Reklama

Reklama

Rod Draka - Série 1

(série)
Trailer
USA, 2022, 10 h 4 min (Minutáž: 51–67 min)

Předloha:

George R.R. Martin (kniha)

Hudba:

Ramin Djawadi

Hrají:

Paddy Considine, Olivia Cooke, Emma D'Arcy, Matt Smith, Steve Toussaint, Eve Best, Rhys Ifans, Sonoja Mizuno, Fabien Frankel, Milly Alcock, Emily Carey (více)
(další profese)

Epizody(10)

Videa (20)

Trailer

Recenze (141)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Byl jsem rád, že se nám toto univerzum po letech zase vrací, nicméně to, co přišlo, mě totálně odrovnalo a neskutečně jsem si užíval každý díl, ať už byl slowburnový nebo bitevní. Tvůrce seriálu Miguel Sapochnik (a samozřejmě není v týmu sám) je bůh a malinko mě zneklidňuje, že z druhé sezóny odstoupil jako showrunner, ale snad to bude zase tak super. Největší a vlastně jediný neduh tohodle seriálu pro mě tví ve velkých ale hlavně častých časových skocích, přičemž jsem se jednu dobu v postavách (hlavně dříve dětských) hodně ztrácel a taky fakt, že jsme měli v půlce řady přijít o herečku Milly Alcock, kterou jsem si během pár dílů strašně oblíbil, mě hrozně štval. Nicméně ji nahradila snad lepší Emma D'Arcy a v dalších řadách máme prý přislíbeny flashbacky a naopak absenci flashforwardů, leč bohužel až 2024. A já doufám v méně porodů. Už aby to bylo. ()

Colby Sawyer 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Prolog k Tanci draků není sice dokonalý, ale připomíná GoT v těch lepších letech. Až na někdy podivné panoramatické krajinky to vypadá skvěle i je to příjemně zrežírované. Opět je tu snaha o nečernobílý svět, ale jelikož to máme jen dvě strany, tak jedna poměrně jednoduše vyznívá jako ta dobrá a druhá jako ta špatná. Jen pár postav bylo vyobrazeno během seriálu pouze jedním hercem/ečkou, a tak se k nikomu nevytvoří úplně vztah, spíš jen lehké sympatie. Je to jen úvod a ten málokdy strhne, ale pokud tvůrci dostanou ještě větší rozpočet do budoucna, tak nás bezpochyby čekají úžasné věci. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Seriál Hra o trůny se stal globálním fenoménem, to museli zaregistrovat i ti, kterým zápolení rodů Stark, Lannister a Targaryen nic neříkalo. Minimálně prvních 6. sérií si poté v rámci ohlasů vedlo nadstandardně, v rámci posledních dvou sérií se ovšem projevil fakt, že autor knižní předlohy George R. R. Martin nezvládl dopsat poslední dvě plánované knižní pokračování původních knih a tvůrci seriálu si tak museli výrazně jít svou vlastní cestou. A pro mnohé především závěrečná 8. série byla brutálním zprzněním toho, co na prvních sériích milovali. Hra o trůny ovšem pořád zůstává pravděpodobně největším hitem v historii stanice HBO a tudíž by se zákonitě nevyplatilo nechat svět Západozemí spát. Především i proto, že Martin nelenil a svět Západozemí razantně rozšířil. Seriál Rod Draka je tak založen na fiktivní kronice Oheň a krev, která pojednává o historii rodu Targaryen a stačilo jen čekat, zda se tvůrcům zvládne navázat na prvotní úspěch Hry o trůny. Rod Draka se primárně vrací k základům a k tomu, co hrálo především v prvních sériích Hry o trůny hlavní prim. Mluví se tu sice o snu Aegona Dobyvatele a pradávné hrozbě na Severu, prim tu ovšem hraje především politické pletichaření a s ním spojené dialogy. Přitom všem platí, že se tvůrci skutečně nemohli spolehnout na kdovíjak silné dialogy z předlohy, kdy je sama předloha skutečně pouze fiktivní shrnutí jednoho rodu. A přesto se tvůrcům s předloženým materiálem zvládlo vypracovat skvěle napsané tragické drama, které funguje díky fenomenálním dialogům a fenomenálním představitelům stěžejních rolí. Rod Draka si tak minimálně ze začátku zvládne diváka omotat prstu stejně jako to kdysi na samotném startu zvládla Hra o trůny. Je to pořád svět Západozemí a i když se tu sice vyskytují nejrůznější draci v plné kráse, je to pořád především Martinem vytvořený svět, který se snaží reflektovat nedostatky i špinavost nejen středověku, ale i současnosti. Prim tu ostatně hraje i fakt, že by na trůn Západozemí měla poprvé v historii usednout žena, kdy někteří možnost přítomnosti ženy na trůnu vnímají jako slabost, někteří tím ovšem okatě jen zakrývají svou zatvrzenou maskulinitu a obavy z toho, že by jim měla vládnout žena. Dokáže to reflektovat i debaty o tom, zda je vůbec možné, aby se v sexistické společnosti mohla jednou v demokratické společnosti k moci dostat žena (převážně v USA to nejspíš ještě nějakou dobu bude jedno velké TABU). Rod Draka v tomto ohledu zvládne mít neskutečný přesah, zajímavé je ovšem především to, že zvládne v rámci jedné série pokrýt 20 let událostí, kdy především zaznamenává změnu času a poměrů. Rod Draka má tak výhodu nejen v tom, že jsou jeho dialogy tolik vtahující, ale především v tom, že se toho skutečně za 10 epizod stihne pokrýt hodně. 1. série v zásadě zobrazuje vše stěžejní vedoucí k predikovanému Tanci draků a též zobrazení starého známého přísloví o tom, že když se údajně narodí nový Targaryen, bohové si hodí mincí, aby rozhodli, zda bude lord nebo blázen. I když bylo poté v tomto ohledu snadné říci, že bude seriál nadržovat jedné straně, po finiši prvních 10 epizod to vlastně zas tak snadné tvrzení není, kdy má každá strana prozatím své pro a proti a někoho, koho nelze definovat černobíle. Za 20 let se postavy nějakým způsobem vyvíjí, dochází k paralelám a nečekaným vývojům událostí a i když se takový Viserys I. ve fenomenálním podání Paddyho Considina snaží sebevíc rodinu rozdělenou ve dví opět spojit, díky různým intrikám a starým křivdám je jeho úsilí jednoduše zbytečné. Rod Draka se díky tomu nikdy nezbaví pachutě čiré tragédie. Jisté názory se vlastně nepletou a Rod Draka je do velké míry telenovela, ovšem o poznání lépe napsaná a především řemeslně zpracovaná. Miguel Sapochnik, který je zodpovědný za epizody Tvrdodomov či Bitva bastardů ze Hry o trůny zvládne předvést, že o svůj nejlepší formu zatím nepřišel a seriálu budou jeho schopnosti chybět, nováčci Greg Yaitanes, Claire Kilner a Geeta Vasant Patel poté zvládají výrazně nezaostat. Bravurní vedení herců, bravurní uchopení akčních sekvencí a bravurní těžení potenciálu. Samotná kronika Oheň a krev je do jisté míry založená na dohadech a tvůrci díky tomu mají v rámci scénáře do jisté míry volné ruce, právě originální nápady jsou v tomto případě často k prospěchu věci a zvládají ještě více prokreslit charaktery. Momenty jako je finále 1. série jsou prozatím jedním příkladem za všechny, kdy právě tyto rozhodnutí přispívají k tomu, že konflikt Zelených a Černých do budoucna nebude tak černobílý a každý přispěl svou trošku do mlýnku. Skladatel Ramin Djawadi navíc nevsadil pouze na to, že bude variovat nejsilnější hudební motivy ze Hry o trůny a každou epizodou pere jeden silný hudební motiv za druhým, které jednotlivým momentům dodávají ještě sílu navíc (nástup Viseryse v epizodě 8 budiž jedním příkladem za všechny). Rozpočet je na celém seriálu vidět a to se nemusí sázet na jednu velkou atrakci za druhou. Když ovšem dojde na draky v akci, je to radost, především ve finále 1. série, které dveře k Tanci draků jednou bravurní sekvenci v režii Yaitanese láká na něco fantastického. Ocenit se navíc skutečně musí casting stěžejních rolí a to především v těch momentech, kdy dojde na přeobsazení. Člověk se tak může snadno obávat, že fantastická Milly Alcock bude výrazně chybět, Emma D'Arcy jí ovšem v roli Rhaenyry Targaryen dokáže nahradit stejně bravurně jako Olivia Cooke v roli Alicent Hightower nahradila Emily Carey. Matt Smith má jako Daemon Targaryen výraznou a herecky důstojnou roli, kdy dokáže předvést, že mu celkem jdou prevíti, Rhys Ifans zde konečně dostává prostor zazářit a s odstupem času se bude vzpomínat především na Paddyho Considina v roli krále Viseryse, silný dojem poté dokáže zanechat i Steve Toussiant jako Corlys Valeryon. S jeho obsazením bude mít kvůli jeho barvě pleti pořád dost lidí problém, z Corlyse se ovšem po čase vyklubala jedna z nejzajímavějších postav celého seriálu a Toussaint minimálně silnou svého výkonu zvládne pochybovačům zatnout tipec.  V rámci Rodu Draka je poté skutečně zajímavé sledovat, jak se loajalita postav vyvíjí, stejně tak jak konfrontace dospělých ovlivňují jejich potomky. Skutečně platí, že se v politickém zákulisí nachází jisté nemorální bestie, neznamená to ovšem, že jsou jimi všichni. Přes nenávist a touhu na pomstu se u postav pořád projevují uvěřitelné lidské emoce a do jisté míry i pochopení. Největší síla sci-fi či fantasy vždy tkvěla v tom, kdy se sebevíce za vlasy přitažená a nerealistická látka zvládla polidštit a svět George R. R. Martina v tomto ohledu prakticky nemá konkurenci.  Po 10 epizodách je vlastně snadné říci, že tvůrci přesně zvládnou pracovat s budováním a atmosférou stěžejních momentů, rozhodnutí dávat si na čas navíc v tomto případě přináší ovoce. S odstupem času tak bude 1. série Rodu Draka po vzoru 1. série Hry o trůny vnímána primárně jako otevření Pandořiny skřínky, už cesta k Tanci draků ovšem v tomto podání stála za to. Nyní tak jen stačí doufat, že tvůrci nepoleví a Tanec draků dostojí nastaveným očekáváním. Stačí totiž závěrečný závěr finále 1. série a je jasné, že vývoj událostí rozhodně nebude příjemný.... () (méně) (více)

GeusX 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po shlédnutí celé první série. V průběhu týdne. Parádní výprava a kostýmy. Pěkná atmosféra. Ale... oproti Hře o trůny mi chyběl důvod, návnada na další díl. Abych hltal jeden za druhým nedočkavostí. Až od osmého dílu se prakticky začalo něco podstatného dít. Až závěrečný díl první řady skončil velkým očekáváním. (viděl jsem: 1.série, cz dabing) ()

jedna_vrana 

všechny recenze uživatele

Už dlho ma nesklamalo filmové dielo tak, ako Rod draka. Divák ho musí porovnávať s Hrou o tróny, ktorej som po tomto seriáli musela zdvihnúť pôvodné hodnotenie zo štyroch na päť bodov. Prečo to sklamanie? Seriál ťaží práve z úspechu megaseriálu, ale nedokáže sa mu ani zďaleka priblížiť - od slabého hereckého obsadenia, v polovice série nezmyselne zmeneného za "staršie" verzie hrdinov. Vo všeobecnosti tu chýba výrazná (výrazné) herecké postavy, ktoré by dej ťahali dopredu. Dialógy sú rozťahané a musíme si zvyknúť, že cieľom je vydať princeznú. Donekonečna. Draci odviedli svoju prácu dobre, ale aj tak nedokázali vyplniť deravý scenár založený na intrigách, ktoré nudia. ()

Galerie (676)

Zajímavosti (29)

  • Viserys (Paddy Considine) je uváděn se všemi tituly, tedy „Král Andalů, Rhoynarů a Prvních lidí“. Hra o trůny (od r. 2011) obvykle vynechávala zmínku o Rhoynarech, protože byl Dorne představen až ve 4. sérii a scenáristé si zpočátku nebyli ani jisti, zda se vůbec někdy v seriálu objeví. (Arigato)
  • Mnoho scén z ulic Králova přístaviště bylo natáčeno ve španělském městě Cáceres, které bylo již dříve využito pro natáčení Hry o trůny (od r. 2011), počínaje sedmou sérií. (Arigato)
  • Podle George R. R. Martina je Aegon (Tom Glynn-Carney), který si uzurpoval Železný trůn od Rhaenyry (Emma D'Arcy), založen na následnické krizi po smrti anglického krále Jindřicha I. v roce 1135, který svou dceru a jediné žijící legitimní dítě, Matildu, jmenoval jako dědice Anglie a tím i první vládnoucí královnou. Trůn si uzurpoval Matyldin bratranec Štěpán z Blois, který přijel do Londýna a byl korunován, zatímco Matilda byla pryč. Štěpánovo tvrzení bylo podpořeno zprávami, že král na smrtelné posteli změnil názor a jmenoval ho dědicem. (mikki089)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama