Reklama

Reklama

V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)

(více)

Recenze (89)

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Stejně jako v jeho dalším filmu, Hombre, si režisér Martin Ritt pohrává se žánrem westernu. Společně s chladnokrevně dokonalým Paulem Newmanem vytesal náhrobek pro westernový žánr. Ne, že by to byl poslední žánrový film, ale naopak nechává zemřít vše, co k westernu neodmyslitelně patřilo. Konec širým pláním se stády krav, konec zásadovým kovbojům a hlavně konec hrdinům, kteří vlastně nikdy hrdiny nebyli. Až je z toho člověku smutno. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Paul Newman tyhle frajírkovský typy prostě uměl zahrát a tohle je taková jeho one man show. Moc nechápu, za co dostali Oscara ty ostatní herci. Příběh mě ale moc nezaujal a chvílema jsem se u filmu nudil. Zajímavý je to opravdu snad jen pro fanoušky Paula Newmana, protože on táhne celej film. Ale Newman má na kontě rozhodně mnohem lepší filmy. 50% ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Ani nie tak western, ako konflikt medzi pokoleniami vo westernovom prostredí. Úmyselne čiernobiely a žiaľ obsahovo tak do hĺbky popísaný, že 90% sa vie vopred. O tom, ako sa časy menia, prichádza výmena stráží a staršia generácia si nerozumie s mladšou. V podstate večný príbeh so zaujímavosťou, ktorá to potvrdzuje: v románe je hlavná ženská postava černoška, no vo filme je beloška, pretože "Amerika na to nebola ešte pripravená". A dnes po šesťdesiatich rokoch by to bolo presne naopak. Na ranči by bol Morgan Freeman s Willom Smithom a jeho synom a gazdinú by im robila nejaká nepodstatná herečka, hlavne, že by mala na čele vytetované hešteg MeToo. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Všetci síce píšu, že ide o moderný western, ale ja v tom viac vidím vynikajúcu rodinnú drámu na báze konfliktu troch generácií - starý otec, syn a vnuk, pričom hlavne pri starom otcovi a synovi visí jeden veľký bubák v skrini, čo medzi nimi prirodzene vyhĺbilo jednú obrovskú, nepreniknuteľnú priepasť, ktorá sa čím ďalej tým viac vo filme zväčšovala až to prekročilo hranicu, z ktorej už niet návratu. Je to predovšetkým film o vine a odpustení, zmierení, resp. nezmierení, trpkosti, obdive a vytriezvení. Tiež sa tu zaujímavým spôsobom rieši, ako môže jedna takáto hlúpa mladícka nerozvážnosť ovplyvniť všetky životy okolo. A čo je najhoršie, pokiaľ sa cez to človek neprenesie a neodpustí sebe i ostatným tak sa stane presne to, čo sa stalo na konci, ozaj reálne zhodnotenie celého konfliktu. Výborná vec a zatiaľ prvý film čo som videl, kde hrá P. Newman vyslovene zápornú postavu. 80/100 ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Martin Ritt je režisérem ojedinělých westernů ze 60. let, které mi sedí. Podobně jako o rok mladší Zneuctění, i Huda jsem vnímal spíše jako psychologické drama, s westernovým pozadím v podobě kulis amerického ranče a silně vyostřeného konfliktu dvou osobnostních protipólů. Příběh se rozjíždí možná pomalším tempem, ale umožňuje zase divákovi poznat hlavní postavy co nejlépe, Ritt ho nechává plynout se vzájemně často odlišnou atmosférou, nejednou ho i pěkně odlehčí (např. soutěž s prasaty) a postupně odhaluje s patřičným napětím zákoutí i vyústění 15 let starého konfliktu. Dost silně na mě zapůsobilo i nenápadné propojení ústředního vztahového dramatu s vedlejším dramatem na ranči. Ono lze utratit a odklidit na věčnost předčasně celé stádo krav, které chytilo nebezpečnou infekci. Ale odklidit stárnoucího člověka z místa, které mu dlouhá léta patří a má k němu silný vztah? To přeci jen tak nelze... Přetrvávějící napětí ve vztazích neúplné rodiny napříč třema(!) generacemi se povedlo rozehrát mistrovským způsobem, což obzvlášť u Paula Newmana a Melvyna Douglase nepřekvapí. Tady už nevnímám kladné a záporné postavy, ale pro diváka více či méně (ne)sympatické postavy se všemi pozitivními i negativními vlastnostmi. Na hranici plného počtu: [85%] ()

Galerie (38)

Zajímavosti (21)

  • Yvette Vickers neskôr tvrdila, že väčšina jej scén bola vystrihnutá kvôli ich sexuálnemu nádychu. (Arsenal83)

Reklama

Reklama