Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

neo93 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem mnohem více od tohoto televizního filmu. A zase jsem se nedočkal. Už první díl byl docela slabý, takový nemastný, neslaný. A ani druhý díl nebyl o moc lepší. A to jsem si naivně myslel, že s příběhovou linkou kolem Moravcové kolaborace a samotného protektorátu se úroveň zvedne, bohužel se nestalo. Přes velmi atraktivní dobu i hlavního hrdinu, je celý snímek příliš strnulý, neosobní, časově zkratkovitý a skokový. Nedozvíme se nic moc ani z jeho života ani z osudových událostí našeho národa v rozbouřených letech. A nejen to. Obrazově někdy tak nevkusný a podivný, že jsem žasl. Naopak zakomponované dokumentární záběry či některé vedlejší postavy byli relativně zdařilé. To ovšem na dvou-dílný, ač televizní, snímek je docela málo. Aspoň že jsme se v závěrečných titulkách dozvěděli, jak dopadli skutečné osoby v reálném životě. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Slušně zahrané i zrežírované historické drama, až na několik nedotažených sekvencí možná profesionálně i lehce nadprůměrné. Co jsem však postrádal, byla právě ona "anatomie zrady", tedy hlubší ponor do motivací Moravcovy nepochybně zajímavé a rozporuplné osobnosti. Pouhý materiální nedostatek a obava o pohodlí beztak rozvrácené rodiny mi pro takto hluboké a bizarní proměny nepřipadají příliš věrohodné. ()

Reklama

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Velkým kladem filmu bylo obsazení Mariána Labudy ml. do role Emanuela Moravce, jeho nadabování už bylo podstatně horší, nepotěšilo mě ani obsazení jiných postav (Edvard Beneš, Emil Hácha), a to mám Viktora Preisse i Milana Kňažka rád. Pokud bych nešel příliš do hloubky, dal by se děj považovat za vcelku slušný a klidně bych hvězdičku přidal, to by se ale tvůrci museli více snažit, chvílemi jsem měl pocit, že museli být někteří členové štábu pod vlivem (hlavně zvukař). ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Naprosto bez invence, mechanicky odříkaná lekce z dějepisu, jejíž historická složka je jedno velké klišé (i skutečné příběhy se dají odvyprávět nápaditě, to není tenhle případ) s pateticky nablblými dialogy/monology a ten náhled do Moravcova soukromí je podán tak, že vás vlastně nezajímá. A ach ty problémy s PROPORCEMI herců a jejich posazení na place před kamerou. Labuda hraje středně vysokého plukovníka, přitom je velmi nízké postavy (to rozhodně není výtka, prostě fakt), takže ke slovu přicházejí stupínky a podstavce pro záběry herců stojících vedle sebe (Tom Cruise by mohl vyprávět). No, a tady to absolutně neohlídali. Dva příklady za všechny – když kamera zabírá celé postavy Vetchého a Labudy, třeba při chůzi, od chodidel po hlavy, druhý Labuda je zřetelně o půl hlavy menší. Ale když se kamera zabývá pouze snímáním těl od prsou nahoru, naopak vedle stojící Vetchý je o půl hlavy menší, nebo stejně vysoký jako Labuda. Stejné to je s Moravcovou bejvalkou. Její protagonistka je zřetelně o půl hlavy vyšší než Labuda, ale při dialogových scénách dvou hlav proti sobě herečka vzhlíží na svého manžela s dvaceticentimetrovým deficitem. Chápu, tohle je běžný kamerový postup u herců nižšího vzrůstu, stupínky se pro ně používají odnepaměti (zkuste si pustit staré hollywoodské bijáky z 50.let, kdy herečky jsou svým partnerům po ramena, i třeba u slavného prcka Humphreye Bogarta), ale tady to prostě chlapci a děvčata od pana Arichteva nezvládli, vypadá to směšně a v postprodukci už s tím holt nic neuděláte :o) ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Tenhle projekt původně začínal jako dokumentární freska, respektive, její hrané pasáže, což je na scénáři bohužel znát i ve výsledném filmu. Jednotlivé, orámované scény vlastně nejsou vůbec špatné, mnohé z nich dobře ilustrují atmosféru a Moravec sám působí, v rámci možností, jako životná postava, byť předabování trochu trhá za uši (není to tím, že by bylo přemluvení nekvalitně provedeno, jen je to značně patrné a působí to zvláštně). Hlavní problém je s tím, že celkové rámcování není dostatečně silné a na několika místech se skáče dost chaoticky, některé zásadní události jsou vyřešené doslova za dvě věty Llidice) a přestože je jasné, že nemohli být z rozpočtových důvodů natočeny, rozhodně jim mělo být věnováno víc prostoru v dialozích. První díl je rozhodně lepší, ten by sám stál za hvězdičky čtyři, díl druhý, již plně protektorátní, je bohužel o řád horší. Film průměrný, ilustrace do dějepisu dobrá. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Při odjezdu Moravce z Kolovratského paláce do Černínského paláce při obsazování Prahy, je zde vidět i méně známé vozidlo „Vodník“, obojživelný automobil. (Winster)
  • Film se natáčel v autentických lokacích na více než 40 místech v Čechách (např. Černínský palác, Nosticův palác, Petschkův palác nebo Lucerna), ale i v Německu (mimo jiné na Rujáně). Některé části Prahy se musely natáčet v Žatci. Praha se totiž od padesátých let výrazně proměnila a pro film byla moc barevná. Scéna na Pražském hradě s prezidentem Dr. Edvardem Benešem, kterého hraje Viktor Preiss, se nakonec natáčela na zámku v Libochovicích. Natáčelo se také ve Vojenském technickém muzeu Lešany, mj. scény s bunkrem ze září 1938. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Nestává se často, aby herec v hlavní roli byl předabován. Tady se tvůrci rozhodli, že Slováka Mariána Labuda ml. v roli Moravce nechají mluvit hlasem dabéra Pavla Šroma. (sator)

Reklama

Reklama