VOD (3)
Obsahy(1)
Co dělá člověka… člověkem? Pixar Animation Studios uvádí celovečerní film Duše, ve kterém se představí středoškolský učitel hudební výchovy Joe Gardner (v původním znění Jamie Foxx), který dostane životní šanci hrát v proslulém jazzovém klubu. Jeden chybný krok ho však přenese z ulic New Yorku do Neznáma před, což je fantastické místo, kde čerstvě narozené duše získávají před vstupem na Zemi vlastnosti, návyky i zlozvyky. Joe však na svém životě lpí a tak spojí síly s duší číslo 22 (v původním znění Tina Fey), která však vůbec nechápe, čím je zrovna lidský život tak výjimečný. A jak se Joe zoufale snaží duši číslo 22 vysvětlit, co je na životě tak skvělé, sám získává odpovědi na otázky, které si sám nesčetněkrát kladl. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (426)
Chyběl mi tam krůček navíc, díky němuž bych šel s postavami a nervózně vyhlížel, co se ukrývá za zavřenými dveřmi. Mám pocit, že tu nebylo nejšťastnější rozdání karet, protože se víceméně nabízí jen pár variant řešení. Je to jako dívat se na detektivku, kde tvůrci představí dva podezřelé a tím to hasne. Doufal jsem, že zrovna v případě Pixaru najdou nějaké nečekané řešení, které na konci z předem vyjetých kolejí vybruslí, ale to se bohužel nestalo. Duši nelze upřít silné emoce i skvělé gagy, zatímco však "tam nahoře" se hýří nápady, na zemi to bylo jen tajtrdlíkování v duchu animovaných skečů (příliš nepomáhá i to, že vedlejší postavy z Joeova života vesměs působí jako nezajímavá výplň). V jednotlivých momentech každopádně Pixar nadále fascinuje tím, jak nápaditě umí vytvářet (s)nové světy. Celek ale tentokrát neohromí. Animák Charlie: Všichni pejskové jdou do nebe, v němž hrdina také urputně bojuje proti vlastní smrti, ve mně nechal před lety mnohem silnější otisk. Duši si nakonec budu pamatovat paradoxně hlavně pro to, že v ní můj oblíbený gay moderátor mluví postavu, co kormidluje růžový koráb (což mi prostě přišlo vrcholně absurdní, ať už šlo nebo nešlo o záměr)... ()
Vypadá to, že mnozí diváci se chytli do podobné pasti, jako hlavní hrdina - čeká na něco velkého, co jeho život změní, přitom si neuvědomuje, že každý den lze zažít neobvyklé věci, jen jde o to správně se dívat. Stejně tak je to s filmem - pomalu od od každého druhého bychom chtěli převratné věci a vymazlený, vtipný a promyšlený snímek, ke kterému by nemuselo být větších výhrad, tím zbytečně shazujeme. Škoda. Narozdíl od ostatních jsem se více nudil u nebeských pasáží, než na Zemi a to je u mě u Duše jediný zápor. 90%. ()
Okrem jazzu (čo mi trhá uši) sa mi na tom páčilo všetko, postavy, animácia, humor. Od začiatku do konca som si užívala všímať si každú malú zmienku a vizuál. Posolstvo je mindfulness. K tomuto snímku spolu s Klik sa oplatí vrátiť a pripomenúť si, že šťastie a zmysel života človek nájde v žití v prítomnom okamihu. ()
Tuze pěkné, možná se to jen trochu obtížně prokousává k meritu věci, ale jakmile se to ustálí ve svém příjemně dospělém a maličko surreálném tónu, má to bezmála zázračné momenty. Pixaru to dospívání svědčí. V hlavě mělo dětsky hravé jádro, tohle už je spíš o dospělé kreativitě a velmi osobním tématu hledání smyslu a ukotvení v životě, který hlavní postavě plyne pod rukama. Dobře, že Pixar opustil antropomorfizování nesmyslů pro děti a začal vést dialog s rodiči v krizi středního věku. Bůh ví, že podobné pohlazení potřebujeme víc než naši haranti. ()
Přestože je "Duše" spíše slabší pixarovkou, pořád se jedná o výborný, chytrý a možná až moc dospělý animák, který potěší nádhernou audiovizuální stránkou i příběhem. Jen tomu chybí něco navíc, čím by se film vryl divákovi do paměti a nutil ho se na něj znovu podívat. A to je právě u Pixaru velká škoda. ()
Galerie (19)
Photo © Walt Disney Pictures
![Duše - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/294/164294166_bd9be6.jpg)
Zajímavosti (35)
- 22 dostala svoje meno, pretože je 22. dušou, ktorá kedy existovala. Aby tvorcovia naznačili, ako dlho to bolo, duša, ktorá bola pomenovaná pred ňou, mala stovky miliárd rokov. (Weezy22)
- Odhaduje sa, že zo všetkých nových predplatiteľov, ktorí sa prihlásili na Disney+ pred Vianocami 2020, to 13% urobilo výslovne len preto, aby videli film Duša. (Weezy22)
- Jonathan Batiste napsal jazzové skladby pro newyorkské scény, zatímco Trent Reznor a Atticus Ross složili hudbu k sekvencím, které se odehrávají v „The Great Before“. Někdy tvůrci spolupracovali, aby tyto dva světy hudebně propojily. (Schyzartis)
Reklama