Režie:
John SchlesingerScénář:
Waldo SaltKamera:
Conrad L. HallHudba:
John BarryHrají:
Donald Sutherland, Karen Black, Burgess Meredith, William Atherton, Geraldine Page, Richard Dysart, Bo Hopkins, Pepe Serna, Lelia Goldoni, Billy Barty (více)Obsahy(1)
Román Nathanaela Westa o hollywoodské dekadenci na konci 30. let je brilantním filmovým dílem. Film je hluboce pronikavým a silným vizuálním dílem s téměř nadčasovou vizí. Režisér John Schlesinger (Půlnoční kovboj, Maratónec) bravurně vytvořil sondu do světa platinových blondýnek, kohoutích zápasů, opojení, a ve finále i zničených snů. Po celou dobu film s divákem lavíruje na hranici sexuálního a fyzického nebezpečí, které nakonec propuká v šokujícím vyvrcholení. Film byl nominován na dva Oscary - Burgess Meredith jako Nejlepší herec ve vedlejší roli a Conrad Hall za Nejlepší kameru (1975). (Magic Box)
(více)Recenze (113)
Conrad L. Hall nedostal oscara za kameru len tak náhodou a to isté platí aj o výraznej vedlajšej postave Burgessa Mereditha. Až by sa zdalo, že herci a a kamera prebíja režijný Schlesingerov vklad a možno tomu tak aj je. Film je totiž dosť rozvláčny a cíttť, že predlohou mu je knižná....predloha. Ale nie je možné, aby film s postavou menom Homer Simpson bol obyčajný. Je zrejmé, že aj ked kritizujeme Hollywood, tak kritika je v širšom pláne všeobecnejšia a podobne sa proste chová smotánka všeobecne hocikde a v každom čase. Tak ale Hollywood má kritizovať najmä Hollywood samotný. Výslednému pozitívnemu dojmu z Kobyliek dosť napomáha záverečná nečakaná sekvencia, na tom sa zhodnú asi všetci. ()
Na Dni kobylek mně vadila především násilnost jeho výstavby: příliš okatá hra s intertextualitou, nesourodost exploatovaných žánrových poloh, neproblematičnost sdělovaného. Tyto nedostatky se marně snaží vykoupit režisérův nesmlouvavě jednoznačný pohled a srovnatelně nekompromisní výraz, jehož naturalismus ovšem jen maskuje ideologii (jak je to nejpatrnější v posledních, alegorických obrazech filmu): tudíž do propasti jazyka padá i idea, nahrazena frází. V neposlední řadě mě k odmítnutí vede i nevěrohodnost charakteristik postav, dílem daná hereckou mělkostí většiny obsazených, resp. přehnanou, frapantní stylizací hrstky talentovaných, a vakuum, nevěrohodně imitující atmosféru doby jen jejími vnějšími rysy. ()
A cenu Miss sympatie určitě nezískává... Karen Black. Proč tuhle kyklopku angažovali do role femme fatale, na jejíž postavě nejen v Hollywoodu všechno stojí a padá, to nepochopím. Nesympatický zjev umocňuje ošklivá role, a taky hodně šílenství, jemuž některé postavy propadají. Začátek a konec jsou dva zcela odlišné filmy, zatímco konec má až katastrofický přesah, začátek je klasickým vypravěčským opusem o budování amerického snu. Prostředek filmu, v němž se perou kohouti, a vříská Faye, stojí za starou belu. Dobrý dabing ČST Praha. Bill Atherton sympaťák redfordovského střihu. A jestli jsem dobře viděl, v jednom záběru hoří plakát k filmu Ziegfeld Follies. ()
Nadarmo som si myslel,že sa budem v tomto odvetví cítiť ako kapor vo vode,ale bol som ten KAPOR,ktorého idú pripravovať na vianočný stôl. Sunset BLVD. 2 ako pokračovanie sa tentokrát nekoná,téma Paramountu je ale rovnaká,len postavy sú rôzne. Zaujal ma výkon Burgessa Mereditha,ktorý je z celého hereckého ansámblu totálne COOL. Ostatní herci maximálne otravní a bezvýznamní... Čakal som v podstate viac,keď som si uvedomil,kto je podpísaný pod kolónkou:réžia,scenár,kamera,hudba. Čo už,a to nehovorím o finále,posledných zhruba 20 min. je riadne SÚSTO! ()
Další nelítostné nakouknutí pod falešné pozlátko Hollywoodu. Z herců mě nejvíce zaujal Donald Sutherland v roli Homera Simpsona (je-li populární animovaný seriál nějakým sofistikovaným odkazem ke Dni kobylek, tak jsem ho nepochopil). Ale jestli něco vytáhlo tohle drama do vyšších pater kinematografie, jsou to režie, kamera, střih a hudba. ()
Galerie (45)
Photo © Paramount Pictures
Reklama