Režie:
Joseph H. LewisKamera:
Russell HarlanHudba:
Victor YoungHrají:
Peggy Cummins, John Dall, Berry Kroeger, Morris Carnovsky, Anabel Shaw, Harry Lewis, Nedrick Young, Trevor Bardette, Mickey Little, Russ Tamblyn, Don Beddoe (více)Obsahy(1)
Bart Tare (John Dall) už od detstva miluje zbrane. Po odchode z armády sa s priateľmi vyberie na karneval, kde stretáva dokonalé dievča - Annie Laurie Starr (Peggy Cummins). Annie pracuje ako ostrostrelkyňa v karnevalových vystúpeniach.
Bart a Annie sa vezmú, no ona je nešťastná kvôli ich finančnej situácii. Preto sa dvojica rozhodne cestovať naprieč krajinou a robiť vykrádačky.
(matriosa)
Recenze (48)
Velké malé téma, béčkové zpracování, na béčkové (tedy té správné) úrovni. Potěšení z filmu? Velké. Přesah filmu? Malý. No a co? Od začátku do konce je na co se dívat, moula je sympatický, člověk by mu dvacku dal na potknání, a ta jeho vražedkyně je fakt fatální. Co chtít od filmu víc? Je to jen film, přece. A má oblíbená hláška: "You´re the only thing there is, Laurie. The rest is a nightmare." (Nepřipomíná mi to Wild at Heart? Doufám, že ne.) ()
Blázni do zbraní jsou prvním známějším filmovým pokusem volně ztvárnit příběh proslulých banditů z třicátých let dvacátého století Bonnie a Clydea. Děj má však alespoň zpočátku svou vlastní cestu. Bart od mládí miluje zbraně a po návratu z armády se bezhlavě zamiluje do cirkusačky Annie, která se živí jako famózní střelkyně. Annie je ovšem pravá femme fatale. Svým šarmem a přitažlivostí Barta doslova ovládne a přemluví ho, aby spolu provedli jednu malou loupež, že nezůstane u jedné loupeže a že se vše časem zvrtne, je asi každému hned jasné. Chemie mezi ústřední dvojkou je skvělá, stejně jako celková atmosféra snímku. Drobné výhrady nemám potřebu vypisovat a raději dám slušné čtyři hvězdy. ()
Chlapovi stačí k tomu, aby sa dostal na dno, urobiť iba jednu chybu. Totiž zapliesť sa s nesprávnou ženskou. To Bart urobil a divák čoskoro vytuší nevyhnutný koniec. Dej vychádza z rovnakej historky, z ktorej vychádzali aj tvorcovia aj tu tak často spomínaných Bonnie a Clydea, zaujímavejšie ale pre mňa je, a pri sledovaní Dallovej postavy som si toho viackrát všimol, že film bol hlavným inšpiračným zdrojom pre Godarda a jeho Bez dychu. Nová vlna a film noir občas vizuálne splývajú. Kameramansky veľmi vynaliezavé, napríklad pri jednom prepade sledujeme iba záber zo zadného sedadla na Annie, ktorá sa začne rozprávať s policajtom, pričom celé prepadnutie ostane na divákovej fantázii a o detailoch sa dozvedáme iba z rozhovorov medzi nimi. ()
Posadnutosť zbraňami, zločinom... ženou. Kým svoju posadnutosť zbraňami ako-tak ukočíroval, rozhodne už neušoféroval divokú posadnutosť ňou: svojou prvou láskou, nekonečne posadnutou zločinom. Svižné a úderné od začiatku do konca. Hmatateľná vášeň a tiesnivosť, ktorú podčiarkuje na tú dobu naozaj dynamická kamera s neobvyklými rakurzami a nápaditou mizanscénou. Milenci na úteku neboli vo filme noir nikde tragickejší a viac sexi. ()
Zklamalo mě to v tom, že to nebylo příliš noirové. Chyběly mi ty klobouky, kabáty, zakouřené bary a sličné ženy. Zpracování je jinak výborné, od kamery až po celkovou svižnost příběhu. Docela mě však zmátla Peggy Cummins, která hrála jakoby měla typické postranní úmysly a ona ho nakonec opravdu milovala...no co už. Závěrečný odjezd kamery od klobouku v zamlženém rákosí byl ale opravdu luxusní. "Víš kolik stojí uživit dva lidi? Dvakrát tolik, co jednoho!" ()
Galerie (51)
Photo © United Artists
Zajímavosti (4)
- Nadčasové vyprávění o šílené lásce mělo velký vliv na klasický snímek francouzské nové vlny U konce s dechem (1960) Jeana-Luca Godarda. (Petrus1)
- Jeden ze scenáristů filmu Dalton Trumb je v titulcích uveden pod pseudonymem Millard Kaufman. Důvodem je skutečnost, že autor byl v době vzniku filmu na černém seznamu hollywoodské cenzury. (Hans.)
Reklama