Reklama

Reklama

Epizody(3)

Obsahy(1)

Dramatický příběh slibného mladého herce zasazený do počátku padesátých let dvacátého století. Mnoho mladých lidí tehdy muselo volit stejně jako on: totalitnímu režimu se postavit, přizpůsobit, nebo se na něm dokonce aktivně podílet. Volba hlavní postavy minisérie Herec je přitom ještě o řád složitější. Standa v sobě totiž skrývá velké tajemství. Pro někoho traumatizující handicap, pro něj však překvapivá cesta ke kariéře. Minisérie je studií lidského charakteru a jednání ve vyhrocených situacích, kdy otázka morálky a chování hrdiny není zdaleka jednoznačná. (Česká televize)

(více)

Recenze (186)

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

SPOILERY. Už mám dost těch tupců a grázlů, co vládnou v týhle zemi. Nejdřív jsem se polekal, že sleduji další exemplář druhu populárně-historického kýče, na jejímž uhnětení se veřejnoprávní média přežvykováním některých témat vrchovatě podílí. Nikdo soudný nezpochybňuje, že období před rokem 1989 bylo temné, dokonce temnější než jiná, a jsem přesvědčen, že návrat poměrů se vším všudy by si přál málokdo z těch, kteří si pamatují, nebo jsou alespoň dobře informováni. První díl je ale jenom bluf, který na tvorbu (nejen) České televize chytře navazují (a který nedávno obdobně použil Zachariáš v Bez vědomí). To, co se věrohodně tváří jako "jarchovská" šablona ve smyslu komunisti=zlo (resp. zlo=komunisti), připravuje na koukavé zralejší a konstruktivnější zpracování teze, totiž že režim je zlý potud, pokud dokáže být kanálem zla, jehož zdroj může vytrysknout stejně v účelové interpretaci Marxe, jako Adama Smitha nebo sv. Pavla. Existují horší věci než totalita. Třeba nezřízené ambice. Mám Herce rád za to, že se skrze vypráskanou látku dokázal vyjádřit k tomu, co by nás mělo trápit dnes; ne naopak. Výprava snad až příliš temná, ale nikoliv laciná. Žánrové veletoče zábavné. Jan Cina daleko lepší, než v mnohem nejapněji angažovaném Čertím brku. Znám jeden byt v Dejvicích. Tam budeme mít klid. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Statisticky vygenerovaný kýč, který nemá náznak rukopisu. A to není špatně jen kvůli nějakým autorským ideálům, ale jednoduše proto, že tohle nic není jak číst a jak vnímat - je to natočeno jako cokoliv, takže to nemá na základě čeho navázat komunikaci. Hraje Cina špatného herce, nebo špatně hraje herce? Kdo ví. Jeho postava je nečitelná, ne ale ve smyslu ambivalence, ale naprosté prázdnoty, protože neopouští rámec melodramatické zkratky ani po čtyřech hodinách. Proč to má tři díly, když to nedojde dál než za pointu první epizody? Kdyby u ní zůstalo, byla by zbyla nějaká iluze, že to o něčem bylo. Ty repetice vypadají na konci směšně a na závěru trojky jsem se dost nasmál. Jestli tohle je nejvíc, na co se ČT zmůže, tak to je fakt smutný. Potenciál byl obrovský, provedení nula. PS: Sice to je film s protagonistou gayem, ale to by nebyli vynalézaví čeští filmaři, aby nenašli "naprosto organický a přirozený" způsob, aby mohla nejvíc ukázat Boková, která když vylézá z vany, tak na ni musíme hodně dlouho a v celku koukat - pokud je řeč o nějakých ČT kvótách, tak tohle je jim bližší. ()

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Řemeslně není co vytknout. Výprava je přesvědčivá. První díl, kdy postupně houstne atmosféra ,se zadírá pod kůži a divák doslova cítí stahující se děs nejšílenějších padesátých let. Pak však příběh pokračuje přímo modelovým vršením hrůz a tragédií, které dopadají na hlavní hrdiny. Podpořeno trapně návodnou dramatickou hudbou, která duní dlouho dopředu, aby divák pochopil, že teď fakt přichází drámo...  Pokud jsem někdy nechápala pojem „misery porn“, tahle minisérie mi ho vysvětlila dostatečně. Přestože se herci poctivě snaží a předvádějí, že hrát umí, ve druhém a třetím díle jsem se už vršení katastrof jen cynicky smála. Bylo toho přespříliš a mnohé pohnutky, hlavně ústředního hrdiny, mi zůstaly zahaleny mlhou. SHRNUTÍ: Esence padesátých let tak trochu v padesáti odstínech krvavě rudé. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

V padesátých letech by asi nikdo z nás žít nechtěl, o tom není pochyb. Dusná, tíživá a depresivní doba, která nenechala nikoho v klidu ani ty, kteří drželi otěže moci. A tudíž každý dělal co mohl podle svého vědomí, svědomí a morální integrity, aby přežil. Stěží někomu něco vyčítat nebo ukazovat prstem, mluvím tedy za sebe, když jsem tu dobu nezažil. Herec tohle temné období naší historie vykresluje věrně a bez příkras. Bylo mi až fyzicky špatně, ale ambivalentně zase až euforicky očima filmového fanouška. Herec je totiž mistrně napsán, natočen a především zahrán - trojlístek Cina, Boková a Maximová jsme považoval na Českých lvech za černé koně, protože kdyby letos nebyla taková konkurence, tak minimálně Cina by musel bodovat. Dlouho tvrdím, že to nejkomplexnější talent a každým dalším počinem to potvrzuje. Neskutečný výkon, smekám, ale smekám přede všemi, poněvadž se mi líbili úplně všichni, i ty nejmenší role. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ovocné mušky to má ve vyjadřování postavy, jinak naprosto výborné, Jenky Bokové ("Kouřila jsem jako malá Hitlerovi..."- padesátá léta- nevím, nevím jestli by tohle padlo?...a také zlý soused by na mě udělal odpornější dojem, kdyby se aspoň v úvodních pasážích prezentoval spíše úlisněji než cholericky, ale to jsou blbinky. Výborný Jan Cina a vynikající Milka Vášáryová. Judit Bardos mě osobně potěší vždy (tuto šarmantní bytost můžeme vídat v kvalitních počinech, je to šikovnica!), Martin Finger i zbytek obsazených je rovněž kvalita. Pěkná kamera, hudba, atmosféra, režiséru Bebjakovi seriály jdou. Část diváků se zajisté vyjádří ve smyslu, že filmy o naší politické minulosti jsou otravné, únavné, zbytečné. Hloupost. Zapomenout, nemusí vždy nutně znamenat posunutí se dál. Naopak připomínat, může být ku prospěchu věci, aby se mrzké dějiny neopakovaly. Tohle by totiž nechtěl zažít ani současný, blahobytem a "mírovou nudou" rozcapený, levičácký naiva, který si ve své omezenosti zrovna myslí, že by to mohlo být děsně príma. Sklaplo by mu rychle! No a co se týče homosexuálních scén, které se na nás vyvalily jak v bijáku ze Šarlatána, tak v rychlém běhu z tohoto Herce, takto: přestože s homosexuální orientací nemám problém, v řadách těchto, v drtivé většině, velmi příjemných lidí mám několik letitých a několik velmi blízkých přátel, včetně trvalých párů, však byla bych s tím častým a realistickým znázorňováním jejich intimních scén malinko opatrnější. Nejde o konzervatismus z mé strany, ale mám obavu, aby to nemělo účinek kontraproduktivní. Domnívám se (navíc to už sleduji), aby to obrazu LBGT komunity ještě víc nenaložilo. Je fakt, že lidé se bojí toho, čemu nerozumí, však společnost je tak polarizovaná, agrese stoupá, zkrátka já bych na pilu příliš netlačila. Můj názor. Je to samozřejmě normálka, ovšem stále 4%, čili proč zbytečně popichovat i ty chápavé, tolerantní liberály, které už to některé taky začíná docela prudit. Jinak se těším na další díly. Po druhé části: vynikající! Sice jsem tohle napsala i přímo ke druhé části, ale neodpustím si to nezmínit i v hodnocení celkovém: nevím nakolik se scénáristé drželi reálné předlohy a snad tohle nikoho nepohorší, u druhé části mě totiž zarazila nápadná podobnost v určitých bodech s nechvalně proslulým hercem Vítězslavem Vejražkou, který tímto způsobem pro STB sváděl ženy (jestli i muže, to si nevybavuji). Rovněž je vodil do bytu, který byl odposloucháván, natáčen a sledován z vedlejšího bytu sviněmi svinskými, činil tak od roku 1949 dobrovolně a zavařil, hajzl, řadě lidí. Pochopitelně z toho měl prospěch. Mimochodem, vychrápal se i s vlastní tetou, čili skutečně na zvracení... ()

Galerie (84)

Zajímavosti (11)

  • Lokace kantýny, kde probíhají schůzky Láníka (Jan Cina) s důstojníkem StB (Martin Finger), se nachází v prostorách kavárny divadla Komedie v Praze. Fakulta, kde Láník pracuje jako topenář a seznámí se zde s profesorem matematiky Hélem, se natáčela na Právnické fakultě Univerzity Karlovy, nám. Curieových 901/7, Praha 1. Hřbitov, na kterém je babička (Emília Vášáryová), jsou Olšanské hřbitovy v nejstarší části. Divadlo na Vinohradech se stalo lokací pro Divadlo československé armády, které fungovalo skutečně v letech 1950–1954 pod tímto názvem. Budova Státní bezpečnosti se nachází na adrese Bartolomějská 4, Praha-Staré Město. Jde o skutečné místo, kde StB sídlilo; slangově tzv. kachlíkárna; dnes se jedná o sídlo Policie ČR. (formelin)
  • Režisér Peter Bebjak si osobně vybral do hlavní role Jenovéfu Bokovou, aniž by prošla castingem či kamerovými zkouškami. Jenovéfa Boková roli přijala, aniž by si přečetla scénář. Role jí nabídnuta 2 roky před natáčením. (rublik05)
  • Jan Cina o své hlavní roli uvedl: „Byla to výzva, která mě zavedla do nových neprobádaných končin. Jako herce i jako člověka. Otázku, jak se dá připravit, jsem si kladl dlouho před natáčením a nevím, jestli jsem našel odpověď. Jsem typ, který často propadá pocitu, že se nepřipravil dost a nejinak tomu bylo i v tomto případě. Postava Standy Láníka pro mě byla zatím skutečně nejkomplikovanějším setkáním. Zejména, co se morálních rozporů týče.“ (SONY_)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama