Režie:
Sydney PollackHudba:
Dave GrusinHrají:
Robert Mitchum, Ken Takakura, Brian Keith, Herb Edelman, Richard Jordan, Keiko Kiši, Eidži Okada, James Shigeta, Eidži Gó, Christina KokuboVOD (1)
Obsahy(2)
Bývalý soukromý detektiv Harry Kilmer ví hodně o Japonsku… a hodně o gangsterech, kteří drží ochrannou ruku nad hazardními hrami a obchodem se zbraněmi v Japonsku. Dobře také ví, že existuje špatný a správný způsob, jak se přiblížit brutálnímu podsvětí. A uvědomuje si, že co se týče síly, bojí se členové gangu jediného: větší síly, než je ta jejich. Do Japonska se vrací po letech, aby pomohl svému starému příteli nalézt unesenou dceru. Nalezne tu i ženu, kterou před lety tolik miloval. Vrací se vzpomínky a oživují se staré rány. Jednou z živých ran minulosti je právě ten jediný, který mu nyní může pomoci dívku najít... Robert Mitchum hraje hlavní roli v tomto napínavém filmu, o kterém jeho režisér Sydney Pollack říká, že: „je prvním filmem, který ztvárňuje nové Japonsko do skutečného příběhu, a přitom ho uchovává autentickým“. Autentičnosti přidává i další herec Ken Takakura, „japonský Clint Eastwood“. Od začátku je Japonská mafie – Yakuza – plná intrik a překvapení. Čest a věrnost jsou základem života a smrti. Násilí je rychlé jako tokijský vlak a tradice velí zemřít. (Warner Home Video CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (65)
Na začiatku som bol skeptický. Ale pravdou je, že ten príbeh sa tak krásne odvíja a rozbaľuje, že na konci z neho zostáva číre potešenie. Pollack veľmi umne a pomaličky rozvíja motívy priateľstva, pomsty a zrady. Vzťahy medzi postavami prechádzajú množstvom mikrosituácií, ktoré posúvajú celú rovinu povestného stretu západu a východu do novej a omnoho zaujímavejšej roviny. Ovplyvňujú sa navzájom. Cez hlavnú postavu sa dozvedáme o zvyklostiach, tradíciách a cti danej kultúry a tiež o organizácií ako je yakuza, a rôznorodé prostredia (od uličiek, kúpeľov alebo sídiel) umocňujú vizuálnu pestrosť a komplexnosť myšlienky, ktorú sa snaží režisér divákovi predať. Jediné čo mi naozaj vadilo bol toporný prejav hlavného predstaviteľa. Robert MItchum má možno na svojom konte množstvo zaujímavých úloh, ale tu sa jeho Harry Kilmer (či už oblečením, alebo prejavom) absolútne nehodí. Nebyť jeho(ako herca) ten film by patril k tomu najlepšiemu čo neo noir ponúka. ()
Pokud tomu chcete dát čtyři z pěti a nikoli jednu až dvě tak: ignorujte bílý neherce (včetně Mičuma , který v domnění že se jedná o japonskou mangu přehrává až trapno jest), kteří těm japonským alespoň v tomto dílku nesahají nikam, - přežijte první půlhodinu , kde se vůbec nic nestane ovšem unylé hudby a zoči voči scén přehršel, -vyprdněte se na to byť jen pomyslet na věrohodnost kohokoli a čehokoli. A proč ty čtyři - tak Polák uměl, né že né, pak ta parádní vybíjená u pana Yakuzy, ale hlavně pro ten detail, že když už si jeden ušmikne cokoli a zabalí to do bílého hadru, tak na hadru se udělá červená skvrnka a když se k tomu hadru tulíte, máte pak červenou skvrnku mezi vočima-no fakt, kdo tyhle detaily do filmu prosadil, tak právě ten může za to , že jsem hvězdama nešetřil. Jen nemůžu přijít na to, proč bych si to měl ještě někdy pustit. ()
„Co udělá Američan, když se zblázní? Otevře okno a všechny zabije. Když se zblázní Japonec, okno zavře a zabije sám sebe.“ Ano, začátek je pomalý a utahanější, ale vykupuje to zbytek. Hrozně se mi líbí, jak se film zejména v akčních pasážích zaměřil na kontrast právě západního přístupu, který tkví v zběsilých přestřelkách, a toho Japonského, kde naopak převládá rozvážnost, úcta a převážně kontaktní souboje s meči (katanami, budeme-li korektní). Dá se říct, že jde o téměř dokonalé propojení obou kultur bez toho, aniž by kterákoliv byla znevažována. Boje samotné nebyly nijak dlouhé, nehrály na nesmrtelnost a spoléhání na štěstí ať už kladných, či záporných postav. Ústřední zápletka nešetřila někdy až nečekanými zvraty a situacemi, ve kterých převládlo neuvážené a chybné jednání nad perfektně provedenými tahy. Film rozhodně není na pět hvězd, má své mouchy, ale jako celek funguje dobře a po dokoukání zanechává hořkosladkou pachuť na jazyku. ()
Škoda až příliš pozvolné úvodní poloviny, která platí daň za to, že je jedním z prvních setkání západního publika s Japonskem od války a tak je tu nutnost vysvětlovat pojmy i japonskou náturu. Tedy záležitosti, které dnes patří ke všeobecným znalostem. A tak se tráví moře času didaktickým vysvětlováním bušida, jakuzy, katany, citu a povinnosti pro čest a závazek apod. Místy to působí skoro až jako zfilmovaní těchto záznamů z wikipedie. Na druhou stranu to na rozdíl od mnoha podobných filmů není k japonským tradicím „zápaďácky urážlivé“ a naopak to pravidla i specifika dodržuje. Jakmile je však vše vysvětleno a začne samotné nesmlouvavé krvavé splácení dluhů a letitých osobních závazků, tak již není na co si stěžovat. Tedy krom toho, že pohled do historie, zvyků a závazků v rámci jakuzy si stejně lépe zpracovali sami Japonci; především pak v tvorbě Hidea Gošy. ()
S potom v tvári sa vystaviť trvalej ujme, ako mementu odčinenia následkov svojich činov, ktoré ublížili rešpektovanej osobe. Jednoducho povedané, odťať si malíček na znak pokory. Aj to je symbolom yakuzy. Ale aj tie najhoršie zločiny s najmalichernejším úmyslom. Obom stranám mince sa dokážu oddať Japonci, ale aj cudzinci. Závisí, aké zviera sa skrýva pod tetovaním draka, či drahým oblekom, ktorý zdobí ich zovňajšok. Starnúci Robert Mitchum trochu netradične v kladnej úlohe človeka zachraňujúceho svojich priateľov z problémov, ktoré tým automaticky prevezme nielen na seba. Výborná žánrovka o osudnom boji s podsvetím. Možno sa trochu šetrilo na rozpočte, čo je vidieť na akčných scénach, ale aj tak pôsobili obstojne. A nič viac už vytknúť nedokážem. ()
Galerie (51)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (7)
- Film chtěl režírovat Martin Scorsese, který měl za sebou Špinavé ulice (1973), ale produkce si vybrala Sydneyho Pollacka. (PNSP)
- Hazardní hra, kterou ve filmu hrají příslušníci Jakuzy, se jmenuje Tehonbiki. (PNSP)
- Původně se počítalo, že film natočí Robert Aldrich s Lee Marvinem v hlavní roli. Poté, co byl Marvin nahrazen Mitchumem, došlo i ke změně na místě režiséra. (PNSP)
Reklama