Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
Složitě strukturovaná mozaika je především osobní Almodóvarovou zpovědí, ačkoliv to samotný režisér popírá. Jednoduše řečeno jde o to, že jedna postava si čte filmový scénář silně inspirovaný životem postavy druhé, v jehož rámci nám třetí postava vypráví příběh postavy první a druhé, která měla bratra, jenž se za ní nyní vydává… . Špatná výchova je opět z velké části situovaná do útulných bytů a bytečků hýřících sytými – „hřejivými“ – barvami. Film samotný je však ještě chladnější než předchozí Mluv s ní. Místy jsem se nemohl zbavit dojmu, že si to Almodóvar buď celé natočil jenom pro sebe, což by ještě nebylo tak zarážející, dělá to mnoho režisérů, anebo bylo jeho jediným cílem natočit film, o kterém se zaručeně bude mluvit. Hodně. A nahlas. Explicitní homosexuální erotické scény by tomu odpovídaly, vykreslení církve rovněž. Kde vězí pravda není, již kvůli komplikovanému vyprávění, snadné (zda-li vůbec možné) zjistit. Sám jsem k filmu od prvních minut přistupoval jako k Almodóvarově autobiografii. Nejsnáze jej identifikujete v osobě Enriquea, rovněž režiséra, jenže ten si od všech postav něco odnáší a na konci je spíše jakousi esencí všech zúčastněných. Není snadné se v tomto filmu zorientovat, odhalit, která z mnoha vrstev je pro vyprávění nejdůležitější, která z nich nám má odpovědět na vyvstanuvší otázky a jestli je odpovědí opravdu to, co nám říká, nebo spíše to, co zůstává nezodpovězeno. Těžko sympatizovat s hrdiny, vzhledem k jejich výhradně fyzickému vnímání lásky (lásky?), těžko si podobný film oblíbit, těžko k němu hledat cestu. Jeho sledování můžete brát jako určitou formu experimentu, dopředu se dá jenom těžko odhadnout, jak na vás zapůsobí. 75% Zajímavé komentáře: mm, -ELFKA-, d-fens ()
Nějaké Alodóvarovy filmy jsem viděl již kdysi dávno a nevěnoval jsem jim moc pozornosti. Teprve nyní asi dozrál čas, abych se mohl na takovéto filmy dívat. Špatnou výchovu jsem si pustil, když jsem měl na nějaký ten art film vysloveně náladu a dost mi sedla. Příběh se napínavým způsobem rozuzlovává po celou stopáž filmu, takže nás čeká každou chvíli nějaké to překvapení. Špatná výchova je také velmi vydařená po estetické stránce, téměř všechny záběry jsou uspořádány do líbivých barevných kompozic. Hudba tyto vizuální orgie skvělě doprovází. Bernal má odvahu, že si střihnul takovouhle roli, je to dobrý herec. ()
Almodóvarův film opět o zamotaných vztazích a o sexuálním nutkání, tentokrát příběh pedofilního kněze a několika odrostlých homosexuálů, původně jeho dvou žáků a bratra jednoho z nich. Je to zajímavý a dost otevřený film ze života gayů, to pan režisér umí. Bohužel je ze života lidí, k nimž rozhodně nezískám kladný vztah, čímž je pro mne celý film o ničem. Ale cca 4% mužů se to bude asi líbit (a pak ještě intelektuálům, abych někoho neurazil:=)). Trailer je i zde na ČSFD: http://www.csfd.cz/film/74-spatna-vychova-mala-educacion-la/videa/ ()
80% - Pedro a jeho dokonale barevná režie bylo něco, co jsem sice čekal, ale opět mě to převapilo, a do velké míry vzalo. Tomuhle já říkám „dobře udělanej film“! Skvěle vypracovaný scénář s několika zatraceně dobře fungujícími točnými momenty je podporován Iglesiasovou hudbou, která výborně pracuje s dynamikou, napětím a rytmem filmu. Nuda nehrozí. Shlédnutí Špatné výchovy jsem dlouho odkládal, protože jsem se úplně netetelil touhou ponořit se do homosexuálního prostředí, ve kterém se děj odehrává. Pokud máte podobný problém s motivací vůči tomuto filmu, prostě věřte Almodóvarovi, vyplatí se to. ()
Tohle bylo moje první setkání s dílem Pedro Almádovara. A moc nadšený z něj nejsem. Formálně slušně zvládnutý film. Vše do sebe zapadá bez vyjímek. Všechno je líbivé. Ale vůbec jsem se nedokázal vžít do pocitů hlavních představitelů. Ani trochu mě nezajímalo co se s nimi děje. Prostě mě to celé nechytlo za srdce. ()
Galerie (54)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (8)
- Psaní scénáře trvalo Almodóvarovi celou dekádu. Jako východisko mu posloužila autobiografická povídka, kterou napsal ještě jako teenager. (imro)
- Mexický herec Gael García Bernal se musel nejdříve perfektě naučit španělský přízvuk, než s ním byl Pedro Almodóvar ochoten diskutovat o jeho přijetí. (Tereza666)
Reklama