Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

Stíba 

všechny recenze uživatele

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. Ze zapřísáhlého vlastence se tak stává vlastenec ohnutý, který se snaží sám před sebou i před ostatními ospravedlnit to, čeho je strůjcem... Musím říct, že tak silnou kritiku co tady čtu si to podle mě nezaslouží. Vyobrazení doby je tecnicky dobře zvládnuté a neokoukaný Labuda ml. do postavy Emanuela Moravce zapadl skvěle. Příběh jako takový toho o hlavní postavě sice nevypovídá asi tolik kolik bych si přál ale špatné to určitě není a na televizní tvorbu už vůbec ne. Půjdu tad tak trochu proti prouda tu čtvrtou hvězdu dám. ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Po první části nejsem úplně nadšená, nicméně to není špatné. Uvidíme jaký bude druhý díl. Pak možná upravím své hodnocení. Nicméně zatím mi to připadá takové tuctové. Druhý díl můj názor nezměnil. Je to strašně předvídatelné a Labuda ml. není úplně můj šálek kávy, což je u hlavní postavy celkem stěžejní. ()

Reklama

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Osobně jsem spokojený, byť chyb je tam hodně. A kdo je hledá, tak najde. Mrzelo mě to, že na jedné straně se povedlo dobře chytit podoby některých historických postav, na té druhé to bylo úplně vedlo. Preiss ala Beneš super, jen ho měl někdo předabovat, hlas měl úplně jiný. Kňažko jako Hácha? To vybíral snad někdo slepý. A tak by se nechalo pokračovat. Jinak se mi líbilo, jak byla snaha zachytit jenom určité kapitoly z Moravcova života. Škoda jenom, že více nerozpracovali Kuratorium, to by jistě za to stálo. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Vždycky mě zamrzí a naštve, když jakékoliv silné téma naší historie dostane do rukou špatný režisér a diletant. Proč je ten vizuál tak barevně kýčovitý? Proč jsou herci špatní, někteří příšerní a bez emocí? Proč postsynchrony všude znějí všechny stejně jakoby byl předčítán nějaký dokument? Proč jsou dialogy jak z nějaké telenovely? Proč se ani pořádně nedozvíme, proč Moravec tak zásadním způsobem otočil? Proč je to všechno tak nevkusné? Protože režisérem filmu je ten, který natočil kýčovité braky jako První republika, Četníci z Luhačovic nebo Vyprávěj. Tečka. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

V přvní řadě je potřeba zmínit otřesnou audiovizuální postprodukci. Obraz je gradeovaný, jako když patnáctiletý puberťák poprvé objevuje Instagram. Ale to je pro mě pochopitelnější - to je prostě nevkus režie (ostatně všechny stylistické volby jsou ve znamení okázalého kýče). Ale ten zvuk? Postsynchrony už tu fakt zní, jako by si náhodní lidi vylosovali náhodné postavy a namluvili je v ponorce 2 kilometry pod vodou. Ruchy na ulici evokují záznam halového fotbalu. Nechápu to. A tohle není nějaká věc názoru - to je tak blízko objektivní realitě, jak jde být. Není otázka, jestli to tak je, ale proč to tak proboha je? Nebo se to dodělávalo kvůli koronakrizi přes Skype? Ty voiceovery znějící jako komentář k přírodovědnému dokumentu jsou pak zlato, ta absurdita technické nekvality je neuvěřitelná. Přitom Češi jsou rozhodně schopní dělat oboje na normální úrovni a já jsem si naprosto jistý, že ten samý tým by musel být schopný udělat normální zvuk. A co do děje... jde o zvláštní kombinaci polopatičnosti a nečitelnosti, kdy o konání všech víme vše, protože nám ho každý opakovaně popisuje, ale přitom mu vůbec nerozumíme, protože postavy postrádají jakýkoliv vnitřek. O Moravcovi nevím z toho dvojfilmu nic. Hlavně že v prvních šedesáti vteřinách stihnou filmaři ukázat kozy - na to jsou v České televizi kvóty. Podobně jako u Monstra je v první řadě smutné, že tak silný námět je zpracován tak strašně špatně. Tohle je skoro větší umění udělat takhle blbě, než by bylo udělat to průměrně. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Roli Emila Háchy měl hrát původně Stanislav Zindulka, který se bohužel natáčení nedožil. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Existuje více než osm verzí literárního scénáře. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)

Reklama

Reklama