Režie:
John SchlesingerScénář:
Waldo SaltKamera:
Conrad L. HallHudba:
John BarryHrají:
Donald Sutherland, Karen Black, Burgess Meredith, William Atherton, Geraldine Page, Richard Dysart, Bo Hopkins, Pepe Serna, Lelia Goldoni, Billy Barty (více)Obsahy(1)
Román Nathanaela Westa o hollywoodské dekadenci na konci 30. let je brilantním filmovým dílem. Film je hluboce pronikavým a silným vizuálním dílem s téměř nadčasovou vizí. Režisér John Schlesinger (Půlnoční kovboj, Maratónec) bravurně vytvořil sondu do světa platinových blondýnek, kohoutích zápasů, opojení, a ve finále i zničených snů. Po celou dobu film s divákem lavíruje na hranici sexuálního a fyzického nebezpečí, které nakonec propuká v šokujícím vyvrcholení. Film byl nominován na dva Oscary - Burgess Meredith jako Nejlepší herec ve vedlejší roli a Conrad Hall za Nejlepší kameru (1975). (Magic Box)
(více)Recenze (113)
John Schlesinger zaměřující se na drsné příběhy (Maratónec, Půlnoční kovboj) natočil drama, kde hraje hlavní roli Hollywood v těch nejhorších barvách. Film je plný hodně podivných a většinou i vyloženě zlých a ošklivých postav, oplývá hutnou atmosférou a bohužel hodně vlažným tempem vyprávění. Závěr je však neuvěřitelný a zaručí, že divák na to co viděl hned tak nezapomene. ()
Conrad L. Hall nedostal oscara za kameru len tak náhodou a to isté platí aj o výraznej vedlajšej postave Burgessa Mereditha. Až by sa zdalo, že herci a a kamera prebíja režijný Schlesingerov vklad a možno tomu tak aj je. Film je totiž dosť rozvláčny a cíttť, že predlohou mu je knižná....predloha. Ale nie je možné, aby film s postavou menom Homer Simpson bol obyčajný. Je zrejmé, že aj ked kritizujeme Hollywood, tak kritika je v širšom pláne všeobecnejšia a podobne sa proste chová smotánka všeobecne hocikde a v každom čase. Tak ale Hollywood má kritizovať najmä Hollywood samotný. Výslednému pozitívnemu dojmu z Kobyliek dosť napomáha záverečná nečakaná sekvencia, na tom sa zhodnú asi všetci. ()
Klasické nastavování zrcadla a strhávání pozlátka, ač děj zprvu připomínal spíše Nerudovy Malostranské povídky po "hollywoodsku".Ovšem jak se film překulil přes svou polovinu, sled nepochopitelných událostí nabíral na intenzitě natolik, že konečná gradace násilí a davového šílenství by neměla překvapit, ale mě naprosto šokovala - nečekané, znepokojivé a smutné. ()
Tento film mě absolutně nelákal, ale tchán o něm neustále mluvil, jak je skvělý, jak je tam skvělý (a mladý) Donald Sutherland, takže jsem neodolal, a jakmile ho dávali, zkusil jsem to. Ale abych řekl, tak kromě mladého Donalda Sutherlanda absolutně netuším, o čem to vlastně bylo, jenom dvě a půl hodiny trvající nuda občas prořízlá výkřikem (v českém dabingu) Aťky Janouškové, který mě probral z polospánku. Nejdřív jsem si říkal, že si to někdy zopáknu, ale nevím jestli bych to ještě jednou zvládl .. ()
Den kobylek mě vždy podle názvu přišel jako horor. No a nebyl jsem daleko od pravdy, ve finále davové šílenství rozpoutá skoro hororovou apokalypsu :) Jinak je to celkem slušný film z dekadentního Hollywoodu 30. let. Nejsou tu v popředí hvězdy, ale spíše lidi motající se u filmu a jejich okolí. Je tu pár zajímavých postaviček (trpaslík, starší prodavač hadích olejů, příšerný spratek) a v popředí je naprosto fantastická Karen Blacková. Ta hraje přesně tu zábavnou, flirtující a v podstatě bezcitnou mrchu, co si zamilované chlapy motá kolem prstu a šuká s jinýma. Hlavní hrdina (Atherton) je sice milý a slušný mladík, ale není idiot, nenechá se zneužívat a nakonec od ní dá ruce pryč. To Homer (Sutherland) je trouba s přitroublým výrazem za kterého jsem se až jako chlap styděl, který pro ni dělá první poslední a ona si do baráku přitáhne milence. Je to místy nudné, příšerně dlouhé, ale slušně natočené s občasnou výbornou scénou a naprosto ujetým finále. Silné 3*. ()
Reklama