Režie:
Ladislav RychmanKamera:
Josef HanušHrají:
Luděk Sobota, Helena Vondráčková, Petr Nárožný, Miloslav Šimek, Vladimír Menšík, Jaroslava Brousková, Zdeněk Dítě, Jiří Krampol, Dana Hlaváčová (více)Obsahy(1)
Hudební komedie Jen ho nechte, ať se bojí, jejíž scénář byl napsán pro Luďka Sobotu a jeho spolupracovníky z divadla Semafor, je příběhem hudebního skladatele Aleše Brabce, který pro tvorbu zdánlivě potřebuje zvláštní atmosféru vyvolanou šokem... (Bontonfilm)
Recenze (169)
Nuceným normalizačním optimismem prostoupená variace na hollywoodské backstage muzikály je vyjma urputně idiotského hereckého projevu Luďka Soboty (jehož vinou selhává romantická podzápletka) nad očekávání snesitelná a dobře šlape. Zejména zásluhou scénáře, nevariujícího stále dokola jeden nápad (takže nejde o pásmo ledabyle poslepovaných videoklipů), a zručné režie Ladislava Rychmana, který měl cit pro rytmus (jestli něco takového existuje). Dokonce i „akční“ scény (hořící dům) jsou přehledné a věrohodné a mají patřičně svižné tempo, což u českých komedií z tohoto období není pravidlem. Sklouznout se po tenkém ledě interpretace, můžeme premisu filmu chápat jako metaforu podmínek, v nichž byli nuceni tvořit umělci žijící za totality, tj. ve strachu. Ačkoli nositeli hrozby, kteří narušují lidumilnou image komunistického režimu, jsou dva kapitalisticky smýšlející podnikavci, pro něž má hotové dílo větší hodnotu než lidské zdraví a pohoda. 55% ()
Scénáristický nápad vytvořit příběh o hudebním skladateli, který píše hity jen v okamžiku, kdy je k smrti vyděšen, je zábavný a netradiční. Obsazení Luďka Soboty a Heleny Vondráčkové do hlavních rolí působí na první dojem dost nesourodě, ale nakonec nevadí, i proto, že Vondráčková je docela slušná herečka a Sobotovu sterilně koktavou nesmělost vyvažuje drsnost a vtipnost tria Nárožný, Šimek, Menšík. Co je však na hranici snesitelnosti, to jsou samotné písně, které hudebník pod nátlakem skládá. To se fakt nedá poslouchat a úsměv pobavený se rychle mění v útrpný. Samohrajková primitivní hudba je navíc doplněna ještě tupějšími texty (nejstrašnější je asi ta, v níž hnije chmel, či co). Scéna, která pobavila: Mydloch (Nárožný) si sype z okna uhlí do svého kabrioletu, poté, co ho strčil cvičící Sobota:-) ()
Ze starých českých komedií (pokud nepočítám ty bláznivé komedie typu "Slunce seno") je to absolutně jediný film, který se mi líbil a vůbec jsem pochopil pointě. Protože mělo zajímavou zápletku o tom, jak v napětí se dělá dobrá tvorba. Jinak je to ten typický český film, kvůli jejichž pomalém tempu a samých debat, mám s takovými filmy problém s pozorností už od dob, kdy jsem většinu hraných filmů pochopil, i když jsem se na ně nedíval a měl je jen jako kulisu. ()
Poměrně málo vtipná komedie se zajímavou zápletkou, spíše ale řada gagů a skečů tria Sobota - Nárožný - Šimek. Mnohé jsou strašně šroubované. Jako celek to ale jakžtakž funguje. Mezi baviči, konferenciéry, zpěváky, zpěvačkami a dalšími estrádními umělci vyniká herecky, jak jinak, Vladimír Menšík. Helena Vondráčková se v mnohých scénách s rádoby vtipným Luďkem Sobotou tvářila asi jako já, dost znuděně a otráveně. ()
Tento film má u mne to privilegium, že ho řadím mezi filmová antidepresiva a těch je u mne jen pár vyvolených. A film, který má nade mnou takovou silnou moc, si prostě 5* zaslouží. Kdykoli mne hodí do pohody a do pozitivní nálady. Celková atmosféra je nabitá pozitivní energií, létem a sluncem. Miluji herecké výkony Vladimíra Menšíka, Miloslava Šimka a Petra Nárožného. Luděk Sobota je prostě Luděk Sobota - někdo ho má rád, jiný ne, on už jiný nebude. ()
Galerie (7)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (26)
- Lokomotiva byla pro natáčení půjčena z cukrovaru. (M.B)
- Brabec (Luděk Sobota) jezdí na skládacím kole bulharské provenience Balcan Bulgaria Torpedo. (sator)
- Ve scéně ze závěru filmu, kdy sedí Marcela (Helena Vondráčková) s Alešem (Luděk Sobota) ve starém bytě, mají zapálenou svíčku. Ta je však hned v dalším střihu o polovinu menší. O chvíli později má opět původní velikost. (DivX)
Reklama