Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (103)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Dobrá detektivka, samozřejmě. Ale pokud někdo zrovna nemiluje noirové hlášky Walda Lydeckera, potom film ztrácí hodně ze svého smyslu a postavení klasika. Myslím, že noirové filmy, pro mě především s Joan Crawfordovou, mají poměrně jinou a přitažlivější dynamiku. Film bez hlavní role a s žádnou sympatickou osobou. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Výborný film noir, který nepotřeboval ty největší hvězdy své doby, i když Dana Andrews je v tomhle film prostě skvělý, stejně jako Gene Tierney v roli titulní hrdinky. Příběh je příjemně zamotaný a v tomhle případě ani nevyznívá hloupě, ale přesně tak, aby to bylo dostatečně vážné. Skvělá role pro Vincenta Price. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vlajková loď temně stylizovaného žánru noir. Tahle černá detektivka (pozitivně laděný název - ženské jméno, přímo kontrastuje s atmosférou filmu) působí jinak než klasické adaptace Chandlerovek, ale detektiv Mark McPherson je stejný cynický typově vyhraněný macho jako filmové postavy ikony filmů noir Humphrey Bogarta... Najdeme tu všechny úhelné kameny vymezující tenhle žánr - věčné příšeří, temno, expresivní, skoro expresionistická, práce se světlem (což ještě více umocňuje černobílý filmový materiál), dobře promyšlenou mizanscénu, temnou náladu (točící se obvykle kolem zločinu...v Lauře se však nesetkáme přímo s příznakovým prohnilým světem plným korupce a bezcharakternosti - uvnitř policie i politiky...), tomu odpovídající počasí percipované jako objektivizovaný psychický stav hrdinů (obvykle tedy prší a je noc či doba někdy nad ránem, počasí které bolí a drásá...), vyhraněně mužský svět, zásadní dějové zvraty (ten v Lauře je tedy skutečně překvapivý a přijde již asi v polovině filmu...), panoptikum postav v různé fázi propletení s vyšetřovaným případem, s čistým štítem však obvykle nevychází nikdo (detektiv Mark McPherson zůstává ale překvapivě racionální a jeho hnací silou je cit k ženě...která je ale předmětem vyšetřování vraždy:-)), doslova posedlost až obsese prací a vyšetřováním, které zcela pohlcuje a zatlačuje do pozadí civilní život, náklonnost k tvrdému alkoholu, redukující se obvykle jen na whiskey, cynismus, drsný humor, ústřední ženská hrdinka coby femme fatale, vše příznakově zahaleno do nikotinového oparu a neodmyslitelná cigareta, která ještě tehdy nebyla politicky nekorektní... To vše pozorný divák objeví a pochopí, že tohle jsou kořeny žánrového stromu, na jehož větvích evoluce nechala vyrašit temné filmové květy, mezi nimiž můžeme hledat kupříkladu i takové kultovní dílo, jako Sedm Davida Finchera...ano, nyní jsme u kořenů... ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Spletitá cesta k odhaleniu zločinu z vášne nekompromisným policajtom s klobúkom a cigaretou, ako sa na pravý noir patrí. Ale ktorý z obdivovateľov fatálnej krásky je v tom zapletený? A čo sa vlastne stalo? Sofistikovaná zápletka sa s rozuzlením tradične vôbec neponáhľa, no viac ma tu zaujali myšlienky medzi riadkami. Napríklad o posadnutosti ženskou krásou a šarmom, z ktorej podiel viny bezradní muži pripisujú aj svojmu objektu túžby. Ale či majú pravdu, zistia, až keď pochopia samotné ženy. Odpoveď na otázku, či sa táto hádanka už časom ľuďom podarila vyriešiť, môžeme nájsť aj vo fakte, že filmy nesúce posolstvo podobnej dilemy, sa po všetkých tých rokoch stále neprestávajú točiť. :) ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Se mnou je potíž, že si nepamatuju jména, takže občas mívám u detektivek problémy. Tady jsem se naštěstí po chvilce tápání rychle chytnul. Líbilo se mi, že film nebyl noirový, lépe řečeno takový, co si pod tím pojmem představuju – temný, ponurý. První plus. Další obavu jsem měl z koncepce – nemám rád, když vím závěr dopředu, pak jen zbývá převyprávění příběhu z minulosti, abych se dostal tam, kde jsem. Nicméně tady to bylo podobně brilantně vymyšleno jako např. v It Happened Tomorrow. Děj příjemně začíná v přítomnosti, vrací se nenuceně do minulosti a opět plynule přejde k vyšetřování v současnosti. Další plus. Jako menší negativum bych viděl, že jsem někdy za polovinou občas ztrácel koncentraci – režisér si s námi hraje, nabízí nám a zavrhuje možné vrahy – dobrý tah, jen jsem si nebyl jist, jestli úplně myšlenkově stíhám (právě kvůli lehké nejasnosti v postavách). Závěr byl fajn, byť nijak zvláť velkolepý, přecejen těch variant bylo více, a tak si jednu vybral. Nejefektivnější moment si režisér vybral velkým zvratem o poznání dříve. Slušná detektivka. # [viděno: v noci, monitor, sluchátka] # příběh 8 | hudba 7 | humor 0 | akce 0 | napětí 3 | pustil bych si znovu 7 ()

Galerie (72)

Zajímavosti (12)

  • Snímek je známý i díky ústřední melodii. Na dotaz, proč odmítla roli Laury, Hedy Lamarr odpověděla: "Poslali mi scénář, ne soundtrack." (IQ Tiqe)
  • Portrét Laury (Gene Tierney) v jejím bytě je ve skutečnosti fotografie přemalovaná olejovou malbou. (IQ Tiqe)

Reklama

Reklama