Reklama

Reklama

Četnické humoresky

(seriál)
  • angličtina Cops and Robbers (více)
TV spot 14
Česko, (2001–2007), 53 h 46 min (Minutáž: 57–105 min)

Hudba:

Ivan Kurz

Hrají:

Tomáš Töpfer, Petr Kostka, Ivan Trojan, Zdeněk Junák, Stanislav Zindulka, František Švihlík, Erik Pardus, Jan Apolenář, Alena Antalová, Libuše Šafránková (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(39)

Obsahy(1)

Český seriál Četnické humoresky, který v brněnském studiu České televize vyrobila tvůrčí skupina Josefa Souchopa a Dariny Levové, zavede diváky do období první republiky, kde se seznámí se sympatickými příslušníky brněnské četnické pátrací stanice, předchůdkyní dnešní kriminální služby, i s policejním psem Argem a fenkou Kikinou, a samozřejmě budou sledovat vážné i nevážné kriminální případy, tak jak je muži zákona museli tehdy řešit. (Česká televize)

(více)

Videa (28)

TV spot 14

Recenze (582)

tron 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Na Četníckych humoreskách sú strašne vidieť tri veci: slabší rozpočet, prítomnosť dramaturga a vynikajúci kasting. Po vizuálnej stránke šlo bez debaty o náročný projekt, ktorý by si zjavne zaslúžil (a potreboval) o čosi vyšší rozpočet, keďže sa odohráva v prvorepublikových dobách, pričom postupne naberá na sile politicko-vojnové pozadie vrcholiace smutným záverečným dielom. Občas sa produkcii podarilo nájsť skvelé historické miesta pre natáčanie. Pôsobia dobovo, autenticky, kvalitne. Určite by som tvorcov uznanlivo potľapkal za dobové kostýmy, rekvizity, autá, zbrane. Inokedy ale bohužiaľ vidno, že zrejme museli improvizovať resp. uspokojiť sa s málom. Zariadenie interiérov je občas veľmi skromné. Ale aj to má niečo do seba; ostatne nebola to doba, kedy ste si ráno skočili do Ikey a nakúpili nábytok do celého bytu za pár minút. Často sa dej odohráva na chudobných miestach alebo na vidieku, prípadne na ošuntelej četníckej stanici, takže slabá zariadenosť má logiku a je dokonca azda až (svojím spôsobom) vítaná (a realistická). Našťastie to, čo čiastočne pokazil rozpočet, nabral seriál na dramaturgii. Vidno, že bol prítomný človek, ktorý sa pozrel na scenáre, preklepol ich, kontroloval, aby v nich neboli hovadiny (ako sa to dnes bežne stáva a prekvapivo nikomu to nevadí, ani divákom) a v prípade nutnosti ich razantným spôsobom vylepšil. Práca s postavami je fantastická, rovnako tak dialógy a hlášky sú skvelé. Zaujímavé je, že výborne fungujú nielen dramatické časti venované vraždám a iným vážnym prípadom, ale tiež odľahčené. Ono vlastne aj v temných častiach sa vďaka skvelej partii hercov vždy našiel aspoň kúsok miesta pre humor, čo je geniálne. Kasting je výborný, jedna kultová postava strieda druhú, vládne medzi nimi dynamika a hoci to občas medzi četníkmi iskrí, každý pozná svoje miesto a keď dôjde na lámanie chleba, môže sa každý spoľahnúť, že mu kolega bude kryť chrbát. Hlavné slovo má pochopiteľne legenda našich mám Arazím, ktorý je prísny a tvrdý rovnako, ako svojím spôsobom láskavý a odpúšťajúci (ak sa dá, niekedy sa však nedá). Zároveň ale vyžaduje spravodlivosť a páchateľov možno (väčšinou) nesúdi, ale na druhej strane urobí všetko pre to, aby ich dostal pred súd a čo už sa bude diať potom, ide mimo neho. Ja som mal ale vždy rád najmä Zděňka Junáka, ktorý tam fakt sadol ako... Potešia tiež vtedajšie spôsoby vyšetrovania, policajné postupy atď. V rokoch 2001 – 2007 vznikli tri série, spolu 39 (každá séria obsahovala 13) cca hodinových epizód. V r. 2017 sa na scéne objavil pokus o čosi podobné, ale Četníci z Luhačovic ma až tak nechytili. Na strane druhej to kedysi ani Četnícke humoresky a dnes ich zbožňujem. Ale nikdy som nepochopil, prečo sa to volá humoresky. ()

Tyler 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem se porevolučním českým seriálům bránil a "Četnickým humoreskám" zvlášť - období první republiky mě víc než nezajímá...Začal jsem je sledovat z programové nouze (díky TV Nova a TV Prima za vaše reality shows!) a nestačil se divit. Příběhy četnické pátrací stanice v mile odlehčené atmosféře jsou totiž založeny na kvalitně napsaných scénářích bez zbytečných kudrlinek, ale s vtipem a nadhledem. Když k tomu připočtu trefné propletence vztahů, výtečnou dvojici Arazím - Jarý a osvěžující ženský prvek spolu s mnoha uvěřitelnými lidskými dramaty, vychází mi z "Četnických humoresek" jeden z nejlepších českých seriálů vůbec. ()

Reklama

Šandík 

všechny recenze uživatele

Bezchybný tenhle seriál rozhodně není a dokonce nelze tvrdit, že by sestupnou tendenci měly až dvě mladší řady, spíš je to tak, že dva díly jsou výborné a pak přijde jeden poněkud hluchý, a takhle pořád dokolečka. Skutečný kvalitativní sešup přichází až s řadou třetí, režírovanou z části nikoli Moskalykem, ale jeho dcerou. V lepším případě jen ustupuje detektivní linka, případy jsou podivné a naprosto nepravděpodobné, výrazně zesilují prvky charakteristické pro všemožné telenovely a nekonečné seriály, "neutuchající zájem" o rodinné vztahy, uslzené romance, nevěry, pomluvy, omyly, intriky a další pletky nejrůznějšího druhu. V některých dílech ovšem nefunguje už vůbec nic, herci připomínají ochotníky z Horní Dolní, vtipy jsou trapné, dialogy těžknou a jaloví... Zesiluje i množství více či spíše méně úspěšných pokusů o humor. Také vyhrocené ovzduší nacistického nebezpečí, dohnané až do pohnutého období po 1. říjnu roku 1938, mi připadá zbytečné a nepatřičné, zásadně opouštějící původní linku i atmosféru celého seriálu. Rozporuplně působí ostatně i samotný závěr s (ne)odletem do Anglie. Vždyť je jasné, že Arazím i Jarý by se jistě hned v březnu 1939 stali obětí nacistické zvůle. Ne, že by to tak nemohlo být, ale vážně mají "četnické humoresky" končit něčím takovým? Navíc je tak celý příběh vlastně dějově dosti citelně neuzavřený, což působí spíše jako tvůrčí neohrabanost než jao rafinovaný závěr... Citelný kvalitativní propad ovšem přichází hned ve třetím dílu, kde se zjevně příliš spoléhalo na to, že celý díl utáhne přehrávající Bohdalová. Chyba lávky, neutáhla... Navíc by tomu většinou neškodil dynamičtější střih a kratší stopáž - 45 minut by bylo u většiny dílů tak akorát... Ještě jeden malý spoiler: to, že od prvního dílu sledujeme namlouvání a zamilovanost Toníčka a Andělky, aby Toníčka nakonec tvůrci v devátém díle nechali den před svatbou odpravit nějakým pošahaným individuem co nemá rádo četníky, považuju za režijní hienismus, který si tvůrci mohli klidně odpustit. Podivně působí Arazímova exkurze na Podkarpatskou Rus. Jako nejlogičtější vysvětlení tohoto odbočení se mi zdá možnost, že režisér zkrátka v seriálu chtěl mít své rodné město a chtěl připomenout tuto opomíjenou část naší historie. Celý díl ovšem působí dosti násilně. Například pokud vím, Ukrajinci či Rusíni v Československých legiích prakticky nebojovali, protože k Čechám a dokonce ani k uměle vytvořenému Československu, neměli jakýkoli osobní vztah. Rozhodně pochválit je ale třeba výborné herecké výkony, především pánů Töpfera, Kostky, Trojana, ale nejen jich. Slabší je seriál obecně ve chvílích, kdy se snaží bavit různými zcela nepravděpodobnými "davovými" veselými kousky, opékačkami selat, společným zpěvem atp. Možná tam jsou tolikrát proto, aby měli herci příležitost se při natáčení pořádně najíst, a nebo to snad je prostá snaha "vyrábět dobrou náladu"? Naopak ke kladům rozhodně patří velmi slušný scénář (tedy pouze první dvě řady), což je deviza, bez níž by Humoresky nikdy nemohli být tím čím jsou, tj. asi nejlepším českým polistopadovým televizním seriálem... Nejlepší díly: 85%, ty slabší zhruba 65%, třetí řada: 55% Suma sumárum: 75% jen to fikne a to jsem ještě tolerantní a třetí řadu radši v celkovém hodnocení neberu v potaz... Zajímavé komentáře: Radek99, Tosim () (méně) (více)

d-corso 

všechny recenze uživatele

První série má u mě navždy schováno jen to nejvyšší hodnocení (avšak jsou tu i pokračování, od kterých se zcela dokonale odhlédnout nedá). Takové propojení kriminálního příběhu a humoru nemělo možná v dějinách českých televizních seriálů obdoby (dobrá, na tohle http://www.csfd.cz/film/71551-hrisni-lide-mesta-prazskeho/ nezapomínám). Od druhé série se však takřka vše radikálně mění. Zdálo se mi, že název "Četnické humoresky" (nepočítám-li těch pár dílů, režírovaných tehdy už těžce nemocným Moskalykem), je absolutně zbytečný. Nejvíce přiléhavé by snad bylo "Sexuální a milostné vyžití četníků v Brně koncem třicátých let". Příběh jde do háje, kriminálka mizí, pátrání je vlastně naprosto zbytečné, Pavlína píše i režíruje...a já trpím nad tou sračkou. A vlastně se už ani nechci zmiňovat o sérii číslo 3. Napadají mě sice slova, ale je mi líto jich použít kvůli tomu, co vzniklo v roce 1997. ---------(První řada je nejlepším seriálovým počinem ČT. Alespoň prozatím) ()

Tosim 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kdo by byl řekl, že za tímhle seriálem stojí nenápadný, leč velice invenční policejní důstojník Michal Dlouhý...a oslovil režiséra Antonína Moskalyka, u jehož režie je úplně jedno, jaká je hloubka ostrosti, důležitá je poctivost řemesla. Tento seriál (minimálně první řada a půl) není jen dokonalým spojením krimi a komedie, to vše baleno jako retro, ale dívá se na období první republiky zajímavým, často hodně kritickým okem. Rozhodně však nesnese srovnání s Panoptikem města pražského, se kterým má převelice málo společného, rozhodně ne tolik, aby se na takovém serveru uživatelé takhle vysoko dopouštěli podobně laciných analogií. Nebýt částečné obměny tvůrců a už lehce vyčerpaných charakterů, mohlo jít o dokonale hutné (historické!) dílo, které se dost zajímavě snaží ze současného odstupu zachytit časový oblouk jednoho z důležitých údobí našich dějin. ()

Galerie (582)

Zajímavosti (198)

  • Karlička (Libuše Šafránková) si v jedné z epizod objednává v restauraci zapečenou brokolici. Brokolice se ale do Čech začala dovážet až okolo devadesátého roku 20. století. (Mr.Hudson)
  • Brněnská pátrací stanice vznikla v areálu bývalých vojenských kasáren. Po skončení 3. řady seriálu byla vojenská kasárna zbořena. (77Ivana)
  • Humoreska je literární žánr, definovaný jako krátká povídka nebo novela s humoristickým obsahem, literární miniatura v próze nebo ve verších. Vyznačuje se úsměvným až rozmarným tónem. Má žertovný obsah, smírné vyústění, avšak jako humoristická literatura spojuje komično s vážnějším společenským cílem. (sator)

Související novinky

Zemřel Václav Postránecký

Zemřel Václav Postránecký

08.05.2019

Ve věku 75 let zemřel po těžké nemoci herec Václav Postránecký. Postránecký se vyučil zámečníkem, většinu života ale strávil buď před kamerou, nebo v divadle. Účinkoval ve Slováckém divadle, později… (více)

Vysílá studio Brno

Vysílá studio Brno

11.10.2016

Pojďte si zahrát AZ kvíz a moderovat zprávy ve výstavě na Špilberku. Vybrat písmenko a správně odpovědět, zasednout před mikrofon a čtecí zařízení a přednášet zprávy, nakouknout do zákulisí slavných… (více)

Reklama

Reklama