Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Milostný příběh je volnou biografií dánské spisovatelky Karen Blixenové a zachycuje její dlouholetý pobyt v africké Keni. Karen v Dánsku řekne bratrovi svého milence, baronu Broru Blixenovi, že se za něj provdá a dá mu peníze, aby koupil farmu v Africe. Roku 1913 Karen přijíždí do Keni a ve vlaku se poprvé setká s lovcem Denysem Finchem Hattonem. Už v den svatebního obřadu přichází první rozčarování. Bror bez rozloučení odjede na dlouhý lov, a navíc Karen zjistí, že manžel její peníze nepoužil na zřízení chovu krav, ale rozhodl se pěstovat kávu. Karen se seznamuje s prostředím, komunitou bělochů i domorodými vesničany. Při jedné z vyjížděk se opět setká s Denysem, který zasáhne, když je v pustině překvapena lvicí. Krátce nato se Karen od lékaře dozví, že ji manžel nakazil syfilidou. Její stav je natolik vážný, že se musí léčit v Evropě. Do Afriky se vrací až po válce. Keňa Karen stále víc fascinuje. V buši se probouzí její senzitivní duše, která čím dál víc trpí po manželově boku. Není divu, že se zamiluje do nezávislého a svobodomyslného Denyse, se kterým prožije nejkrásnější chvíle svého života. Krátké období štěstí je však vykoupeno tragédií... (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (399)

kulyk 

všechny recenze uživatele

Film, který se nehodí sledovat uprostřed týdne, kdy jsme zatíženi myšlenkami na složenky nebo šéfovo permanetní PMS. Klidné sobotní lednové odpoledne vám však dodá náladu, ve které nebudete trpět touhou přeskakovat rozvláčné a poetické záběry, aby jste stihli před upadnutím v koma ještě vyčistit zuby, nebo alespoň zrychtovat starou/ýho. Byla to krásná doba, ona léta budování infrastruktury na černém kontinentu. Kde jen ty staré časy jsou, ostatně - kde je i ta infrastruktura, že. Tehdy se ještě bílá dáma mohla v poklidu pohybovat po britských korunních koloniích, aniž by ji někdo obviňoval ze snahy o vývoz a adopci roztomilých sirotků. I ti domorodci byli nějací uznalejší. Nikoho neprudili s nesmysly typu lidská práva, minimální mzda nebo multikulturní společnost. A když náhodou všechno krachlo, dalo se vždy ještě se zármutkem na tlamě vrátit mezi ten plebs do Evropy. ()

Aknah 

všechny recenze uživatele

Tak především jsem film už dlouho chtěla vidět a říkala jsem si, že klasiku jako jsou zrovna Vzpomínky na Afriku, člověk musí vidět. Rozhodně se tady dá mluvit o skvělém výkonu Meryl Streep, protože ta je dokonalá všude, hrát někoho tak silného, odhodlaného v cizí zemi, potýkat se s nemocí, špatnými podmínkami a nejistotou. Vybrat si muže, který chce za každou cenu být svobodný, není pro ni úplně ideální. Překvapivě ale na mě film jako celek natolik nezapůsobil. Konec byl jemně dojemný, ale nebyla jsem z toho hotová. Nepřilnula jsem tak k hlavním hrdinům, jak bych si myslela, protože oba herci jsou prostě úžasní. Bohužel mi tam něco chybělo a bylo to dlouhé. Ale mělo to pár pro mě opravdu kouzelných a nezapomenutelných scén - zážitků. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Veľa kriku pre nič, alebo Oscar zase v rukách typicky akademického filmu plného osudovej lásky, osudovej straty, osudových krásnych exteriérov a osudových hereckých výkonov. Mne sa zase tie africké exteriéry príliš nepáčia, bál by som sa, že niekde zo stromu na mňa zlezie had alebo pavúk. Film mám na DVD za 7 eur, takže si ho určite ešte niekedy pozriem, aby som mal dobrý pocit z naplno využitej investície. Možno potom zmením názor. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Vzpomínky na Afriku částečně potvrzují autotematičnost filmů Sydneho Pollacka, jejichž žánr se mnohdy stává i ústředním tématem. V Tootsie vidíme herce Dustina Hoffmana převlečeného za ženu, jak hraje herce převlečeného za ženu. Ve Třech dnech Kondora hlavní hrdina pročítá stovky špionážních příběhů tak dlouho, až se stanou součástí jednoho z nich. Ve Vzpomínkách na Afriku sledujeme romantické drama, které operuje s emocemi natolik střízlivě, že spíš vypráví o romantickém dramatu, než by jím samo bylo. Navíc právě vyprávění příběhů je jedním z dominantních motivů. ___ Film je natočen jako vyprávění, které má de facto několik začátků a samo sebe si uvědomuje jako vyprávění podle pravidel, které lze porušovat. Vzpomínky na Afriku tak nejsou tradičním epickým příběhem, který by podal přesnou představu o životě skupiny lidí během delšího časového období, ale řadou za sebou jdoucích vzpomínek vypravěčky ve voice overu, která události cíleně vynechává, představa o čase je pro ni de facto irelevantní a pokud určité narativní prvky nepovažuje ze svého hlediska za dostatečně zajímavé, prostě je nesdělí. ___ Úmyslně zcizující efekt vyprávění ve vyprávění tak recipientovi umožňuje potenciální identifikaci s dokonale inscenovaným prostorem, nikoli však s postavami uvnitř něj. Právě tato zvláštní diskrepance mezi vyprávěným a zobrazovaným však ve spojení s výsadní pozicí prostoru jako dalšího hrdiny zaručuje Vzpomínkám takřka nezaměnitelné postavení v žánru exoticko-romantické epiky. Fakt, že romantický motiv je sice dominantou hrdinčina vyprávění, ale ne filmu samotného, umožňuje přenášení významů na jiné prvky (modifikace organizace prostoru, vztahů mezi postavami, reakcí na tytéž podněty atp.). ___ Vzpomínky na Afriku jsou tak přes víceméně banální zápletku (hrdinka se v rámci „sňatku z rozumu“ provdá do Afriky, s manželem se rozejde a zamiluje se do charismatického lovce, který je však příliš svobodomyslný pro trvalejší vztah) mnohovrstevnatým filmem, který implicitně sděluje mnohem více, než se na první pohled zdá. Navíc věrohodně a bez příkras zachycuje ztrátu nevinnosti Afriky s příchodem západních kolonialistů počátkem dvacátého století, ačkoli nepříjemné informace podává spíše okrajově a ani na okamžik citově nevydírá. Ostatně motiv popření všední každodennosti na úkor eskapického vyprávění příběhů je dalším z těch, který z osudů postav nakonec proniknou do struktury filmu, jenž kromě důmyslného narativního systému nabízí i jedno z nejvíce fascinujících zachycení podoby afrického kontinentu na plátně. Bez kýčovitých zjednodušení, prostě jen nádhernou, divokou a nezkrotnou zároveň, rámovanou v dlouhých panoramatických záběrech a s táhlými tóny podmanivé hudby Johna Barryho v pozadí. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Vzpomínky na Afriku je jeden z těch filmů, které se snad ani nedají hodnotit špatně. I když mě osobně třeba nijak neuchvátil a s jeho pozvolným tempem jsem se seznamoval docela dlouho, příběh o lásce měl přesto své kouzlo a dokoukal jsem ho naprosto bez problémů. Navíc s takovými herci jako je Streepová a Redford, s harmonickou a přesnou režií Sydney Pollacka a s úchvatným a romantickým prostředím Afriky všechno vyzní tak nějak opravdověji, láskyplněji a smutněji.. 80% ()

Galerie (154)

Zajímavosti (31)

  • Scéna ze začátku filmu, kdy se Karen Blixen (Meryl Streep) seznamuje se svými služebníky, se točila na jeden dlouhý záběr. Jakmile režisér Sydney Pollack zakřičel "střih", Streep, která na sobě měla košili s vysokým límcem a příjemné sako, zakřičela: „Sundejte tu věc ze mě!“ a roztrhla sako. Po vnitřní straně bundy totiž lezl brouk o velikosti její ruky. Přesto však herečka pokračovala v natáčení scény a většina záběrů zůstala v konečném filmu. (jezurka42)
  • V jedné scéně se Karen pokouší zahnat lva bičem. Meryl Streep byla ujištěna, že lev bude přivázaný, aby se k ní nemohl přiblížit. Při natáčení však přivázán nebyl. Obava v její tváři je skutečná. (Kulmon)
  • Ve skutečnosti byla romance Karen Blixen (Meryl Streep) a Denyse (Robert Redford) jiná, než bylo popsáno ve filmu. Potkali se v loveckém klubu, ne na pláni. On poté zmizel na dva roky do Egypta. Film se vůbec nezmiňuje, že Karen potratila jejich společné dítě. Ve skutečnosti se o jeho smrti dozvěděla od přátel v Nairobi. (Kulmon)

Související novinky

Smršť koncertů filmové hudby se blíží

Smršť koncertů filmové hudby se blíží

25.09.2013

Dobrá zpráva pro všechny příznivce filmové hudby: Pražský filmový orchestr připravuje pro letošní podzim velikou sérii koncertů v celé republice, dvakrát zavítá i do Bratislavy. Orchestr, zaměřený… (více)

Navštivte Noc v Hollywoodu

Navštivte Noc v Hollywoodu

02.09.2008

A nemusíte daleko. Stačí v sobotu 6. září ve 20 hodin zavítat do Dvořákovy síně pražského Rudolfina. Tam se totiž koná slavnostní koncert filmové hudby A Night in Hollywood. Pod moderátorským vedením… (více)

Politika Sydneyho Pollacka

Politika Sydneyho Pollacka

05.04.2007

Sydney Pollack se politickým thrillerům rozhodně nevyhýbá, což dokázal i jeho předposledním filmem Tlumočnice, který se odehrávala na horké půdě OSN. Po tomto snímku si odpočinul dokumentem o svém… (více)

Čertova švígrmutr

Čertova švígrmutr

30.06.2006

Někteří charakterní herci hrávají v inteligentních hlubších filmech, když jim jde o umění a touhu něco po sobě zanechat. Z toho se ale objeví v tak prvoplánovém hloupoučkém čemsi, že se člověk… (více)

Reklama

Reklama