skříň, něco si vezme, zavře skříň a... PANEBOŽE, NĚKDO SE TAM MEZI TÍM POSTAVIL!", ale který vsází na hutnou atmosféru, kterou kdybyste chtěli krájet, museli byste použít nůžky na plech. Rosemary's Baby je prakticky dokonalý horor a geniální film, který vás donutí pochybovat, alespoň po většinu jeho stopáže, o tom, jestli to je či není pravda. Samotný závěr, kde je vše moc vysvětleno, se mi v první chvíli moc nelíbil, abych pravdu řekl, ale zde se ukazuje něco, co je silnější než fakt, že SPOILER!!! váš syn bude zřejmě vládnout v pekle :-) KONEC SPOILERU! a totiž, mateřská láska. Opravdu skutečný masterpiece. Film, který se nebojím označit za kultovní a film, který děsí tak trochu jinak než moderní horory, lépe. 100 %. ()
Ako tak pozerám STIGMY alebo KONIEC DNÍ a vidím, čo si Hollywood myslí o satanských hororoch, neviem, či mám byť podráždený alebo sa smiať. V 60. rokoch bola situácia drasticky odlišná. V prospech veci, žánru i diváka. ROSEMARY MÁ DIEŤATKO je takmer majstrovské dielko (nielen v hororovom žánri) a jeden z troch pilierov satanského hororu (neskôr prišiel ešte OMEN a VYHÁŇAČ DIABLA, všetky tri mimochodom boli natočené podľa kníh). Levinova novela (v Čechách vyšla v jednom zväzku s ďalšou jeho klasikou, Stepfordskými paničkami) a musím povedať, že ako knižka, tak Polańského filmová adaptácia sú skvelé. Odlišujú sa od seba v podstate len koncom... ale ťažko povedať, či je lepší knižný, alebo filmový. Aj to svedčí o tom, s akými perfektnými horormi máme dočinenia. ()
Výborný film Romana Polanskeho patrí spoločne s The Omen (1976) a The Exorcist (1973) ku vrcholu okultného filmového horroru. Sú to kultové diela, ktoré sa svojou kvalitou zapísali do dejín nie len horrorovej kinematografie. Každý z nich spracúva danú tému trocha z iného pohľadu, ale vo všetkých troch prípadoch ide o spoločnú podstatu. Prenikanie pekelných síl do nášho sveta. "Rosemary má dieťatko" je z tejto takzvanej Nesvätej Trojice asi najjemnejším zástupcom, ale silná horrorová atmosféra sa jej uprieť nedá. **** ()
Vyjma posledních 10-ti minut mistrovské dílo, geniální v tom, jak mate diváka a vybízí ho ke své vlastní interpretaci příběhu. Můžete to brát jako čistokrevný satanský horor, či naopak jako psychologické drama ženy, postupně se propadající do své paranoidní duševní choroby a Polanski svou promyšlenou režií divákovi nic neulehčuje. Naopak díky mnoha chytrým náznakům, které se dají vykládat víceznačně, buduje v divákovi samotném ten samý pocit nejistoty a paranoie. Bohužel musím souhlasit s některými zdejšími ohlasy, že konec je neuspokojivý, byl pro mě strašlivým zklamáním. Až příliš jasně se „karty vyloží na stůl“, vše se polopatisticky vysvětlí a ta báječná atmosféra nejistoty a podezíravosti padne v prach. Kdyby to Polanski nechal v závěru otevřené, v té víceznačné rovině celého vyprávění, neváhal bych s maximálním hodnocením ani vteřinu. Strašná škoda. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (66)
- Scéna, v níž jde Mia Farrow (Rosemary) napříč silnicí, byla natáčená za reálného provozu. Polanski údajně Farrow řekl, že si nikdo nedovolí srazit těhotnou ženu. Polanski scénu údajně natáčel sám na ruční kameru, protože se do toho nikomu jinému nechtělo. (Kulmon)
- Společně s filmy Hnus (1965) a Nájemník (1976) tvoří tento film Polanskiho volnou trilogii o hrůzách odehrávajících se v městských bytech. (Kulmon)
- Herec Christopher Lee v českém pořadu Na plovárně (od r. 1998) uvedl, že tento film považuje za nejlepší horor, co kdy viděl. (Flaxik)
Reklama