Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pilot Peter Carter se vrací ze své 67. válečné mise. Je – kromě mrtvého radisty – sám na palubě neovladatelného stroje, který už dávno ztratil podvozek a letí jen na jeden motor. A nemá padák. Může vůbec člověk z takovéhle situace vyváznout živý? Zdálo by se, že nikoli. A přesto se Peter po seskoku bez padáku probudí z bezvědomí na břehu moře a pomalounku začíná věřit tomu, že nezemřel. Jenomže jak je to možné? Stal se zázrak? Nebo se kdesi na onom světě stala chyba? Ať tak či tak, Peter žije a je odhodlán za svůj život bojovat třeba i proti samotnému nebi... Snímek, bezprostředně reagující na druhou světovou válku a mimořádně oceňovaný v odborných kruzích, je kromě neotřelého příběhu nesmírně zajímavý a působivý také po formální stránce (pozemské scény jsou barevné, „nebeské“ scény černobílé). Film, který získal řadu cen, je dílem scénáristicko-režisérské dvojice Michael Powell a Emeric Pressburger. Roli Petera Cartera ztvárnil David Niven (1910–1983), známý z nesčetné řady britských filmů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (65)

classic 

všechny recenze uživatele

Vizionársky, nadčasový, týmito dvomi slovami by som charakterizoval film dvojice Michael Powell & Emeric Pressburger, ktorí boli zohratí, ako nikto pred nimi. Excelentný farebný, a la Technicolor + čiernobiely, dva štýly, ktoré spája snímok dohromady. Fenomenálny David Niven a krásna Kim Hunter, ešte pokiaľ sa z nej nestala Zira v Planéte Opíc, prosím, berte to s nadhľadom, samozrejme, nič proti nej nemám, je to kočka. Vynikajúca bola v spoločnosti Branda, Kazaňa a Leigh v : A Streetcar Named Desire, za ktorý zinkasovala cenu Akadémie, Oscar za najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Brilantne kryštalický a nápaditý scenár. Perfektná kamera Jacka Cardiffa, scéna s motorkou, čiže herec Roger Livesey, alias Doctor Reeves, mi nejakým spôsobom pripomenul KLENOT - LAWRENCE OF ARABIA, keď si to v úvode Peter O'Toole rozdal s vetrom o preteky. Načo ďalšie zbytočné slová. To treba vidieť ! ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Archaická pohádka, které však schází jakékoliv kouzlo. Jen úvod, kdy se pilot loučí s neznámou operátorkou, byl líbezný. Pak se přešlo k nebeskému soudu, který měl veškeré atributy soudu pozemského a byl veskrze protivný a zdlouhavý. Zajímavostí je, byť pro film z roku 46 nijak překvapivou, že porota rozhodující o právu na život byla složena pouze a výhradně z mužů. ()

Reklama

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Po x rokoch, odkedy ma ČERVENÉ ČRIEVIČKY nechali v nemom úžase, iba druhý film dua Powell - Pressburger. Takže očakávania boli veľké - ale zámerne som si nič vopred nezisťoval, absolútne som netušil, do čoho idem. Výsledný zážitok bol o to ohromujúcejší. Ťažko povedať, o čo ide bez totálnej popisnosti, takých filmov mnho nie je a v súčasnej kinematografií pochybujem, že by som našiel ekvivalent... Ostatne ťažko určiť už i len žáner.. OTÁZKA ŽIVOTA A SMRTI je filozofická melodráma a súčasne alegorické fantasy, ktorým okato, ale aj v rámci príbehu organicky, rezonuje otázka anglo - amerických vzťahov. Okorunované je to samozrejme vizuálnou podobou a hrou s farbami, ale aj prehliadka výrazných hereckých typov stojí za to. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nebe může počkat. Filmová nebesa a jeho úředníci se v historii kinematografie zmýlili už několikrát. Poprvé to bylo v 1943 v Lubitschově Heaven Can Wait, podruhé tady o několik let později v režii Emerica Pressburgera a Michaela Powella, a nejvtipněji a stejnojmenně s prvním znovu v 1978 v režii Warrena Beattyho. Nás na festivalu Visions of light tentokrát zaujal druhý případ, velmi silně spjatý s právě skončenou válkou. Netradiční kombinace technicoloru a černobílých pasáží, zcela vážně myšlených motivů a prvků nadpřirozena spolu obdivuhodně ladí, a ani závěrečné soudní rozuzlení, jakkoliv dlouhé a z pohledu celého snímku nudné, je plně akceptovatelné. Visions of light 2011, 9. listopadu ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Takové filmy se už dneska netočí - filmy s tak výrazným konceptem a svérázným námětem. Doba se jaksi uklidnila a ustálila, filmaři si míň "dovolují" a takovéhle hříčky chybí. Tím neříkám, že Otázka života a smrti je automaticky vynikající - na to mi to místy přišlo moc strojené a teatrálně provedené (i na rok 46). Ale rozhodně oceňuju tak výrazný film, který tak nezvykle pracuje se svým potenciálem válečného filmu, fantasy i morality. 3 a 1/2 ()

Galerie (73)

Zajímavosti (12)

  • Film se měl původně natočit ještě před koncem 2. světové války, jeho tvůrci však v té době měli problémy se sháněním barevného filmu Technicolor. (Carodej_pes)
  • Lois Maxwell v tomto filmu debutovala. (Pumiiix)
  • Ve filmu je uvedeno, že Pilot Peter Carter (David Niven) letěl na misi 2. května 1945, Carter však nemohl 2. května letět na nálet s Lancasterem, jelikož toho dne byl poslední nálet RAF, a to v Evropě na Kiel a byl proveden bombardéry Mosquito. (liebgott)

Reklama

Reklama