Reklama

Reklama

Starci na chmelu

  • angličtina Green Gold
TV spot
Československo, 1964, 88 min

Obsahy(1)

Do hezké studentky Hanky se na chmelové brigádě zamiluje její zásadový spolužák Filip. Dívka se přestěhuje do mladíkova útočiště v podkroví, jejich čistá láska však naráží na závist jejího zhrzeného nápadníka a na nepochopení dospělých, kteří nedokázali zůstat mladí. Rychmanův muzikál o první lásce a o prvním „hříchu" dodnes zaujme mladistvým idealismem, ale také generační revoltou vůči pokrytecké morálce duševních starců všeho druhu i věku. (AČFK)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (337)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Zní to trapně a poněkud zatuchle čítankově, ale na značné části komentářů k tomuto filmu je zřejmá upadající úroveň polistopadové výuky dějepisu, zejména dějin XX. století a až fatální neschopnost podstatné části společnosti vyrovnat se s komunistickým čtyřicetiletím. Bez nich porozumět STARCŮM je totiž krajně znesnadněné, pokud vůbec možné. Příběh filmu je prostý svou základní linkou, nikoliv však svými druhotnými a zpětnovazebnými významy. Přesně - srovnávejme s přeceňovanými polistopadovými REBELY, ale i ŠAKALÍMI LÉTY - postihuje atmosféru doby, její skutečné hrdiny - Filip Havelka je předobrazem Jana Palacha, Jana Zajíce, ale i jihlavského komunisty Evžena Plocka. Jeho zanícený idealismus, který překonává dobové vymývání mozků, poznamenané v mnoha ohledech hrůznými padesátými lety, (Filipova příruční knihovnička-lékárna ducha) je odzbrojující a ve své dojemné pubertálnosti, v níž se dětství převtěluje do jinošství,, neodolatelné. Je totiž také nastaveným zrcadlem, které nemilosrdně ukazuje odvrácenou tvář všech "křivohubých" (Gogol). Ale i druhá hlavní postava - Hanka - je pozoruhodně celistvá a bytostně česká v prostotě i hloubce svých přirozených lidských tužeb a přání. Dobově přesně postihnutými typy jsou také Filipův protivník, Kačírkové profesorka a navenek nenápadný, ale skvěle zvládnutý předseda JZD ve vynikajícím podání Josefa Kemra. I drobná dětská úloha Kemrovy dcery přesně zrcadlí složitou jednoduchost námětu, scénáře i režie. Rafinovanost kompozice tanečních čísel spočívá v jejich jednoduchosti a spontánní jakobyživelnosti. Odráží plně atmosféru doby, brojící proti poslední zbytkům svěrací kazajky padesátých let, doslova si libující v neformálnosti, provokaci, ale i v nepřiznávaném šlechetném idealismu. Pucholt by jedním z nejsilnějších hereckých talentů šedesátých let konjunktury nemužně mužných mužů ducha, čistoty mravu a hluboké mravní zásadovosti. Muzikál je současně velkou startovní plochou uznávaného klasika naší současnosti, zlatého slavíka výsostného romantismu, okouzlení tónů a v tomto spíše výjimečném případě i myšlenkově hlubokých a působivých písňových textů. Osudově - až anticky - působí trio rockových-beatových kytaristů, do něhož vysublimovaly nejstarší české rockové skupiny typu SPUTNIKŮ, OLYMPICU, MEFISTA a řady dalších. Stručně a jasně se vše, co jsem se tu pokusil postihnout, dá shrnout do jedné věty. Nejstarší český moderní muzikál otevírá svou širokou náruč i dveře dokořán Pražskému jaru. Doby vzrušených i zmařených nadějí, které jsme sdíleli s významnou částí tehdejšího světa. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Můj první český muzikál. Když jsem jej viděl poprvé hned po revoluci, přilákán otcem k TV netušil jsem pořádně co jej tak dojímá nad partou brigádníků na chmelu. Já už chmely ani brambory či řípu nestihl (bohu dík), ale z vyprávění starších jsem často slýchal jak to bylo na chmelu super a tak jsem ono dojetí připočítával spíše k nějaké tátově skryté vzpomínce na dávnou lásku či tak něco... Netušil jsem nic o Pucholtovi ani filmech oprášených z komunistických trezorů ... I tak se mi to tenkráte líbilo, české sixties z toho jen čišely. Dnes koukám na film jinak. Bohatší o poznání souvislostí i o poznání textů a melodií dnes už notoricky známých písní. Starci na chmelu jsou fajn a když je v Tv někde vidím, většinou u nich zůstanu... Tři chmelové šištičky. * * * ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pokiaľ by bol celý dej odspievaný a odtancovaný, možno by som dal aj 5 hviezd. Lenže vždy, keď postavy nemajú potrebu vyjadrovať svoje pocity týmito umeleckými činnosťami, začne dialógové peklo. Konflikt je z dnešného pohľadu absolútne nezmyselný a netrúfam si odhadnúť, ako pôsobil na uvoľnenú mládež 60. rokov. Hlavný hrdina, Filip, je blbec na pohľadanie a z jeho chovania sa bohužiaľ odvíja aj môj pocit z inak solídne technicky zvládnutého filmu. Našťastie to nie je tak dlhé a na nevydržanie ako Kdyby tisíc klarinetú, napriek tomu ma film emocionálne aj myšlienkovo minul. Pesničky sú fajn. ()

Divočák 

všechny recenze uživatele

"Starci na chmelu" aneb československé "West Side Story". Český muzikál se svému americkému příbuznému přinejmenším vyrovná a mnoho z jeho písniček zůstaly everegreenem doteď. Kecy jako "film poplatný své době" rozhodně neberu, protože kdo si ve Starcích chce nalézt svoje, najde si to v plných hrstech a kdo nechce, tak ať si trhne nohou. ()

swed 

všechny recenze uživatele

Rychman pečlivě odkoukal vše, co dělá Hollywoodské muzikály jedinečnými, jeho režie je proto bezchybná a vizuální stránka filmu se klidně může měřit se svými zámořskými kolegy. Naproti tomu stojí upocený scénář o chmelové brigádě v dobách komunismu a písně s texty typu "Hopsa hejsa do Brandejsa", což působí přinejmenším směšně a v tom horším případě tragicky. Je obrovská škoda, že režisér nedostal lepší materiál, protože se svým talentem by mohl natočit něco hodně velkého, leč nestalo se. 5/10 ()

Galerie (11)

Zajímavosti (32)

  • Ide o prvý československý muzikál. Zároveň je prvým filmovým muzikálom na svete, kde hlavná postava nespieva ani netancuje. (Raccoon.city)
  • Honorár predstaviteľky Hanky, Ivany Pavlovej, bol 12 000 Kčs. (Raccoon.city)
  • Režisér Ladislav Rychman mnoho let po vzniku filmu vzpomínal, že hlavní představitele "jsme vybírali velmi, velmi těžce. Jako základ bylo potřeba sestavit skupinu asi třiceti sedmnáctiletých lidí, od nichž jsme chtěli, aby uměli hrát, zpívat a aby dokonce zvládli nějaký ten tanec. A to byl tehdy, před 36 lety, úkol nepředstavitelný. Hledali jsme na školách, jezdili jsme z Prahy do Brna, do Ostravy, do Bratislavy a zase zpátky do Prahy a zjišťovali jsme, že naši mladí se neumějí pohybovat, neřku-li tančit. Těch třicet lidí jsme vybrali z asi osmi stovek adeptů a několik studentů pražské taneční konzervatoře tvořilo jakýsi první plán, který obstarával vše, co se dělo v popředí. Hlavní ženskou (spíše dívčí) roli hrála Ivana Pavlová a negativního hrdinu, frajerského Honzu, Miloš Zavadil - oba žáci taneční konzervatoře. A hlavní hrdina? Těžko si dnes někdo dovede představit, že by Filipa hrál někdo jiný než Vladimír Pucholt. A přece to zpočátku nebylo tak jasné. Pucholt, student DAMU, tehdy ještě nebyl známý, teprve dokončoval Černého Petra, a tak jsem na hlavní roli zkoušel ještě jiného herce, dále tanečníka a dokonce mima! Po zkouškách to ovšem jasné bylo, alespoň pro mě. Ale při schvalování se rozpoutal právě o Pucholta lítý boj. Barrandovští mocipáni prohlašovali: 'Když jsme to povolili (myšleno filmový muzikál, neboť tento žánr byl považován za zápaďácký produkt), tak ať je to nablejskaný - a kdo se na tohohle kluka bude koukat celej večer?' Nakonec jsme přece Vladimíra prosadili, a tak se teď na tohohle kluka koukáme (a myslím, že docela rádi) celej večer." (NIRO)

Související novinky

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama