Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (294)

Agatha 

všechny recenze uživatele

Neopakovatelný filmový zážitek. Citlivé a soucitné podání ve skutečnosti naprosto neodpustitelného a zavrženíhodného lidského skutku. Podobných námětů bylo k filmovému zpracování použito mnoho, ale jen v tomto případě se podařilo zpracovat ho z jiného úhlu pohledu. Na nevídané a dojemné podívané má největší zásluhu perfektní scénář, hudba a především neuvěřitelné herecké výkony. Susan Sarandon - jaká to velká herečka a navíc s nejkrásnějšíma očima na světě. A Sean Penn? Dá se něco takového vůbec zahrát? Člověk se nestačí divit co takoví herci dokážou... ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Problematika kontroverzí kolem trestu smrti byla zpracována v mnoha filmech (namátkou Život Davida Galea, Krátký film o zabíjení, Capote, Zelená míle, Dech), ve snímku Tima Robbinse se vsází především na herecké výkony, jejichž úhelným kamenem je doslova fenomenální Sean Penn. Film, který doznívá v mysli ještě hodnou dobu po závěrečných titulcích... ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Táto dráma vznikla podľa rovnomenného bestselleru, v ktorom mníška Helen Prejeanová rozpráva osobné zážitky pri stretnutiach s väzňami z ciel smrti. Scenár k filmu napísal scenárista a režisér Tim Robbins. Hlavnú postavu pozoruhodným spôsobom stvárnila Susan Sarandon, ktorá bola za svoj výkon v hlavnej úlohe ocenená Oscarom. Väzňa čakajúceho na posledný deň svojho života si zahral Sean Penn. Medzi protagonistami sa vytvára zvláštny vzťah. Mníška musí prekonávať vlastné pochybnosti, muž musí priznať svoju vinu. Vďaka svojej duchovnej radkyni umiera odsúdenec v istom stupni zmierenia. Tvorcovia postupne predkladajú prosté fakty, zachytávajúce správanie zločinca, situáciu jeho rodiny a rodín obete. Brutálny zločin sa objavuje v hutnej skratke v čiernobielych retrospektívach. Značná časť príbehu sa odohráva vo väznici, nechýba ani záznam príprav na popravu a jej vykonaní. Divák si sám musí vytvoriť názor na trest smrti. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Hoci ja tie oscarové výkony som tu až tak necítil, film ako celok je veľmi hodnotný. A hlavne bez toho, aby úplne jasne pretláčal nejaký názor na trest smrti, ako to tu niektorí vnímajú. Pretože hoci skutočná rehoľná sestra bola jeho jasným odporcom, Robins brilantnou réžiou prepína medzi fázami odpustenia a fázami zobrazovania zločinu. A nech si už názor spraví každý sám. Veľmi dobre sa dá hodnotiť aj veľmi dlhé udržiavanie tajomna okolo prípadu - vinný či nevinný? ľutuje, neľutuje? Film je v tomto symbolom veľkého pokánia, hoci až do konca nie je úplne všetko jasné a či sa vôbec o pokání môže hovoriť. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Na Mŕtvom mužovi som bol v sedemnástich rokoch v kine a už vtedy ma dokázal patrične ohúriť úplne všetkými svojimi zložkami. Ak hrajú herci ako o život, ak vás režisér dostane hneď od začiatku, tak potom myšlienky, názory a postoje vo filme vyniknú o to viac. No a treba povedať, že Robbins zatína do miest, kam sa málokedy nejaký režisér (tobôž hollywoodsky) odváži. Preto toľká recenzentská kontroverzia. Ale to mám práve na kinematografii rád. Nekonformnosť, nové témy, ambivalentnosť postáv. Zopakoval som si túto morálnu polemiku ešte raz a fungovalo to znova výborne. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (21)

  • Při scéně se svíčkami se objeví v záběru skutečná sestra Helena, na základě jejíhož příběhu byl napsán scénář. Při filmování byla přítomna jako "dozor". (don corleone)
  • Scéna znásilnění se natáčela celou noc, kvůli tomu, že se odehrává v bahně. Po každém záběru se museli herci osprchovat, znovu obléci do čistého a pokračovat. (don corleone)
  • Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)

Reklama

Reklama