Režie:
Joseph H. LewisKamera:
Russell HarlanHudba:
Victor YoungHrají:
Peggy Cummins, John Dall, Berry Kroeger, Morris Carnovsky, Anabel Shaw, Harry Lewis, Nedrick Young, Trevor Bardette, Mickey Little, Russ Tamblyn, Don Beddoe (více)Obsahy(1)
Bart Tare (John Dall) už od detstva miluje zbrane. Po odchode z armády sa s priateľmi vyberie na karneval, kde stretáva dokonalé dievča - Annie Laurie Starr (Peggy Cummins). Annie pracuje ako ostrostrelkyňa v karnevalových vystúpeniach.
Bart a Annie sa vezmú, no ona je nešťastná kvôli ich finančnej situácii. Preto sa dvojica rozhodne cestovať naprieč krajinou a robiť vykrádačky.
(matriosa)
Recenze (48)
Posadnutosť zbraňami, zločinom... ženou. Kým svoju posadnutosť zbraňami ako-tak ukočíroval, rozhodne už neušoféroval divokú posadnutosť ňou: svojou prvou láskou, nekonečne posadnutou zločinom. Svižné a úderné od začiatku do konca. Hmatateľná vášeň a tiesnivosť, ktorú podčiarkuje na tú dobu naozaj dynamická kamera s neobvyklými rakurzami a nápaditou mizanscénou. Milenci na úteku neboli vo filme noir nikde tragickejší a viac sexi. ()
Blázni do zbraní jsou prvním známějším filmovým pokusem volně ztvárnit příběh proslulých banditů z třicátých let dvacátého století Bonnie a Clydea. Děj má však alespoň zpočátku svou vlastní cestu. Bart od mládí miluje zbraně a po návratu z armády se bezhlavě zamiluje do cirkusačky Annie, která se živí jako famózní střelkyně. Annie je ovšem pravá femme fatale. Svým šarmem a přitažlivostí Barta doslova ovládne a přemluví ho, aby spolu provedli jednu malou loupež, že nezůstane u jedné loupeže a že se vše časem zvrtne, je asi každému hned jasné. Chemie mezi ústřední dvojkou je skvělá, stejně jako celková atmosféra snímku. Drobné výhrady nemám potřebu vypisovat a raději dám slušné čtyři hvězdy. ()
Zklamalo mě to v tom, že to nebylo příliš noirové. Chyběly mi ty klobouky, kabáty, zakouřené bary a sličné ženy. Zpracování je jinak výborné, od kamery až po celkovou svižnost příběhu. Docela mě však zmátla Peggy Cummins, která hrála jakoby měla typické postranní úmysly a ona ho nakonec opravdu milovala...no co už. Závěrečný odjezd kamery od klobouku v zamlženém rákosí byl ale opravdu luxusní. "Víš kolik stojí uživit dva lidi? Dvakrát tolik, co jednoho!" ()
Působivá zločinecká love story, "where Hollywood wouldn’t dare" klenot mezi béčky svojí doby, který si rozhodně stojí za to vyhrabat. Ať už roztomilá pistolnická femme fatale (x), chemie hlavní dvojice, napínavý akční sekvence, zběsilý útěk před policií až daleko do kalifornský divočiny... GUN CRAZY je předzvěst uvolněných šíleností 70. let a po právu kultovka, svěží a ani chvilku nenudí. U mě navíc chvilku po získání zbrojáku dvojnásobná stylovka :) P.S. seznam dalších mad lovers klasik zde ()
Oooo. I can still dig a supreme noir. Tohle sice není esenciální zástupce co se týče některých znaků ( dialogy, nasvícení ), ale o to přeci nejde. Jde o to, že ve mně v závěrečných minutách dokázal vyvolavat to povědomé mrazení v zádech ( tímto zdravím ostatní noir companions ). Svižné tempo, silná chemie mezi postavami, na svojí dobu dynamicky zrežírované automobilové scény a vůbec dobře zvládnuté exteriérové scény. Tak trochu Bonnie a Clyde 20 let před Arthurem Pennem. ()
Galerie (51)
Photo © United Artists
Zajímavosti (4)
- Jeden ze scenáristů filmu Dalton Trumb je v titulcích uveden pod pseudonymem Millard Kaufman. Důvodem je skutečnost, že autor byl v době vzniku filmu na černém seznamu hollywoodské cenzury. (Hans.)
- Nadčasové vyprávění o šílené lásce mělo velký vliv na klasický snímek francouzské nové vlny U konce s dechem (1960) Jeana-Luca Godarda. (Petrus1)
Reklama