Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (334)

Kass 

všechny recenze uživatele

"Dívka s perlou" nás poutavě budovanou atmosférou a nuzným prostředím přenáší do nikterak filmařsky profláknutého období Holandska druhé poloviny 17. století, kdy byly rozdíly mezi společenskými třídami jasně a zřetelně dané, neslučitelné. Středobodem snímku je umělecká tvorba holandského mistra J.Vermeera, která ovlivňuje a rozličně působí na obyvatele Vermeerova domu, nebo jím "náhodně" průchozí. Mistrovu tchýni, jež v jeho práci spatřuje jediný a prostě účelový zdroj financí. Jeho ženu, jež v jeho malířské vášni cítí oprávněného soka v pozornosti a lásce ke své osobě. Jeho mecenáše, který v jeho práci zase vidí prostředek a cestu k ženské kráse, nebo v neposlední řadě obyčejné služce, která jakožto jediná kdo projeví upřímný zájem o samotné malířské umění a tvůrčí činnost, a nevyhnutelně tím na sebe strhne mistrovu pozornost. Ve snímku je dbán patřičný ohled na barevné ladění a svítění filmu, jež vzácně koresponduje s "náladou" Vermeerových obrazů. Líbilo se mi sledovat tenhle film, být přítomen utajené intimitě malování.. a myslet při tom na barvy. ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

Ano, ano, vizuálně nádherný snímek, až umělecky hodnotný. Scény jakoby vypadly z Vermeerových obrazů (chválím tvůrce za až pedantskou přesnost a věrnost). Hudba Alexandra Desplata je příjemně podpůrná, na samostatný poslech ale nezaujme. Herecké výkony jsou velmi dobré, stejně jako citlivý casting vybírající herce pasující do 17. století, kteří jakoby opět vypadli z jeho obrazů. Vermeerovy obrazy jsou typické svou prosluněností, stejně jako tento snímek. Zcela nechápu výtky individuí, kteří shazují příběh. Jejich nespokojenost je zcela scestná a je vidět, že nepochopili záměr a téma filmu, který je jako obraz. Statický, ale emocionálně hluboký a vyprávějící příběh po svém. Musíte se do něj zahledět a představovat si a vnímat...to je klíč, jak si vychutnat tento film. Fráze jako "plytký příběh" jsou trapné. Bohužel v dnešní době má mnoho lidí rádo košaté příběhy plné zvratů, "překvapivých" konců atd., proto jsem rád, že vznikají i tyto filmy, mému srdci mnohem bližší než sáhodlouhé epické příběhy, které ale zůstávají na povrchu. Tento film jde mnohem hloub. Obraz Johannese Vermeera Girl with Pearl Earring patří k mým neoblíbenějším, a proto tento snímek patří k mým srdcovkám. Colin Firth je výbornej herec a komplikovaného malíře zahrál s velkým přehledem. Jediný, kdo mi vyloženě neseděl, byl Cillian Murphy. Jinak 95%!!! ()

Reklama

Jordan 

všechny recenze uživatele

tak precízne a detailne vykreslenú dobovú scenériu som už dávno nevidel (hádam Barry Lyndon . . .), dôraz na vizuálnu stránku, ktorou dal autor poctu géniovi holandského maliarstva, tie farby, svetlo, všetky detaily a drobnosti, šperky, dekorácie, ozdoby . . . i napriek tomu však zdôrazňovaná stránka nezahlušila obsah - iste, spočiatku som si myslel, že sa budem nudiť a že ide film o ničom, že sa jedná naozaj len o prehliadku scénograficko, kameramansko, strihačsko, kostymérskej precíznosti, no tento film (aj keď nie je výpoveďou závažný, smeruje skôr k človeku a intimite príbehu než nejakému dobovému posolstvu) je vo svojej myšlienke presný a čistý vo výraze . . . herecké výkony sú úchvatné a scenár síce minimalistický, no dokonalý - to vidieť v scénach, kde na jednoduchej situácii bez akéhokoľvek dialógu vidíte na malej ploche jedného interiéru a niekoľkých sekúnd v reakciách, strihoch a záberoch VŠETKY vzťahy. na amerického režiséra nesmierne potešiteľné konštatovanie obrazového (a teda naozaj filmového) rozprávania. ps: platonicky milujem scarlett johansson ()

classic 

všechny recenze uživatele

Skvostné, magické a fenomenálne, akoby dostal možnosť štáb Petra Webbera vrátiť sa „strojom času” do HOLANDSKA, druhej polovice 17. storočia, a s napätím sledovať strhujúce dianie medzi slúžkou v dome a Pánom Domu, ktorý je inak vychýreným MALIAROM, že ona sa postupne stáva jeho inšpiráciou, akousi Múzou. A zatiaľ maliarova žena pociťuje čoraz väčšie DEPRESIE z jej neustálej prítomnosti, alebo jedna z dcér ju extrémne nenávidí, a tak je robí občas naschvál. Pohár trpezlivosti načisto pretiekol po dozvedení sa istej udalosti, ktorá ju rozčúli do nepríčetnosti... _ Začal by som s Edovov brilantnou prácou kamery, ktorá si vyberá ODTIENE všetkých ročných období, čo ju robí o čosi prízračnejšou, žiarujúcejšou, skrátka zaujímavejšou, ktorá stále baví, normálne som sa ňou kochal. K hereckým výkonom. Pozoruhodní Colin so Scarlett, sú strašne iniciatívni, On určite, Ona sa prispôsobí, čo povie. Sú oblečení v dobových kostýmoch, ktoré doslova kričia : „Obdivuj nás” ! Zdržiavajú sa na takých miestach, ktoré jednoducho dýchajú históriou. Majú repliky, ktoré vyžarujú pocit zimomriavkov. _ Už niekoľkokrát som zažil takýto vstup na pôdu dávnej minulosti, trebárs so Stanislavom Kubrickom v monumentálnom Barry Lyndonovi, ktorý bol obdivuhodne precízny perfekcionista, netvrdím, že Webber ide v jeho šľapajách, aby sa mu podobal, ale i napriek tomu sa mi po celý čas zdalo, že tu si tvorcovia dávali extra záležať, aby do DETAILOV zachytili danú dobu, čo sa im do bodky aj podarilo ! ()

Morien 

všechny recenze uživatele

31. 5. 2008: Nádherné, snové, ale pořád mi tam něco chybělo. Sen zkrátka nikdy nezobrazíte skutečností. Sny je lepší snít. 30. 8. 2016: Ale když se tak nad tím zamyslím, tak se Dívka s perlou postupem času stala jedním z mála "životopisných" nebo "based on a true story" filmů, které opravdu respektuji, kde mi veškerá režijní rozhodnutí přijdou správná a nevyhnutelná a kde se ve výsledku doopravdy daří to, co bylo zamýšleno. Včetně závěrečného adorujícího pohledu na skutečný obraz. Kde se vzývá bytnost (skvělé slovo, bytnost) a nikoliv recitace faktů. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Colinu Firthovi velmi vyhovovalo, jak málo se ví o skutečném Johannesi Vermeerovi: "Je známa spousta faktů a dat, ale nikdo neví, jak ten člověk vypadal, jak se choval a co vlastně doopravdy prožil. Nevíme, jak se oblékal, jak chodil, jestli byl kliďas nebo cholerik. Možná byl hubený dlouhán, možná tlustý prcek, který v jednom kuse pil a tloukl svoje děti. Nebo mohl být podobný člověku, kterého hraju ve filmu. Dalo mi to velikou svobodu, když jsem se rozhodoval, jak ho pojmout. Měl jsem v podstatě volné ruce." (NIRO)
  • Snímek měl oficiální premiéru 31. srpna 2003 na filmovém festivalu v Telluride, v říjnu. Do širší distribuce se měl dostat v listopadu, jenže distribuční společnost Lions Gate jej raději posunula o měsíc déle. Chtěla ho totiž co nejvíce zviditelnit v nadcházející oscarové sezóně. (imro)
  • Když se Griet a Pieter prochází v přírodě, je za nimi v pozadí vidět muž jedoucí na kole. Jízdní kolo ale bylo vynalezeno až v 18. století, stejně jako vidličky se čtyřmi bodci, jaké jsou vidět na oslavě, a film se odehrává v roce 1665, tedy o celé století dříve. (Morien)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama