Režie:
Peter WebberScénář:
Olivia HetreedKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Scarlett Johansson, Colin Firth, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, Cillian Murphy, Essie Davis, Joanna Scanlan, Alakina Mann, Rollo Weeks, Anna Popplewell (více)Obsahy(1)
Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
To není film, ale v podstatě hraný dokument. Absenci děje nahrazuje perfekcionistická snaha o vystižení ducha doby - zaujaly mě například fantastické kostýmy, kamera a výprava, jakož i vynikající hudba Alexandra Desplata. Podoba Scarlett Johansson v roli uťáplé služtičky s dívkou na Vermeerově obrazu je fascinující, stejně jako sledování vzniku tohoto ikonického plátna (kterému však mohlo být ve filmu dle mého soudu věnováno více prostoru). Colin Firth v děsivé paruce mě nijak nenadchnul, totéž bych řek o ostatních hercích, kteří tam stejně ani neměli v podstatě co hrát. "Dívka se perlou" je nudnou, leč devótní oslavou Vermeera, a tento spíše televizní snímek bych doporučil především fandům výtvarného umění. ()
Decentní, jemný film, který je však až na pár světlých okamžiků obsahově prázdný a to je hlavní kámen úrazu. Forma je totiž naprosto famózně zvládnutá. Skvělé kontrastní nasvícení, geniální, krásně kolorovaná kamera (až nezvykle detailní), kostýmy, výprava a i jednoduchý hudební motiv se mi docela zamlouval. ()
Vizuálně lahodný film, který je spíše než fiktivním příběhem o vzniku jednoho obrazu, na film zachyceným portrétem mladé, oduševnělé protestantky a světa, ve kterém žila. Krása a umění, peníze a moc, hrdost a stud - to je jen pár z témat, nad kterými se můžete během pomalu plynoucího vyprávění a dlouhých, pečlivě komponovaných záběrů zamýšlet. Velice otevřený konec vás k tomu rozhodně bude inspirovat po projekci. 80% P.S.: Kratičká scéna, ve které si Scarlett Johansson sundá šátek a (poprvé a naposled) rozpustí své dlouhé rusé vlasy je rozhodně jedna z nejsmyslnějších, kterou jsem kdy na plátně viděl. ()
Malíř a jeho můza v love story, která se nestala. Jan Vermeer je pro děj stejně nedůležitý jako Goya ve Formanových Goyových přízracích a o jeho osobnosti se nedozvíme skoro nic. Ve skutečnosti je to velmi ženský film, protože především ženské postavy tu tvoří jakýsi děj (samotná Griet, Vermeerova manželka a její matka... a jeden zlomyslný spratek). Vizuálně se jedná o vytříbený film, ale neuvidíme nic, co by přesáhlo rámec dražší televizní inscenace. Body dolů srážím i za to, že zápletka u Dívky s perlou zkrátka neexistuje. ()
Měšťanský dům poloviny 17. století, kde je všechno slyšet a chtě nechtě je rodina širší o služebnictvo. Přičemž nejde o žádné idylické soužití, ale při nejlepším o sňatek z rozumu. Zvyklosti, měšťácká morálka, předsudky, ponorková nemoc, žárlivost. Mluví se potichu, skoro šeptem, což jen dodává atmosféře vztahů bez vřelých citů. Podíl na tom mají všichni, včetně malíře samotného, který sice dokáže vetknout obsah svým dílům, ale projevit city manželce nebo dětem nesvede. Sice má pocit, že oni nerozumí jemu, ale dle mého spíš on nerozumí člověku. Vizuální stránka je úchvatná a herci perfektní, je příjemné vidět tu a tam Colina Firtha v něčem jiném než stopadesáté variaci na roztomilého popleteného gentlenama. O Scarlett ani netřeba hovořit, počítám, že každý normální chlap by chtěl být jejím - ehm, průvodcem a učitelem. Zmínit musím i skvěle zobrazenou manželku (Essie Davis), kterou jsem nevnímal nijak negativně, jen jako nešťastnou ženskou, která jen potřebuje víc pozornosti od manžela. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Mezi nejvýznamnější úspěchy snímku patří nominace na Oscara v kategoriích Nejlepší výprava, kamera a kostýmy. Podobně naprázdno vyšel i na britských cenách BAFTA, kde byl nominován dokonce desetkrát. Štěstí se ale usmálo na režiséra Petra Webbera, který získal například cenu publika a Zlatého Hitchcocka na britském filmovém festivalu Dinard. (imro)
- Hlavní úlohy měli původně ztvárnit Kate Hudson a Ralph Fiennes, s obsazením režisérské stoličky koketoval Mike Newell. Během předprodukce však díky jejímu dlouhému trvání Kate odešla a nový režisér Webber namísto ní obsadil Kirsten Dunst. Ta se ale od projektu odklonila díky obrovskému úspěchu prvního Spider-Mana. A do třetice Fiennes musel natáčení opustit kvůli kolizi termínů s natáčením jeho dalšího filmu. (imro)
- David Morrissey hrál v několika scénách malířova přítele, ale všechny scény s ním byly nakonec vystříhány. (Karlos80)
Reklama