Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Jean Reno, Gary Oldman, Natalie Portman, Danny Aiello, Peter Appel, Willi One Blood, Michael Badalucco, Ellen Greene, Elizabeth Regen, Frank Senger, Maïwenn (více)Obsahy(2)
Záhadný Leon (Jean Reno) je elitním newyorským nájemným zabijákem. Když jsou vyvražděni jeho sousedé, Léon se stává neochotným ochráncem jediného, kdo masakr přežil - dvanáctileté Mathildy (Natalie Portman). Ta ovšem nechce ochranu, ona prahne po pomstě. Od elektrizujícího nástupu až po fatální zakončení je LEON nabitý nekonečnou kaskádou akce a napětí. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 478)
Nájemný vrah opět tak trochu jinak. Uhlazený, střízlivý profesionál "téměř" bez emocí, který narazí na malou holku a spolu s ní i na svou schopnost cítit. Leon je velmi odvážný film a to nejen proto, že kašle na morálku, když nás nutí fandit zabijákovi, aby předal své řemeslo nevinné dvanáctileté holčičce, ale je odvážný především proto, že se nebojí na tuto dívenku pohlížet i jako na sex symbol. Ona nevidí v Leonovi svého otce a učitele, ale milence a kdo jsme my, abychom je soudili? Film nikdy nenaznačí, že je na protagonistech něco špatně, něco, co nemůže nebo by nemělo uspět, a to samo o sobě je dosti neobyčejné a odvážné. Nicméně ani přesto netvrdím, že Leon je jeden z nejlepších filmů všech dob. Má však jednoho z nejlepších záporáků všech dob - Gary Oldman je zde naprosto fantastický! EVERYONE! 9/10 ()
S úsporným rozpočtem natočil (dnes ve Francii „mírně“ ignorovaný) Luc Besson psychologicky poutavý thriller, ve kterém vymodeloval prototyp „nové“ filmařské dvojice – předčasně dospělá dvanáctiletá dívka a modelový typ nájemného vraha. Pojí je prázdnota duše i života. Leonovi, milovníkovi květin a klasických muzikálů, propůjčil své charisma toho času Bessonův dvorní herec Jean Reno. Ten vytvořil bezkonkurenční dvojici s neuvěřitelně vyzrálou Natalii Portman, až tomu nejde věřit, že šlo o její filmový debut!! ()
Moje osobné č. 3 . Besson je boh. Dokázal triviálny príbeh natočiť tak, že vždy keď príde veta "Tu nám bude dobre, Leon" plačem viac ako herečky v telenovelách. Určite zatiaľ najlepší film a výkon Natalie Portmann, Jean Rano proste JE Leon a Gary Oldman predviedol unikátneho záporáka, ktorý vám vlastne bude sympatický, i keď by ste určite nechceli aby vám robil domovú prehliadku práve jeho oddiel. Určite si zožeňte Director ´s cut, inak nebudete vidieť celý tréning Matildy a nedozviete sa o Leonovi úplne všetko. ()
Retardovaný killer, co s sebou furt vláčí nějakou opuncii, mečík nebo vím já, jak se to zove, a bezkozka v době, kdy na to ještě měla nárok. Ne, jinak - klepající se negramotný mordýř, milující svou kytičku natolik, že na hlavě tahá náhradní květináč, kdyby ten stávající třa pročůrala, a kravka zamlada. Taky ne. Hm... výborný film. ()
Co říci o filmu, o kterém tady bylo snad už vše řečeno? Snad jen tolik, že vedle Pátého elementu jde o jeden z vrcholů Bessonovy tvorby a ani v kultovnosti si s ním nezadá, což už je co říct. Taky bych rád poznamenal, že režisérská verze doplňující film o 26 vystříhaných minut film pozvedá ještě mnohem výš a těžko už si bez nich Leona dokážu představit. ***Věděli jste, že: Inspiraci pro postavu Leona Besson našel v mohutném muži, kterého v parném létě uviděl v dlouhém kabátě a s obrovskou brašnou vyčkávat v temném průchodu. Okamžitě se prý dovtípil, že šlo o zabijáka.// I když Besson napsal roli Leona Jeanu Renovi na tělo, pokoušel se místo něj původně obsadit známější herce jako Roberta De Nira, Al Pacina nebo Mela Gibsona. Když se ale s každým z nich sešel, zjistil, že i když všichni o roli zájem měli, těžko by se jí věnovali naplno. Nakonec se tedy ještě rád vrátil k Renovi.// Proti obsazení Natalie Portmanové do role Mathildy z počátku silně protestovali její konzervativní rodiče. Nezamlouvalo se jim, že se má jejich jedenáctiletá dcera podle scénáře zamilovat do staršího muže a učit se od něj zabíjet. Ražisér ale zvítězil, když úzkostné Portmanovy přesvědčil, aby dceru nechali scénář aspoň přečíst - ta se pro roli tak nedchla, že u rodičů žadonila tak vytrvale, až je zviklala.// Kvůli vysokým nákladům vznikala většina záběrů v Evropě a z New Yorku si tak zahrálo jen několik exteriérů a chodba před Leonovými dveřmi. Pro dokonalou iluzi nechal dokonce Besson přivézt z Ameriky na dvě tuny rekvizit včetně telefonů, zásuvek nebo televizorů. Když tedy Mthilda v New Yorku žadoní, ať ji Leon pustí do bytu, ten reaguje za týmiž dveřmi, ale o půl roku později a v Paříži.// Kvůli prý příliš "lolitovskému" motivu byl Besson nucen z filmu vystříhat 26 minut choulostivých scén, aby mohl být film vůbec vpuštěn do kin. Použitý scénář byl ovšem jen slabým odvarem toho původního, ve kterém dívenka při tréninku používá ostré náboje místo panitballových kulek, svléká se před Leonem do naha, při polibku vyžaduje zapojení jazyka a v závěrečné scéně to byla ona, kdo sebevražedně odpálí granáty připevněné na svém těle. *** ()
Galerie (105)
Zajímavosti (44)
- Natalie Portman protestovala proti tomu, aby jako Mathilda kouřila. Měla strach, že to bude mít špatný vliv na děti. Souhlasila až poté, co ji Luc Besson vysvětlil, že během filmu její postava s kouřením přestane. (don corleone)
- Mathilda (Natalie Portman) zapíše Leona (Jean Reno) a seba v hoteli pod menom MacGuffin. Je to tiež filmový termín vymyslený Alfredom Hitchcockom a znamená nejakú banálnu vec, ktorá nemá iný význam vo filme, len posunie dej dopredu. (pivo)
- Liv Tyler měla hrát postavu Mathildy (Natalie Portman), ale byla příliš vysoká. (don corleone)
Reklama