Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je rok 1842. Němcovi se právě přistěhovali do Prahy, kde se Josef snaží etablovat jako finanční úředník. Báře je dvacet dva let, je matkou čtyř dětí a po posledním těžkém porodu už nemůže rodit. Před mladou ženou toužící po společnosti se rázem otevře nový svět. Osudným je pro ni český ples na Žofíně. Josef ji přivede do společnosti české kulturní elity. Bára svou bezprostředností získává nové přátele a její srdce se nečekaně rozhoří. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Amonasr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Druhá epizoda působí bohužel ještě povrchněji a prvoplánověji než ta první. Už jen těch šest zobrazených souloží, z toho jedna dokonce narychlo v průjezdu - komu se tím autorky podbízí? Řada scén je silně přitažených za vlasy, včetně hysterických výstupů hlavní hrdinky, a pokud měla být Božena Němcová podle současníků noblesní a okouzlující žena, tak v tomto filmovém zpracování po něčem takovém zatím není ani stopy, pokud pominu známý Hellichův portrét v záběru. ()

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Takže podle Lenky Wimmerová být feministkou znamená umět podvést manžela a nestarat se o děti (ale mluvit o tom, jak je má ráda). No, možná na tom něco je ;) Ale vsadila bych se, že takto to autorka pojmout nechtěla… Sázka na sexuální svobodu jako leitmotiv druhého dílu se podle mě úplně nezdařila – zejména proto, že skrz tuto autorčinu konstrukci skutečnou Němcovou nevidíme. Vidíme nevázanou puberťačku, která prolétla strojem času, takže hovoří plynně jazykem 21. století a také jím myslí. Vidíme divošku, která touží po sebeprosazení a je ochotna jít přes mrtvoly – to vše je typické 21. století. Němcová podle současníků a korespondence nebyla sexuální, nýbrž sensuální (!) obětí sebe sama. Autorce se buď tento rozdíl nepodařilo rozkrýt, nebo ho vůbec nechápe. Vztahy s lidmi (nejen ty milostné) byly pro Němcovou vitální, což vyplývá také ze všech jejích děl. Tím víc, čím v nich plavala často naznak, nebo se v nich přímo topila. Právě neschopnost zdravých vztahů navzdory okolnostem (v rozporu s děsivou touhou po nich) ji strhávala stále víc ke dnu. Anna Kameníková je jistě skvělá herečka, ale vypadá to, že dostala za úkol předvést chladnou a domýšlivou manipulátorku, což je rys, který jistě Němcová měla ve svém nakonec dost schizofrenním rejstříku, ale ze zcela jiných psychických důvodů, než z těch, které prožívají děti současného blahobytu. Kde je snění, zoufalost, rozervanost, pochyby, a především, kde je její LÁSKA? Ani mezi vášní a láskou není rovnítko, natož mezi láskou a sexuální avantýrou. Tohle se z 19. století na současné plátno přenést nepovedlo. Přitom to k Němcové patří nejvíc. EDIT: Pustila jsem si díl podruhé a je možné, že hloubka citu, který není emocí, není přítomna v díle nikoli pro autorčin záměr, ale nakonec skutečně jen proto, že to herečka Kameníková nemá v nátuře (ani zkušenosti). Když říká „pukně mi srdce,“, je to jako kdyby říkala: „právě jsem přinesla brambory.“ Třeba se změnou herečky nastane i proměna sobeckého ledu ve zkušenost (odpovídající nakonec počtu dětí vzhledem k věku), která se se staletími přesouvá stále do vyšších ročníků… ? Zatím je to škoda, ono vlastně všechno kromě té Boženy i v druhém díle celkem sedí… :) ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Během sledování manželka říkala věci jako "Hele, oni šukaj v průjezdu." nebo "Němec ji šuká zezadu." a přišlo jí divné, že tehdy panovaly tak volné mravy, sexuální revoluce a tak. Mně přišlo, že koukám na nudnější Josefinu Mutzenbacher. Se slzou v oku jsem vzpomněl na F. L. Věka a jeho lásky nebo nyní opakované Sňatky z rozumu, jak erotické pnutí té doby šlo zobrazit sofistikovaně a umělecky. ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Podle tohoto seriálu Boženu Němcovou zajímalo víc souložení s milencem, než psaní a její vlastní děti. Tento díl by se celý dal popsat asi takto: "Tohle je Čelakovský!" - střih - soulož s manželem, "Tohle je Tyl!" - střih - soulož s milencem, "Tohle je Erben!" - střih - soulož s milencem, "Tohle je Havlíček Borovský!" - střih - soulož s manželem, atd. :D První díl byl oproti tomuto poněkud pestřejší. ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ze školního učiva a z četby jsem si uchovala v paměti vzpomínku na spisovatelku, jejíž díla byla ještě po stovce let čtena a filmována, jako na krásnou a inteligentní ženu. Její pohádky, povídky i Babička mne od dětství doprovázejí. Na tom jakýkoliv film pitvající její život v zájmu komerce a na základě neprověřených skutečností či autorské licence, nic nezmění. Netoužím ji vidět jinak, chci si svou dětskou vzpomínku uchovat. Když pod praporem reality zhanobíme svou literární minulost, jaká nás čeká budoucnost? Spisovatelka už nežije, nemůže se bránit. K žádné současné autorce by si scénáristé něco takového nedovolili, ať už by její morální kredit byl jakýkoliv. ()

Galerie (21)

Reklama

Reklama