Reklama

Reklama

Martin

(festivalový název)
  • USA Martin
Trailer

Obsahy(1)

Tento málo známý a jen vzácně uváděný film je pronikavým portrétem odcizení a zároveň důmyslnou dekonstrukcí žánrových konvencí spojených s filmovými upíry. Je Martin jen sexuálně narušený mladík, anebo, jak tvrdí jeho pověrčivý bratranec, bájný Nosferatu? To je jen jedna z provokativních otázek, se kterými si Romero pohrává. Reprezentují černobílé pasáže Martinovu minulost, anebo jen jeho médii živené představy? I tato otázka zůstává otevřená. Ovšem ať už je Martin mytickým netvorem, nebo současným psychopatem, cítí potřebu zabíjet a pít krev. Nemaje upíří zuby ani nadpřirozené schopnosti, musí se spoléhat na vlastní vynalézavost a speciální nástroje, jako jsou injekční stříkačky a žiletky. Scény, ve kterých sleduje svou kořist, evokují extrémní napětí, které uvolní až ironický humor v pasážích, kdy se se svými sklony svěřuje rozhlasovému hlasateli. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Netradiční drama o málomluvném mladíkovi Martinovi. Martin je divný. Martin je Nosferatu - asi. Romero rozsekal pravidla pro upírský horor na cucky. Ve skutečnosti ani není jasné, zda je Martin upír. Nojo, vadí mu se dívat dlouho do slunce, ehm, normální člověk se do něj dívat nemůže, jinak oslepne. Výborně natočené násilné scény, když Martin přepadává své oběti, jsou tak civilní, až z nich jde chlad. Spíše pro okrajové publikum, kterému nevadí pomalejší tempo vyprávění. Čtvrtou hvězdu dávám za konec. Nejhorší je mít dědka větším maniakem, než jsem sám... ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Pubertální deviant Martin trpí zvláštní úchylkou: vyhlídne si náhodnou oběť, většinou starší ženu, přepadne jí, oblbne sedativy a pak jí vysaje krev. Že by mladík byl novodobým upírem zvyklým na česnek i denní světlo? Jeho věřící strýc si myslí své... Romero natočil hodně jinou upířinu, která i v dnešní době nahlodává určitá sociální témata. Sice tu chybí souvislý děj, ale její zpracování a nejednoznačné vyznění pomáhá navodit zvláštní atmosféru, nezvykle syrovou a občas až nepříjemnou. Jak už zde několikrát zaznělo, závěr je nečekaně rychlý, ale o to údernější. Rozhodně stojí za zhlédnutí. ()

Reklama

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se mi hodně líbilo. Snímek nečesaný, horor prakticky civilní a  přesně splňující nejednoznačnou definici podivného filmu.  Jedinou jistotou je tu fakt, že hlavní hrdina Martin je narušený mladík vyrůstající v defektním prostředí.  Zabíjí, aby pil krev svých obětí. Nicméně jeho motivace zůstává skryta, jeho podstata je neustále popírána, ale přesto je divák zejména prostřednictvím flashbacků maten  a přesvědčován když ne o opaku, tak minimálně o tom, že pravda je tam někde venku.... Nejlepší jsou pak vlastní Martinovy útoky, zejména dlouhá sekvence, kde útočí na muže i ženu, nemá chybu, plné napětí, možností, ale i zvráceností. Koneckonců ta se jako pevná nit vine celým podivným příběhem a v závěru za ni Romero nemilosrdně trhne a ... Čtyři velmi silné hvězdy, které někdy v budoucnu asi ještě zvednu. ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Hm, doposavaď nejpodivnější Romerův snímek, jaký jsem měl tu čest zkouknout. Částečně psychologický snímek o vyšinutém mladíkovi, který není tím, čím se zdá. Nebo je? Při sledování jsem si říkal, že mě film moc nebaví, ale pak jsem se vždy přistihl zažranej do tíživé atmosféry. Zvlášní. Je zde taky několik výborných scén, takže i když je to na hrně, hodnotím nadprůměrně. A taky jsem si vzpomněl na tuhle drsňárnu. 70% ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Jeden z najzaujímavejších filmov George A. Romera a pritom je tak nepochopiteľne zabudnutý... Ide o typ psychologického hororu. Režisér si tu pohráva s témou vampirizmu, no inak ako je bežne zvykom. Úspešne sa mu darí zneistiť diváka v tom zmysle, že nakoniec ani poriadne nevie, čo je realita. Je naozaj hlavný hrdina upír, alebo to je len povera, prípadne nejaká duševná choroba? Definitívnu odpoveď sa divák síce nedozvie, avšak zároveň to dáva veľký priestor na fantáziu a vlastnú interpretáciu. Hlavný hrdina je vykreslený veľmi dobre - v podstate ide o veľmi nešťastnú bytosť, ktorá si nedokáže vysvetliť, narozdiel od poslucháčov rádia vo filme, čo by malo byť na jeho osude také príťažlivé. No smrti sa bojí, aj keď ju podvedome vyhľadáva a stále o nej rozmýšľa. Zároveň sa tu nezabudlo na čierny humor, ktorý niektoré scénky veľmi príhodne dopĺňa. Režisér tú teda úspešne vedie dialóg s filmovou verejnosťou, pričom dovoľuje urobiť si svoje vlastné závery. V niektorých ohľadoch mi dokonca snímok pripomenul rannú Cronenbergovu tvorbu, a to i napriek tomu že ten sa vo svojich filmoch tak s divákom nehrá, je krvavejší a zvyčajne ide až na jadro problému - svojou vlastnou úvahou a interpretáciou myšlienok. Skrátka, veľká spokojnosť. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

Galerie (47)

Zajímavosti (7)

  • Scéna ve vlaku, při které Martin (John Amplas) podřezává zápěstí své oběti, obsahuje ve skutečnosti nepovedenou scénu, kterou tvůrci nakonec ve filmu ponechali. První řez do falešné ruky nebyl dostatečně hluboký, a proto nezačala téct žádná krev, a tak musel být proveden druhý řez, při kterém se už krvavý efekt zdařil. (Zdroj: ČSFD)
  • Britské synthpopové duo Soft Cell vydalo v roce 1983 skladbu s názvem "Martin", která byla inspirována tímto filmem. (Zdroj: ČSFD)
  • George A. Romero chtěl původně film natočit černobíle. (Chatterer)

Reklama

Reklama