Režie:
Emerald FennellScénář:
Emerald FennellKamera:
Benjamin KracunHudba:
Anthony B. WillisHrají:
Carey Mulligan, Bo Burnham, Laverne Cox, Clancy Brown, Jennifer Coolidge, Christopher Mintz-Plasse, Molly Shannon, Angela Zhou, Sam Richardson, Steve Monroe (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Cassandra (Carey Mulligan) hraje zvláštní hru. Chodí do barů, předstírá v nich těžkou opilost, nechává se sbalit chlápky, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k „nejlepšímu“, tak na ně nemilosrdně zaútočí. Útoky bývají spíš psychického rázu, ale její oběti i tak poznamenávají velmi bolestivě. A proč to bývalá perspektivní medička dělá? Protože na vysoké potkala kluka, který jí způsobil takové trauma, že rezignovala úplně na všechno, opustila školu, vrátila se k rodičům, začala pracovat jako servírka v kavárně a jediné, co jí jakž takž baví, jsou výše uvedené noční lovy. Tenhle koníček nabere novou dynamiku ve chvíli, kdy se v jejím životě znovu objeví „pachatel“ jejího současného stavu, pohledný pediatr Ryan (Bo Burnham). S ním přichází lehké znejistění, co že se to vlastně tenkrát na vysoké doopravdy stalo, protože Ryan se chová jako by nic, dokonce začne s Cassandrou flirtovat a nebrání se ani představě, že by z toho mohlo vzejít něco vážnějšího. Cassandra jeho city, zdá se, opětuje. Protože se ale pohybujeme v žánru cynického thrilleru, je jasné, že tahle nadějná mladá žena milostné mimikry používá k tomu, aby zosnovala plán pomsty, proti kterému budou její dosavadní barové eskapády pouhými kanadskými žertíky. (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (339)
// Carey Mulligan v Britney Spears módu říznutým lehounce Jokerem? Count me in! Režisérka/scenáristka Emerald Fennell natočila provokativní female sondu do zkaženýho světa obviňování obětí, toxické maskulinity a společenského ignorantství, kde mají všichni přetvářku dokonale zmáknutou až do té doby, než jim někdo metaforicky (ale i doslovně) přiloží nůž ke koulím. Je to fér na obě strany? Ani maličko. Ale hej, welcome to women's world. Tenhle hořkosladkej koktejl z hlavy jen tak nevypustím, zejména díky procítěnýmu výkonu parádní Mulligan, k níž mimochodem jeden debil z nejmenovaného filmového plátku napsal, že na roli sladké dámy v nesnázích není dost sexy. Ne, že by to totálně míjelo pointu tohohle filmu, ale i tak si dovolím zásadně nesouhlasit. A byť bych téhle neoficiální sólovce Harley Quinn bez komiksového pozlátka moc rád nadělil těch pět hvězd, přece jen tomu občas chyběla větší šťáva. Přitom kdy jindy jít až na dřeň než tady. Škoda, ale i tak velice solidní debut. 8/10 ()
Neakční Death Wish pro éru #MeToo. Skvělý scénář, v němž nikdo a nic není jen černé nebo bílé. Empatické k obětem, neprvoplánově kritické k viníkům. Předpokládám, že spousta chlapů tohle náramně provokativní dílko pokrytecky zavrhne předem, aby předešli tomu, že by se po jeho zhlédnutí mohli cítit provinile... 75 % ()
Je to pekne stylizovane. Nelogicnosti ani nevadi, protoze v zapletce je neco podivne sladkeho. Carey Mulliganova je skvela. Zaroven je to desivy americky narativ #MeToo. Kazdopadne film zustal dlouho v me hlave. Sympatizovat s protagonistkou bylo obtizne. K muzum, kteri nejsou bez viny je sice uprimna, ale jeji chovani je sociopaticke. Její namluvy se spriznenou dusi maji s nadhledem vtipne napsane dialogy. Obcas jsou ve vypraveni skoky. Ukazuji se vsechny predsudky. Zaver je sokujici a nuti k premysleni. ()
Bezkonkurenčným ťahúňom celého filmu je Carey Mulligan. Je roztomilá vtedy, kedy má byť a je riadna bitch ak si to situácia vyžaduje. Samotný príbeh je myslím aktuálny a robený zábavne. Hoci je tam veľa chlípnosti, smrti a smútku. Oceňujem, že Fennellová obsadila do postáv mužov ktorý sú milí a zlatí, hoci vizuálne mi ako chlapi až tak nepripadajú. Oceňujem záver, oceňujem herecké výkony, vtip, aj finálne posolstvo. To by si možno žiadalo v niektorých scénach sofistikovanejší prístup a v iných zase riadne pritlačiť na pílu, ale v rámci toho, čo ten film ponúka som spokojný. A je fajn po dlhom čase vidieť Mulliganovú v takejto úlohe, kde ukazuje, že vie byť tvárna podľa situácie. Určite stojí za videnie. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (18)
- Ve filmu se několikrát objevuje záběr na Cassie (Carey Mulligan), jak sedí na posteli a bílý rám za ní formuje symbolická křídla anděla. (TaNya_)
- Do rolí násilníků si režisérka Emerald Fennell záměrně vybírala „nice guys“ a herce, kteří nikdy nebo jen výjimečně hráli záporné postavy. Obsazeni tak byli Adam Brody, Bo Burnham, Sam Richardson, Chris Lowell, Christopher Mintz-Plasse a Max Greenfield. (hansel97)
- Britská režisérka Emerald Fennell, ktorá ako debutujúca režisérka bola nominovaná na Oscara v kategórii Najlepší režisér/ka, bola v dobe natáčania tehotná. Porodila 3 týždne po ukončení produkcie. (MikaelSVK)
Nadějná mladá žena AKA Promising Young Woman je celovečerním režijním a scenáristickým debutem herečky Emerald Fennell. Její režijní debut už přitom začal sklízet hlasité ovace a od Los Angeles Film Critics Assocation už film dokonce obdržel ceny za nejlepší scénář a nejlepší ženský herecký výkon, který má v tomto případě dle LAFCA na svědomí hlavní herečka Carey Mulligan. Celkově se tento film dočkává velmi pozitivních ohlasů, spekuluje se, že by mohlo jít o film, který posbírá pár nominací na Oscara. Dává to do velké míry i smysl, protože film v jisté míře reaguje na hnutí Me Too a vůči sexuálnímu obtěžování a zneužívání se vyhraňuje velmi originálním a do jisté míry svěžím postupem. Jenomže stačí to? Promising Young Woman v zásadě balancuje mezi žánry a to konkrétně mezi dramatem, černou komedií a thrillerem. V podžánru filmů o pomstě se Nadějná mladá žena v jistých vlnách vydává netypickým směrem a rozhodně nejde o rutinní záležitost, která by vykrádala tolikrát ohraná klišé. Carey Mulligan moc nemusím a šel jsem s tím i do tohoto filmu, ve finále mě ale překvapilo jak moc mi Mulligan nevadila a jak moc jsem si vlastně její herecký výkon užil. Ne zase tak moc, že bych řadil mezi nejlepší ženské herecké výkony roku a uvědomil si, že jsem herečce celá ty léta dost možná křivdil, přesto ale ona není problém filmu. Není to přitom ani žádný z jejich hereckých kolegů, protože Alison Brie, Connie Britton, Clancy Brown, Alfred Molina, Adam Brody nebo Max Greenfield jsou též ve svých úlohách velmi dobří a Fennell tak má na kontě několik velmi trefných castingových tref do černého. Právě v obsazení tak problém není. Problém osobně vidím právě v tom trochu nešikovném přeskakování mezi žánry, které mi v případě Promising Young Woman nepřijde úplně ideální. Dá se to sice omluvit, protože je Fennell pořád debutantka (její cameo je též velmi úsměvné), přesto ale v tomhle duchu tkví některé zásadní problémy. Především černý humor dle mého názoru úplně nefunguje a díky faktu, že je hlavní téma tak citlivé, většinu času mi to vlastně přišlo v jistém ohledu nevkusné. Pořád platí, že Fennell si z tohohle tématu neutahuje, její záměr navíc zároveň tkví v tom, aby se víceméně obětí Me Too podpořila, přesto jsem měl ale chvílemi pocit, že je celá ta iniciativa Fennell tak trochu bizardní a její záměr se zásadně míjí s výsledkem. Na samotném scénáři oceňuji právě ten fakt, že se podařilo přijít se zajímavým námětem, který měl skutečně zaděláno na podařenou záležitost. Samotné postavy ale nejsou kdovíjak zajímavé (jediná částečně zajímavá je postava právníka v podání Alfreda Moliny) a především se závěrečná třetina vydá tak trochu jiným směrem, než by divák čekal. Právě v tomhle ohledu poté Fennell do jisté míry zariskovala v tom ohledu, že se jí závěrečný šach mat mohl razantně vymstít a z mého pohledu se právě to stalo u závěru celého filmu. A velmi výrazně mi ten závěr zkazil do té doby vlastně fakt celkem fajn film. Vizuální stránka je velmi pěkná, Benjamin Kracun si umí vyhrát s barvami. Opět si nemyslím, že by šlo o vrcholnou práci ve svém oboru, právě díky vizuální estetice, se kterou se navíc následně v několika záběrech elegantně pracuje se na to celé hezky kouká a dokazuje to, že v zárodku je zaděláno na skutečně pamětihodný film. Soundtrack Anthonyho B. Willise též funguje, tak jak by měl a skutečně nejde o film, který by nefungoval kvůli neschopnosti tvůrčího týmu. Nefunguje jen díky faktu, že mu přeskakování mezi žánry do jisté míry podráží nohy a že se to celé v závěru rozpadne jako domeček z karet. A upřímně mě to mrzí, protože jsem byl vlastně do druhé třetiny víceméně spokojen. Spousta lidí už teď shledává Promising Young Woman jako film, který by se měl dočkat mnoha diskuzí, rozborů a především uznání. A za sebe to zrovna u tohohle filmu kdovíjak nevidím. Cením to v některých aspektech, herci jsou fajn, vizuálně to působí pěkně a Toxic zahraný na kontrabas je fenomenální slyšet. Jde ale o film, který zároveň trailerem vyzradil, co mohl a ve finále sice dokázal v mnoha aspektech zaujmout, zároveň ale pochybuji nad tím, že se z toho skutečně časem vyroste nějaká klasika. I kdyby se tomu tak ale stalo, zrovna u tohohle filmu mě to štvát vlastně nebude. Toho frontrunnera na Oscary v tom ale nevidím a vlastně mě ve finále nejvíc mrzí, že se Fennell neutrhla ze řetězu pořádně a nedorazilo něco, co by definitivně dodalo důvod, kvůli kterému by se na film mělo pamatovat. Žádný výrazný totiž skutečně neshledávám. Na příští film Fennell ale budu minimálně zvědav. () (méně) (více)