Reklama

Reklama

Hvězda padá vzhůru

  • angličtina A Star Is Falling Upwards
Československo, 1974, 133 min

Scénář:

Josef Kajetán Tyl (divadelní hra), Václav Nývlt, Jiří Štaidl

Kamera:

Jan Kališ

Hrají:

Karel Gott, Jitka Molavcová, Josef Somr, Jiří Sovák, Vladimír Ráž, Zuzana Kocúriková, Hana Prymusová-Lelitová, Ludmila Píchová, Jana Šulcová (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Příběh na motivy hry Josefa Kajetána Tyla "Strakonický dudák". Malíři pokojů ze Strakonic, Švandovi, sudičky předpověděly závratnou kariéru hvězdy pop music. Předpověď se skutečně vyplní a Švanda se stane velmi úspěšným. Brzy ale zjistí, že sláva není v životě to nejdůležitější a to co hledá a po čem touží. Je načase vrátit se z velkoměsta zpátky domů... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (105)

Pitryx 

všechny recenze uživatele

Před chvílí jsem se podíval na oba Švandy dudáky, takže mohu dobře srovnávat. Pobavila záměna hajného Trnky za majitele vinárny. Kalenda měl asi být Kalafuna ne? No, alespoň že ten Vocílka zůstal Vocílkou, kromě Švandy tedy. Celkové hodnocení ode mne je takové, že jde o jakýsi paskvil, těžící ze Strakonického dudáka. Hodně jsem se u toho nudil. Teprve až konec mne vytrhl z letargie. Ne, že by se bůhvíco dělo, ale zaujalo mne to. Celých asi patnáct minut. A teprve až zde se mi líbily dvě skladby. Takže za to musím tu dvacítku dát, i když celkově bych to řadil spíše k tomu velkému podprůměru. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Pro filmové masochisty až labužnicky vysilující náhražka za západní muzikály, která se strašlivě průhlednými postupy snaží „zplebejštit“ Karla Gotta. Jako naivní a dobromyslný chlapec z venkova musí hrdina pochopit, že jeho životním údělem není zpívat pro prachy, nýbrž pro český lid (který žádné prachy nemá). Co mu schází na intelektu, dohání nebetyčným narcismem, což bychom zřejmě neměli vnímat jako charakterovou vadu. Stejně tak se asi nepředpokládá negativní hodnocení faktu, že vše dobré se minimálně iniciativnímu protagonistovi přihodí bez jeho vlastního přičinění (nepotřebuje pěvecké vzdělání, neboť božský hlas dostal od sudiček, superstar se z něj stane díky věnované vestě). Dosažení úspěchu je věcí náhody, ne usilovné snahy. Každý může být Gott. A být Gottem se vyplatí! Protože je v podstatě jedno, jak velká je vaše důvěřivost, pokrytectví a natvrdlost a do jak kolosálních rozměrů narostlo vaše ego – jste-li Gott, vše vám bude odpuštěno. Šosácký nacionalismus je ospravedlňován vytvářením iluze, že Gott coby novodobý Švanda dudák navazuje na dávnou lidovou tradici. Jako zpěvák lidu (a tedy strany) by měl udělat totéž, co se žádalo od všech občanů – rezignovat na ambicióznější cíle a zůstat sedět doma na zadku. Film tak nepřímo vyjadřuje pohrdání nad všemi umělci, kteří se zaprodali západu. Ten je zde narychlo načrtnut jako místo dekadentních banketů, na nichž polonazí muži divošsky tančí s nestoudnými ženami. Jde jen o jeden z nemnoha nechtěně WTF momentů jinak veskrze nezajímavě nedobrého filmu, jehož prostřednictvím Rychman spáchal tvůrčí harakiri a Gott prokázal svou svolnost k intelektuálnímu kýčaření nejhrubšího zrna. 15% Zajímavý komentář: JFL ()

Reklama

otík 

všechny recenze uživatele

Film poněkud zvláštní, bez příběhu a udělaný snad jen kvůli Karlu Gottovi, aby tam zazněl jeho písně. Bohužel ani písně, mimochodem spíše ty neznámé, tomuto filmu nepomáhají. Gott jen prochází scénou za scénou a jeho jakýkoli herecký projev je nulový, což platí i o dalších zúčastněných, včetně nevyužité Jitky Molavcové. ()

Davej 

všechny recenze uživatele

Karel Gott si po vzoru Elvise vyzkoušel zahrát ve filmu a nějak se to nepovedlo. Nechápu, proč tenhle film točili jako celovečerní. Myslím, že kdyby byl točen pro televizi, stát by velice ušetřil a na výsledku by to vůbec nebylo znát. A co je nejdůležitější, někde by zapadal prachem a nikdo by si na něj po právu nevzpomněl. ()

BigBang 

všechny recenze uživatele

Odpad, ale podnětný. Nebýt to tak zdlouhavé, dal bych i tři hvězdy. Na filmu se mi líbilo pěkné vizuální pojetí; měli jasnou představu a povedla se jim. Ani na vteřinu nezkoušejí dělat něco jiného než 100% kýč, ale je to kýč v prostředí, kde většinou není nic hezkého. Scény s pí Molavcovou by se mohly rovnou použít třeba v Krvavém románu. Též bych se zmínil o tanečních číslech: dvě moderní se celkem vydařila, čajová party má i snesitelnou hudbu; bohužel seladonský konzervativní styl p. Gotta nedal prostor, aby lepších čísel bylo víc. Jak podotýkají předřečníci, film zachytil pro budoucno obraz p. Gotta. Jeho neherectví mi připadalo celkem zvládnuté. Neměl jsem problém ho pozorovat; byl opravdu fotogenický. Jeho extrémně nevysoká postava s velikým obličejem se silným mejkapem má něco do sebe i po letech. Největší peckou ale pro mě byl závěr, kde je umělecky ztvárněna episoda emigrace p. Gotta do záp. Německa a jeho následný návrat. Když v Rozvadově přeskakuje opuštěnou pohraniční závoru směrem do Československé socialistické republiky, tak nastává posledních pár minut, které jsou už nezahaleným cynickým výsměchem. Poslední poznámka: scény z přízračného života německé honorace mi hodně evokovaly (můj oblíbený) Krakatit. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (19)

  • Při scéně, kdy se Jiří (Karel Gott) setká s Kalendou (Jiří Sovák) při focení dívek, je při loučení na zadním skle dodávky v odraze několikrát vidět mikrofon na tyči. (roswelll)
  • Ne ve všech záběrech se podařilo skrýt, že Jitka Molavcová část filmu hraje se sádrou na noze. Ve scéně, kdy se Jiří (Karel Gott) ujme při hromadné svatbě hraní na varhany, stojí Jitka Molavcová vedle sboru dětí a na její noze je jasně sádra vidět. (roswelll)
  • Vážný adept do hlavní mužské role byl i Pavel Bartoň. U něj byl ale problém, protože si musel sundávat na zkouškách brýle, které neustále nosil. Konkurz na hlavní mužskou roli absolvovali také Jaromír Hanzlík i Aleš Ulm. (Willy Kufalt)

Reklama

Reklama