Režie:
Robert RedfordKamera:
John BaileyHudba:
Marvin HamlischHrají:
Donald Sutherland, Mary Tyler Moore, Judd Hirsch, Timothy Hutton, M. Emmet Walsh, Elizabeth McGovern, Dinah Manoff, Adam Baldwin, Fredric Lehne (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Komorní příběh tří lidí, kteří se přestali slyšet. Režijní debut Roberta Redforda vyznamenaný čtyřmi Oscary. Komorní příběh jedné zdánlivě „docela obyčejné“ středostavovské finančně zajištěné rodiny vypráví o komunikaci a schopnosti slyšet své nejbližší. Dospívající Conrad žije pod dohledem korektního a spravedlivého otce, daňového poradce Calvina Jarretta, a své vždy pečlivě upravené a spořádané matky Beth. Proč tedy dojde k jeho nervovému selhání a téměř zhroucení? Kde vlastně začalo trauma, které s chlapcem postupně na svých sezeních rozkrývá otcem doporučený psychiatr? Conradův těžký pocit viny pramení z rodinné tragedie, skládající se před divákem střípek po střípku z jeho výpovědi. Tragedie však může odkrýt i nové a dosud nepoznané emoce. Právě tak se může proměnit jedna docela obyčejná rodina. Režijní debut Roberta Redforda, který vznikl podle románu Judith Guestové, je zároveň hereckým koncertem Donalda Sutherlanda, Mary Tyler Mooreové a Timothyho Huttona. V roce 1981 si odnesl celkem čtyři Oscary za nejlepší film, režii, scénář adaptovaný z jiného média a mužský herecký výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (188)
Jeden z oscarových filmov, na ktorý je v tv naozaj ťažké natrafiť. Pri všetkej úcte k Robertovi Redfordovi i príbehu rozoberajúcemu vzťahy jednej rodiny postihnutej tragédiou, mi film ako oscarový nepripadal. Nechcem tým naznačiť, že sa mi film nepáčil, práve naopak, ale pri pomyslení na oscarovú drámu som si myslel, že mi srdce roztrhá na kusy. Chybu som urobil ja tým, že som mal prehnané očakávania. Ako už samotný názov naznačuje film je o obyčajných ľuďoch a tak trochu obyčajne vyzneje i celkový dojem, no je možné, že to Redford takto zamýšľal. Ak áno, tak mu to vyšlo. D. Sutherland je bezchybný ako vždy, no najviac piestoru dostáva vzťah matka - syn a za najlepšiu scénu považujem rodinné fotografovanie. Celkovo má táto kvalitná rodinná dráma stále čo ponúknuť, no nemôžem sa zbaviť pocitu, že by som si ju vážil viac, ak by žiadnych oscarov nezískala. 80%. ()
Matka bez lásky, to mi není cizí a líbilo se mi to. Ale celkově jsem byla z filmu zmatená a stále jsem hledala, o čem vlastně je. Nevím to doteď, jestli je o vzájemné blízkosti mužů v rodině, o odcizení matek nebo o čem dalším. Film mě příliš neoslovil, jen z té studené matky mi běhal po zádech mráz. Sutherland ovšem ve své roli tápajícího otce vynikající. ()
Pokazde kdyz film natoci herec, vsichni maji tendence mu nadrzovat, obzvlast kdyz se jedna o jeho debut, plati to jak pro beznou populaci viz. zdejsi hodnoceni, tak pro akademiky, viz. 4 Oscari. Obcas nastane zlata vyjimka, kdy se jedna skutecne o masterpiece viz. Gibsonuv Braveheart, ale vetsinou je to jen prehypeovana bublina, ktera konci silnou nudou viz. treba Costnerovi vlci, nebo prave Redfordovi Ordinary People. Netvrdim, ze to dopoadlo jakkoliv katastrofalne, ale podobne rodinne drama se te nude mohlo vyhnout jen velmi tezko. Spatruji v tom filmu ale velmi zajimave a pravdive poselstvi - muzi se muzou snazit resit problemy jak komplexne chteji - analyza, navstevy psychoterapeuta, pokusy o sebevrazdu atd. - zbytecne, ve finale totiz temer vyhradne plati pravidlo, ze za vsechno stejne muze zena. 5/10 ()
85%. Excelentní konstrukce rozkladu rodinných, společenských i individuálních vztahů po emocionálně silně traumatické události, která se vyprávěním nesnaží být ničím víc, než obyčejnou povídkou o obyčejných lidech, avšak v jádru působivého scénáře skrývá silný psychologický rozbor tabuizovaných vzorců, o kterých se nikdy nemluví, natož aby se prožívaly; a ono to funguje. Empatie čiší ze všech stran, ze všech scén i postav, perfektní výkony zde podávají herci v čele se skvělým Donaldem Sutherlandem, kterého jsem potud z nepochopitelných důvodů spíše přehlížel; myslím, že po Ordinary People měřítka upravím. Kontextové vnímání rozmanitých vzorců chování tří hlavních postav, jejich motivace a proměny vzájemných pocitů, zavánějící zdánlivým pocitem nutnosti držet se stereotypních paradigmat, do sebe zapadají, jako by jejich vývoj psal sám život; zoufalství navazující na minulé události a gradace iluzorního pocitu viny na vás jako diváka dopadá jako rosa na trávník; překvapivost některých momentů, stejně jako reakce postav na ně berou dech. Aby také ne, Alvin Sargent své nesporné scenáristické kvality prokázal už sedm let zpátky v Paper Moon a zde, ve vrcholné formě, předal "zelenáči" Robertu Redfordovi žezlo, které se zdálo býti obrovským soustem, leč ten jej zvládl s talentem sobě vlastním a vznikl z toho pro mě osobně zatím jeden z nejlepších režisérských debutů vůbec a zásadní snímek s překvapivě osvobozujícím závěrem, jehož psychologické dopady by měly být otevřeny všem. Špičková záležitost. ()
Zrovna dneska jsem viděl na You Tube video, podle kterého je oscarový triumf Ordinary People druhou největší minelou v historii zlatých sošek. Já si to ale úplně nemyslím. Je pravda, že Scorsese si dal na svém Zuřícím býkovi hodně záležet a povedlo se mu stvořit jedno z nejpůsobivějších sportovních dramat vůbec, ale i tento nádherný příběh se může pochlubit na prvotinu nevídanou režií, která nelehký námět zpracovává mistrným a procítěným způsobem. A byť jsem se v některých chvílích trošku nudil, skvělé herecké výkony a hlavně to přirozené a otevřené( obyčejné?) zakončení celkový dojem zase výrazně vylepšuje... ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Mary Tyler Moore, nominovaná na Oscara za Nejlepší herečku v hlavní roli, odehrála ve filmu méně minut, než Timothy Hutton, vítěz mužské vedlejší role. (D3VIL)
- Michael J. Fox sa zúčastnil konkurzu na postavu Conrada. (fishki)
- Filmový debut pro Timothy Huttona i Elizabeth McGovern. (D3VIL)
Reklama