Režie:
Sydney PollackKamera:
Owen RoizmanHudba:
Dave GrusinHrají:
Robert Redford, Faye Dunaway, Cliff Robertson, Max von Sydow, John Houseman, Addison Powell, Walter McGinn, Tina Chen, Michael Kane, Michael Miller (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V jednom z oddělení CIA, krytém jako historická literární společnost, pracuje mladý literární vědec Joe Turner. Spolu s dalšími pracovníky studují brakovou literaturu, aby odhalili, zda se někde neobjevují náznaky úniku informací ze CIA, současně pro její potřeby hledají nové informace a nápady. Když se Joe jednoho dne vrátí z nedalekého bistra, kde byl pro jídlo, nalezne všechny své spolupracovníky zavražděné. Pod svým krycím jménem Kondor informuje o šokující události centrálu a rychle pochopí, že o život jde i jemu... Napínavý thriller vznikl volně podle knížky Jamese Gradyho Šest dní Kondora (která vyšla i česky). Film vznikl na popud hollywoodské hvězdy Roberta Redforda, představitele hlavní role zaměstnance CIA Joea Turnera, který si za partnerku vybral Faye Dunawayovou pro úlohu fotografky Kathy a režií pověřil svého dlouholetého přítele Sydneyho Pollacka. Snímek patří do série politických filmů, jež vznikaly ve Spojených státech v 70. letech po tom, kdy byla odhalena aféra Watergate (jako známé tituly Pohled společnosti Parallax, Rozhovor, Všichni prezidentovi muži). Dodnes neztratil nic na své působivosti. Za pozornost stojí herecké obsazení vedlejších postav. Vedoucí pracovníky CIA Higginse a Wabashe hrají známá hollywoodská hvězda 50. a 60. let Cliff Robertson a významný divadelník John Houseman. Výraznou figuru profesionálního zabijáka tu vytváří bergmanovský herec Max von Sydow. Ještě upozorněme na výbornou hudbou skladatele Davea Grusina. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (425)
Tři dny Kondora je poctivý americký špionážní film. A je vlastně úplně jedno z jakého roku je. Poctivý, napínavý a dobře zpracovaný je minimálně stejně tak, jako thrillery dnešní. A místy dokonce i lepší. Především teda díky atmosféře, kterou, když americké filmy té doby měly, tak opravdu stála za to. Beru i fakt, že Robert Redford tady předvedl postavu par excellence. Musím ale zaspoilerovat. Co už jsem zkousnout nedokázal, tak vztah jeho postavy k té holce, co se jí nakvartýruje do bytu. Nejdřív dělá jako že nic, pak je za hrozného násilníky a nakonec se s ním vyspí a ještě to myslí vážně. Čekal jsem, že ho někde během filmu sejme a ono vůbec nic. Ten vztah mi tam přišel úplně praštěnej přes hlavu. Ona tam pod tlakem mluví se svým přítelem, přítel jí tam div nebrečí do telefonu, jak mu chybí a ona se s Kondorem pak večer vychrápe. Ať má Redford charizma jaký chce, tak tady mě to fakt naštvalo. Je to vlastně jediná kaňka na celkově dost povedeném, realistickém a hlavně upřímném filmu, ve kterém je víc pravdy, než si člověk na první shlédnutí dokáže vůbec připustit. ()
Dnes už příběh tohohle filmu ničím nezaujme. Vlastně je na dnešní poměry, kdy se spiknutí řeší v tuctech seriálů a kdy špionážní thrillery vrcholí trilogií o Bournovi, jedná o obyčejnou záležitost. To co dělá ze Tří dnů Kondora mírný nadprůměr je přirozené charismatické herectví Roberta Redforda a naopak chladná postava, kterou znamenitě vytvořil Max vo Sydow. Díky režii Sydney Pollacka je zase film příjemně střízlivý a citlivý a to včetně realistických akčních scén. Také se mu podařilo v pár záběrech vystihnout totální konspirační paranoiu. Výrazná je scéna ve výtahu, či třeba souboj s "pošťákem," naopak zamrzí že v závěru vymizí zápletka do ztracena. ()
Vynikající atmosféra i po téměř 35 letech. Pollackovu spolupráci s Redfordem mám hrozně ráda, protože mě ještě nikdy nezklamala. Redford se na roli osamělého, flexibilního, prudce inteligentního, neuvěřitelně sexy ale zárověň trochu nemotorného špiona výborně hodí a dodává filmu poměrně realistický nádech (souboj s pošťákem, kde si vypomáhá třeba podtržením koberce mě nadchl). Celá myšlenka filmu je navíc stále aktuální a nějaký ten pátek asi ještě aktuální bude, stejně tak jako bude stále kvalitní Pollackova kamera. ()
Krásna Faye v podľa mňa nie veľmi hlbokej postave, sympatický Redford tiež nie úplne dotiahnuto napísaný a klasika v žánri špionážny thriller, ktorá už pred skoro 40 rokmi odhalila, že za všetkým je ROPA. film, ktorého čaro pomaly vyprchá, má zaujímavé dialogické momenty (záverečný dialóg higgins turner, predzáverečný dialóg jaubert turner) a dobrú, sústredenú réžiu. inak ale scenár nevykvitol do plnosti, komplexnosti a uveriteľnosti. ()
Další stará dobrá špionážka, tentokrát na americký způsob. Příběh i to, jak ho Sydney Pollack natočil, působí ohromně realisticky, zpočátku výborně paranoidní Redford mu dodává potřebný šmrnc, k němu je třeba přičíst neselhávajícího Maxe von Sydow a okouzlující Faye Dunaway (jejíž ne moc věrohodná postava je ale důvod, proč Kondorovi dávám "jen" čtyři hvězdy), scény jako bitku v bytě nebo vystřílení kanceláře, a je to. Rád bych si přečetl knihu, která bude zřejmě ještě obsáhlejší - soudě podle toho, že se jmenuje Šest dní Kondora. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (33)
- V roku 1997 Asociácia dánskych filmových režisérov (Danske Filminstruktører) v mene režiséra Sydneyho Pollacka zažalovala Danmarks Radio z dôvodu, že osekanie filmu pre televíziu ohrozilo umeleckú integritu pôvodného filmu a že vysielanie filmu v redukovanej verzii obrazovky porušilo autorské práva spoločnosti Pollack. Prípad bol však neúspešný, pretože filmové práva v skutočnosti nevlastnil Pollack. (Arsenal83)
- Předlohou k filmu je kniha „Šest dnů Kondora“ od Jamese Gradyho. (Haniczka)
- V čase 1:36:50, ve scéně, kdy Turner (Robert Redford) a Kathy (Faye Dunaway) procházejí dveřmi na vlakovém nádraží, má Turner zdvižený límec kabátu. Jakmile oba projdou dveřmi, límec již zdvižený nemá. (Linejudge)
Reklama