Reklama

Reklama

Nadějná mladá žena

  • USA Promising Young Woman (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Cassandra (Carey Mulligan) hraje zvláštní hru. Chodí do barů, předstírá v nich těžkou opilost, nechává se sbalit chlápky, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k „nejlepšímu“, tak na ně nemilosrdně zaútočí. Útoky bývají spíš psychického rázu, ale její oběti i tak poznamenávají velmi bolestivě. A proč to bývalá perspektivní medička dělá? Protože na vysoké potkala kluka, který jí způsobil takové trauma, že rezignovala úplně na všechno, opustila školu, vrátila se k rodičům, začala pracovat jako servírka v kavárně a jediné, co jí jakž takž baví, jsou výše uvedené noční lovy. Tenhle koníček nabere novou dynamiku ve chvíli, kdy se v jejím životě znovu objeví „pachatel“ jejího současného stavu, pohledný pediatr Ryan (Bo Burnham). S ním přichází lehké znejistění, co že se to vlastně tenkrát na vysoké doopravdy stalo, protože Ryan se chová jako by nic, dokonce začne s Cassandrou flirtovat a nebrání se ani představě, že by z toho mohlo vzejít něco vážnějšího. Cassandra jeho city, zdá se, opětuje. Protože se ale pohybujeme v žánru cynického thrilleru, je jasné, že tahle nadějná mladá žena milostné mimikry používá k tomu, aby zosnovala plán pomsty, proti kterému budou její dosavadní barové eskapády pouhými kanadskými žertíky. (Cinemart)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (337)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Nadějná mladá žena AKA Promising Young Woman je celovečerním režijním a scenáristickým debutem herečky Emerald Fennell. Její režijní debut už přitom začal sklízet hlasité ovace a od Los Angeles Film Critics Assocation už film dokonce obdržel ceny za nejlepší scénář a nejlepší ženský herecký výkon, který má v tomto případě dle LAFCA na svědomí hlavní herečka Carey Mulligan. Celkově se tento film dočkává velmi pozitivních ohlasů, spekuluje se, že by mohlo jít o film, který posbírá pár nominací na Oscara. Dává to do velké míry i smysl, protože film v jisté míře reaguje na hnutí Me Too a vůči sexuálnímu obtěžování a zneužívání se vyhraňuje velmi originálním a do jisté míry svěžím postupem. Jenomže stačí to? Promising Young Woman v zásadě balancuje mezi žánry a to konkrétně mezi dramatem, černou komedií a thrillerem. V podžánru filmů o pomstě se Nadějná mladá žena v jistých vlnách vydává netypickým směrem a rozhodně nejde o rutinní záležitost, která by vykrádala tolikrát ohraná klišé. Carey Mulligan moc nemusím a šel jsem s tím i do tohoto filmu, ve finále mě ale překvapilo jak moc mi Mulligan nevadila a jak moc jsem si vlastně její herecký výkon užil. Ne zase tak moc, že bych řadil mezi nejlepší ženské herecké výkony roku a uvědomil si, že jsem herečce celá ty léta dost možná křivdil, přesto ale ona není problém filmu. Není to přitom ani žádný z jejich hereckých kolegů, protože Alison Brie, Connie Britton, Clancy Brown, Alfred Molina, Adam Brody nebo Max Greenfield jsou též ve svých úlohách velmi dobří a Fennell tak má na kontě několik velmi trefných castingových tref do černého. Právě v obsazení tak problém není. Problém osobně vidím právě v tom trochu nešikovném přeskakování mezi žánry, které mi v případě Promising Young Woman nepřijde úplně ideální. Dá se to sice omluvit, protože je Fennell pořád debutantka (její cameo je též velmi úsměvné), přesto ale v tomhle duchu tkví některé zásadní problémy. Především černý humor dle mého názoru úplně nefunguje a díky faktu, že je hlavní téma tak citlivé, většinu času mi to vlastně přišlo v jistém ohledu nevkusné. Pořád platí, že Fennell si z tohohle tématu neutahuje, její záměr navíc zároveň tkví v tom, aby se víceméně obětí Me Too podpořila, přesto jsem měl ale chvílemi pocit, že je celá ta iniciativa Fennell tak trochu bizardní a její záměr se zásadně míjí s výsledkem. Na samotném scénáři oceňuji právě ten fakt, že se podařilo přijít se zajímavým námětem, který měl skutečně zaděláno na podařenou záležitost. Samotné postavy ale nejsou kdovíjak zajímavé (jediná částečně zajímavá je postava právníka v podání Alfreda Moliny) a především se závěrečná třetina vydá tak trochu jiným směrem, než by divák čekal. Právě v tomhle ohledu poté Fennell do jisté míry zariskovala v tom ohledu, že se jí závěrečný šach mat mohl razantně vymstít a z mého pohledu se právě to stalo u závěru celého filmu. A velmi výrazně mi ten závěr zkazil do té doby vlastně fakt celkem fajn film. Vizuální stránka je velmi pěkná, Benjamin Kracun si umí vyhrát s barvami. Opět si nemyslím, že by šlo o vrcholnou práci ve svém oboru, právě díky vizuální estetice, se kterou se navíc následně v několika záběrech elegantně pracuje se na to celé hezky kouká a dokazuje to, že v zárodku je zaděláno na skutečně pamětihodný film. Soundtrack Anthonyho B. Willise též funguje, tak jak by měl a skutečně nejde o film, který by nefungoval kvůli neschopnosti tvůrčího týmu. Nefunguje jen díky faktu, že mu přeskakování mezi žánry do jisté míry podráží nohy a že se to celé v závěru rozpadne jako domeček z karet. A upřímně mě to mrzí, protože jsem byl vlastně do druhé třetiny víceméně spokojen. Spousta lidí už teď shledává Promising Young Woman jako film, který by se měl dočkat mnoha diskuzí, rozborů a především uznání. A za sebe to zrovna u tohohle filmu kdovíjak nevidím. Cením to v některých aspektech, herci jsou fajn, vizuálně to působí pěkně a Toxic zahraný na kontrabas je fenomenální slyšet. Jde ale o film, který zároveň trailerem vyzradil, co mohl a ve finále sice dokázal v mnoha aspektech zaujmout, zároveň ale pochybuji nad tím, že se z toho skutečně časem vyroste nějaká klasika. I kdyby se tomu tak ale stalo, zrovna u tohohle filmu mě to štvát vlastně nebude. Toho frontrunnera na Oscary v tom ale nevidím a vlastně mě ve finále nejvíc mrzí, že se Fennell neutrhla ze řetězu pořádně a nedorazilo něco, co by definitivně dodalo důvod, kvůli kterému by se na film mělo pamatovat. Žádný výrazný totiž skutečně neshledávám. Na příští film Fennell ale budu minimálně zvědav. () (méně) (více)

Marze 

všechny recenze uživatele

Je to pekne stylizovane. Nelogicnosti ani nevadi, protoze v zapletce je neco podivne sladkeho. Carey Mulliganova je skvela. Zaroven je to desivy americky narativ #MeToo. Kazdopadne film zustal dlouho v me hlave. Sympatizovat s protagonistkou bylo obtizne. K muzum, kteri nejsou bez viny je sice uprimna, ale jeji chovani je sociopaticke. Její namluvy se spriznenou dusi maji s nadhledem  vtipne napsane dialogy. Obcas jsou ve vypraveni skoky.  Ukazuji se vsechny predsudky. Zaver je sokujici a nuti k premysleni. ()

Reklama

marhoul 

všechny recenze uživatele

Tohle mi nečekaně sedlo. Je fakt, že se film zpočátku tváří dost jinak, než nakonec vypálí, a tím myslím hodně jinak, ale zaujalo mě to, jako už dávno máloco a ačkoli si na tvrdě feministické pohádky až tak nepotrpím, tady se mi Emerald zase jednou trefila do vkusu. Carey Mulligan se mi jako mladé naivní, unylé tele příliš nelíbila, ovšem s věkem přichází její charisma, které mě po čertech baví. Tady to táhla od A-Z a řekla bych, že levou zadní. Nebudu odhalovat zápletku, která navíc byla i docela předvídatelná, ovšem elegantně natočená, že nemám problém ani s dějem, ani s finále, však krom tohoto psycho příběhu se mi vybavil i psycho příběh jiný, který reálně znechutil nejednu duši ostravskou. V tomto se věc měla obráceně. Půl druhé dekády tomu "úřadovala" na Stodolní jedna zamindrákovaná pizda, která se tvářila, že neumí do pěti napočítat, andělsky pomrkávala na všechny kolem, tichá voda břehy mele, protože potřebovala nějakému ňoumovi na krk pověsit haranty. A tak číhala u baru, až pánové nad ránem přeberou, nádherně zafintila, že je sama na moll, že ji nohy nenesou a vinný nevinný, už se chlapík vezl na lopatě v tágu k ní domů. Tam se vynasnažila, no jako po třech vineách, činila tak zcela cíleně, chlapi nad ránem prchali (dost jich bylo i zděšených a provinilých, ale pal to čert, jejich přešlap), ovšem jako bonus je čekal regulérní stalking, vyvolávání, nekonečné SMS, nahánění po barech, nebo různé pičaté výmysly ubrečené, zlomené chuderky, která bez jeho přítomnosti rázem neumí pustit ani mikrovlnku, taky hlášení známek ze žákajdy jednoho nebo druhého dítka, které chlap kolikrát ani neviděl, pozvánky na školní besídky, naháněčky, výčitky a protože byla zjevu sice relativně příjemného, ale blbá jak houpací vraník, zarúbala zcela nekriticky i docela vysoko a oni ti chlapi nejsou úplní blbečci. Fakt že ne. Naštěstí ne. Narazila solidně a jakmile vyrukovala s esem nejvyšším, se znásilněním, napálila do zdi, jako málokterá. Ona už i tehdy existovala záznamová technika, kdy si gentlas, který jí přitáhnul do vchodu ke schránkám prozřetelně vše nahrál a jakmile na druhý den začala se svou znásilněnou písní, přičemž maník ani nepokračoval nahoru, chlapík ji s výsměchem že: "S ožralýma mrtvolama zásadně nechrápu." a nahrávkou poslal, kam slunce nesvítí a tam ta ludra tleje dodnes. Svět je malý, pánové si to řekli, ostuda se rozkřikla, dobře to dopadlo, ale několika z nich připravila skutečně velmi nepříjemné chvíle, přičemž ani v posteli se kolikrát neskončilo. Pointa? Neřekl by to do ní nikdo. Jak se u jednoho stolu sešlo několik lidí, kteří hodili do placu SMS, nahrávky hovorů, rukou psané dopisy na adresy, bylo to jako z hororu. Ve filmu šlo o něco úplně jiného, ale pokládám za fér, vzpomenout i toto. Činím tak ráda. Dodnes se neví, kolik chlapů takhle prohnala. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,MYSLEL SIS, ŽE JE TO KONEC? TEN JE AŽ TEĎ!“… /// Není to krvavý, spíš dramatický, občas psychologický… ovšem Cass a její propracovanej systém na vyrovnání se s minulostí má mý sympatie. Ovšem spíš nápadem a filmovým ztvárněním, než konečným vyzněním. Filmová propagace #meetoo začala… nic proti, dalo se na to koukat, ale… Vážně? /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Spolužáci nechtějí, abych je kontaktovala. 2.) Vzdycky píchám ty nejvožralejší běsky. /// Thx za titule „Zemetras“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Oscar za nejlepší původní scénář má právem, a u téhle kvality to zdaleka nekončí. ***** (Pardon za vleklost, píšu to spíš pro sebe, aby tu bylo všechno důležité, a nestrávila jsem další půlden editací. Tenhle film ale za nějaká slova navíc stojí, zvlášť po přečtení místních komentářů.). --- Není to film o pomstě, ale ozdravení. A je perfektní tak, jak je zamýšlený a zprocesovaný, do posledního záběru i tónu soundtracku, i když si mě taky povodil a měla jsem o něm svoje pochyby, dosahuje i právě díky tomu svého účinku, stejně jako hlavní protagonistka. To šustění papírem v první půli je součástí plánu. *** V první půlce vás ukolíbe, bez ohledu na to, co jste o něm doposud četli, slyšeli, na co jste připravení. Já aspoň naletěla, chtěla to v půli málem vypnout jako nakonec přece jen příliš prvoplánově konstruované, příliš banální, okaté, krotké, bezpečně nahlouplé. Hrdince všechny triky vychází, všichni reagují podle očekávání, nic se neproblematizuje, ani pak to navazování vztahu, a i když je evidentní, že film o tom ví, tak to je pořád moc málo, a nic víc nenabízí. Ukolébá nás, že to celé nemusíme brát až tak vážně. --- Až do momentu, kdy najednou začne všechno to maskování bez milosti (ale s osvobodivou ironií) dekonstruovat a odhalí u postav všech zúčastněných, u hrdinky samotné i nakonec i v divácích niternou potřebu bagatelizovat rozsah činu, který se stal a nejde odestát, a následnou marně popíranou fatální destrukci (a jak příhodné je to dnes, ve světě na pokraji klimatického rozvratu), touhu nebrat věci tak vážně, jak vážné doopravdy jsou, a zaměňovat patologické wishful thinking s ozdravnými procesy nahlédnutí celé hloubky a definitivnosti zkázy a vyrovnání se s ní nejlepším možným způsobem. *** Hlavní hrdinka sama na chvíli podlehne dojmu, že by se přece jen všechno mohlo vrátit k normálu, i pro ni --- než si je obratem nucena znovu uvědomit, se vší životní ironií (důležitý pojem, viz ten mrkací smajlík v posledním záběru), že se nikdy s něčím takovým nemůžeme vyrovnat tím, že to vytěsníme, zapomeneme, zdánlivě přečkáme, než to čas (zdánlivě) zahojí. Že rčení o čase, který hojí, platí snad jen o přirozených procesech ztrát, nikoli o křivdách, napáchaném nepotrestaném násilí, jehož důsledky se v čase pro oběť rozpínají se zbytkem vesmíru, místo aby se zahlazovaly. Že se to stejně někudy přihlásí, v tomhle světě souvislostí a konsekvencí že se to bude vracet jako bumerang, že to dál podvědomě ovlivňuje a znetvořuje viníky, přihližitele i oběti a taková podvědomá otrlost bude jen páchat další zlo (princip, jak ho ozřejmuje seriál „Breaking Bad“, čili „propadání zlu“) – dokud se ta rána neotevře a hnus a hnis se z ní nevymačká na světlo a nenechá se to zahojit v úplně jiném, pravdivějším procesu poctivého přiznání ztrát, než jaký všichni kolem ní amnesticky nastartovali a do něhož tlačí i ji, resp. čekají, až se podvolí a rezignuje, zapomene a začne předstírat s nimi, že nestalo nic, v čem by ještě bylo prospěšné se vrtat. Že se ještě něco dá zachránit. *** Hrdinka si osvobodivě, úlevně uvědomí, že i ona, nejen Nina, je dokonanou obětí nepotrestaného zločinu, odepsanou ztrátou, a rozhodne se svoji odloženou smrt využít, a pro všechny to celé – vážnost toho, co se stalo a nesmí se promlčet – ozřejmit a finalizovat. Nesledujeme přitom rafinovaný akt pomsty, ale rafinovaný akt ozdravení, i pro viníky. A nesledujeme vraždu, ale sebevraždu, alespoň potud, pokud se – ve vší ironii – i o Nině dá říci, že se zabila sama, a že za to nemohli ti, co na ní napáchali neodčinitelné násilí. Ve filmu, který všechny – postavy i diváky – nekompromisně vystavuje (s ironickou veselostí někoho, kdo už je odepsaný a chápe, že bude nejlepší, když důsledky se stejnou konsekventostí dostihnou každého z aktérů) reflexi toho, jak silně si proti vší naději i faktům nechceme připustit, jak vážné a neodčinitelné některé činy doopravdy jsou. Jak jsme náchylní doufat ve funkčnost nepoctivých urovnání, pseudořešení, jen aby byl klid a všechno zdánlivě v normálu. I když to nejde. Nejde. O tom je ten film. *** Chytré nastrojení: Za kdysi dávno spáchaný zločin, nejen za Ninino znásilnění, ale za její smrt, by už Ala neodsoudili. Cassie musí umřít jeho rukou, namísto Niny, aby se ukázalo, jaký člověk se tím z Ala stal, a byl tak otevřen a dořešen Ninin případ. Proto má na krku medailonek s Nininým jménem. A tu půlku se svým jménem – a s úkolem nenechat zmanipulovat a zbagatelizovat ani její smrt – přenáší na svoji kamarádku z kavárny. *** A ten mrkající smajlík na konci – to zdůraznění životní ironie, má jen dát vědět, jak moc byla sama Cassie nad věcí, jak moc to neměla ve svých rukou, jak sama byla nástrojem, kauzální konsekvencí v mechanismu, který dali do pohybu ti nevázaní a všemi omlouvaní hoši tím, co neodčinitelně provedli. Jak moc to nebyla pomsta, ale přirozenost procesu vyhojení, a že to Cassie skutečně učinila s láskou a z lásky k životu, nikoli z nenávisti k nim. Nic lepšího sobě ani jí svým chováním nedovolili. *** Skvělý je nejen scénář, ale i kamera, výprava, obsazení rolí, práce s emocemi, s kalkulem, a vynikající je i hudební soundtrack. V jednu chvíli např. zní velice výmluvně Britney Spears – Toxic. Píseň, která tematizuje oboustranně toxickou sexuální objektivizaci žen, aniž by zpěvačka, sama symbolem takového zacházení už snad od třinácti, někdy dostala či využila příležitost se ze své pozice svým hlasem ozdravně vzepřít a zreflektovat to tak, jako se to podařilo filmové hrdince. A temné tóny v závěru filmu jsem vydržela poslouchat do úplného konce. Jako když se rozzeje propast, kterou už nikdy nepůjde zavřít. To je akt násilí, které se nesmí neempaticky zlehčovat. O nejzdravějších možných následcích toho je ten film. Zprvu chlácholivý, odlehčující, aby o to ostřeji nás všechny – postavy i diváky - přivedl k ledovému vědomí, že to, co se stalo, je skutečně, nepopiratelně a neuniknutelně hrozné. A otřesem nás probral k pochopení rozsahu škod. Za mě veliké bravo.*~ () (méně) (více)

Galerie (30)

Zajímavosti (18)

  • Britská režisérka Emerald Fennell, ktorá ako debutujúca režisérka bola nominovaná na Oscara v kategórii Najlepší režisér/ka, bola v dobe natáčania tehotná. Porodila 3 týždne po ukončení produkcie. (MikaelSVK)
  • Film vznikl tak, že si režisérka a scenáristka Emerald Fennell představila ženu ležící na posteli, zatímco jí někdo stahuje spodní prádlo, a opile se ptající: „Co to děláš?“ Hned na to se na tu stejnou otázku zeptá úplně střízlivým hlasem. Zbytek celého scénáře napsala s tímto nápadem v hlavě a ona popsaná scéna nakonec skončila nezkrácená i ve filmu. (TaNya_)

Související novinky

Akční Ballerinu pomůže napsat Emerald Fennell

Akční Ballerinu pomůže napsat Emerald Fennell

16.07.2022

Režisérka a scenáristka Nadějné mladé ženy Emerald Fennell byla údajně přizvaná herečkou Anou de Armas (Není čas zemřít, Na nože), aby pomohla napsat scénář k chystanému akčnímu spin-offu Johna Wicka… (více)

Filmová Barbie doplňuje obsazení

Filmová Barbie doplňuje obsazení

16.04.2022

Christopher Nolan (Tenet, Temný rytíř) a jeho Oppenheimer zřejmě není jediný film, do kterého se v těchto dnech snaží tvůrci obsadit celý Hollywood. Podobně na tom je i chystaný snímek režisérky… (více)

Byly uděleny 34. Evropské filmové ceny

Byly uděleny 34. Evropské filmové ceny

11.12.2021

Dnes byly v rámci svého 34. ročníku uděleny Evropské filmové ceny (EFA). Slavnostní večer se kvůli stále trvající pandemii covidu-19 opět odehrál bez přítomných diváků a celý ceremoniál proběhl v… (více)

93. Ceny akademie - výsledky

93. Ceny akademie - výsledky

26.04.2021

Dnes v noci proběhl 93. ročník předávání Oscarů, cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS). Ceremoniál se odehrál kvůli stále trvajícím protiepidemickým opatřením zcela netradičně ve velmi… (více)

Reklama

Reklama