Režie:
George A. RomeroScénář:
George A. RomeroKamera:
Michael GornickHudba:
Donald RubinsteinHrají:
John Amplas, Lincoln Maazel, Christine Forrest, Tom Savini, George A. Romero, Roger Caine, Michael Gornick, Nicholas Mastandrea, Sara Venable (více)Obsahy(1)
Tento málo známý a jen vzácně uváděný film je pronikavým portrétem odcizení a zároveň důmyslnou dekonstrukcí žánrových konvencí spojených s filmovými upíry. Je Martin jen sexuálně narušený mladík, anebo, jak tvrdí jeho pověrčivý bratranec, bájný Nosferatu? To je jen jedna z provokativních otázek, se kterými si Romero pohrává. Reprezentují černobílé pasáže Martinovu minulost, anebo jen jeho médii živené představy? I tato otázka zůstává otevřená. Ovšem ať už je Martin mytickým netvorem, nebo současným psychopatem, cítí potřebu zabíjet a pít krev. Nemaje upíří zuby ani nadpřirozené schopnosti, musí se spoléhat na vlastní vynalézavost a speciální nástroje, jako jsou injekční stříkačky a žiletky. Scény, ve kterých sleduje svou kořist, evokují extrémní napětí, které uvolní až ironický humor v pasážích, kdy se se svými sklony svěřuje rozhlasovému hlasateli. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (47)
Netradiční drama o málomluvném mladíkovi Martinovi. Martin je divný. Martin je Nosferatu - asi. Romero rozsekal pravidla pro upírský horor na cucky. Ve skutečnosti ani není jasné, zda je Martin upír. Nojo, vadí mu se dívat dlouho do slunce, ehm, normální člověk se do něj dívat nemůže, jinak oslepne. Výborně natočené násilné scény, když Martin přepadává své oběti, jsou tak civilní, až z nich jde chlad. Spíše pro okrajové publikum, kterému nevadí pomalejší tempo vyprávění. Čtvrtou hvězdu dávám za konec. Nejhorší je mít dědka větším maniakem, než jsem sám... ()
Pubertální deviant Martin trpí zvláštní úchylkou: vyhlídne si náhodnou oběť, většinou starší ženu, přepadne jí, oblbne sedativy a pak jí vysaje krev. Že by mladík byl novodobým upírem zvyklým na česnek i denní světlo? Jeho věřící strýc si myslí své... Romero natočil hodně jinou upířinu, která i v dnešní době nahlodává určitá sociální témata. Sice tu chybí souvislý děj, ale její zpracování a nejednoznačné vyznění pomáhá navodit zvláštní atmosféru, nezvykle syrovou a občas až nepříjemnou. Jak už zde několikrát zaznělo, závěr je nečekaně rychlý, ale o to údernější. Rozhodně stojí za zhlédnutí. ()
Romera mám rád hlavně za jeho snahu o žánrovou inovaci a i tady se nám jí dostává vrchovatě. Martin je skvěle natočená a značně atmosferická záležitost s velice nejasným vyzněním a geniálním koncem, jenže jí celou dobu hrubě táhne ke dnu NAPROSTO debilní chování některých postav (u druhého mordu a těsně před závěrem je to doopravdy markantní). Po formální stránce tedy Romero opět boduje, ale popravdě doopravdy nevím, jestli budu mít potřebu tohle někdy vidět znovu. 50% a zaokrouhlení nahoru díky skvělým posledním minutám. ()
Velmi překvapivé. Romerův film bourá skoro celou upírskou filosofii a uvádí diváka do nejistoty. Martin je velmi zvláštní. Já sám jsem po skončení nevěděl, co si mám myslet, a dal jsem proto tři hvězdy. Ale teď, když jsem si to nechal v hlavě rozležet, musím přihodit čtvrtou hvězdu. Náhlé zakončení filmu si asi budu ještě nějakou dobu pamatovat. A bylo opět zábavné vidět i pozdějšího mistra speciálních efektů Toma Saviniho ve vedlejší roli. ()
Originalni a velmi zajimava story o zvlastnim mladikovi, ktery mozna je a mozna neni upir. Soucasna netolerantni spolecnost ale nema zadne pochopeni pro znasilnovani zen a piti jejich krve, upiri to tedy v modernim svete nemaji vubec jednoduche. Nekompromisne razantni finale filmu je extremne efektivni! "Someday maybe I'll get to do the sexy stuff - awake - without the blood part." 7/10 ()
Galerie (47)
Photo © Anchor Bay Entertainment
![Martin - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/765/160765079_d41f82.jpg)
Reklama