Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (373)
Dříve jsem měl na staré americké filmy takový názor, že jak jsou starý, tak jsou senilní. Ze začátku jsem tomu moc nedával, ale po čase mě ony filmy začaly docela zajímat. I mezi nimi se najdou zajímavý kusy se zajímavými příběhy a hlavně jsou plný kvalitních herců a dobrých režisérů. Ale to asi v každém období kdekoliv na světě. Jenže dřív jsem to nechápal a házel všecko do jednoho pytle. Problém amerických filmů je hlavně v tom, že se hrozně dlouho táhnou a pokud mě nedokážou během začátku zaujmout, většinou to u nich protrpím. Maratónec měl na to aby mě chytnul. V hlavní roli má vynikajícího Dustina Hoffmana, zajímavý námět, tehdá ještě velice kvalitní český dabing a brutální začátek. Jenže i přes pár naprosto bezkonkurenčních scén se obrací k pomalému průběhu a táhne se to s ním hůř než chlapská nemoc. Nakonec jsem film dokoukal, ale připomněl mi, že ne každý americký film je pro mě. A nezáleží to moc na námětu, ale hlavně na náladě a umění režiséra mě vtáhnout do příběhu, se kterým se mi zpomalí tep tak o deset čísel. ()
Film, ktorý diváka utápa v dejových výkrutoch. Tých zvratov je tu toľko, že človek sa prestáva dobre orientovať. Unikol mi tiež zmysel toho, prečo takmer štyridsiatnik Hoffman hrá študenta, najmä keď už deväť rokov predtým hral Absolventa. Miestami je film strašne ukričaný a hudba mi mnohokrát tak rezala uši, že zvuk práve trhaného toaleťáka mi znie lepšie. ()
90% Proslulá zubařská scéna už dnes ve své pokracené verzi nemůže přivodit šok divákům tak jak tomu bylo před třiceti lety, ale i dnes se může lecčíms vytáhnout. Surová rvačka Roye Scheidera v Paříži jako by vypadla z některého Greengrassova filmu, facka Laurenci Olivier je pro mě jednou z nejsilnějších scén, ale stejně tak i předehra k finalé v židovské čtvrti. Velké plus je i dost temná atmosféra a pro mě osobně skvělý Roy Scheider. MARATHON MAN je z hlediska Schlesingerovi filmografie vyjímečný film, Schlesinger se jako režisér jen těžko rozhoduje co vlastně chce točit za žánr, tady je ale evidentní že v thrillerovém poli se našel. ()
I navzdory faktu, že mi v Maratóncovi výraznejšie prekážali dve dlhšie scény (úvodná automobilová roztržka medzi starčekmi a scéna zo židovskej štvrte v závere, kedy Olivierovu postavu v krátkom časovom rozpätí spoznávajú dvaja pamätníci hrôz z koncentračných táborov), môžem film smelo označiť za regulérnu žánrovú klasiku, ktorá ani po rokoch nestratila nič zo svojej pôsobivosti, na rozdiel od staršieho príspevku režiséra Schlesingera Midnight Cowboy, a i dnes si udržuje status snímky s maximálnym stupňom napätia a štandardne skvelými výkonmi hviezdnych aktérov, mužské oko poteší sympatická, predsa len, Švajčiarka Marthe Keller. ()
Je to zajímavá shoda okolností, že zrovna tenhle týden si víc lidí vzpomnělo na tenhle starý film. Bilancuju na hraně 3 a 4 * - je to samozřejmě napínavé a Dustin s Laurencem jsou skvělí, ovšem místy film postrádá logiku (čím dál ke konci, tím víc). Často mi přišlo, že film spoléhá na to, že se nechá divák unést atmosférou a nebude moc přemýšlet o tom, proč se to celé vlastně děje a proč se postavy chovají, jak se chovají. V zásadě bych to shrnul tak, že je to bezpečné, ale mnohem bezpečnější je pustit si Půlnočního kovboje. ()
Reklama