Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (375)

J.Connor 

všechny recenze uživatele

Staromilsky jsem se kochal tím, s jakým minimem prostředků dokázal Schlesinger (a jeho doboví souputníci) kouzlit atmosféru, tíseň a napětí (např. když proti Scheiderovi vyletí ze tmy fotbalový míč). Výborní herci. Neuvěřitelně pomalý rozjezd, načež je nám odměnou jak plíživá gradace, tak v samé poslední třetině nakupených několik maximálně silných scén, pro které si Maratonce budeme pamatovat. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Nedávno jsem psal komentář ke snímku Taxikář a obdivoval jsem, jak film zůstává pořád aktuální a působivý i s odstupem několika dekád. Maratónec vznikl v téže době, ale vyvolává opačný dojem - zatuchlina je z něj cítit na dálku. Za zmínku v jeho případě stojí něco jiného. Silná herecká sestava v čele se slavným Laurencem Olivierem a mladým Dustinem Hoffmanem, kteří jsou obvykle spojováni s umělecky ambiciózními projekty, tady zabraňuje vidět skutečný stav věcí. I ti nemnozí, kteří projevují ve svých komentářích výhrady, činí tak se sebekritikou hodnou příslušníka sekty, který se kaje kvůli nedostatku víry. Maratónec ve skutečnosti patřil k běžnému komerčnímu zboží natočenému k okamžité spotřebě. Němečtí váleční zločinci hráli tutéž roli, jakou v dnešní době zastávají islámští teroristé. John Schlesinger sice nemůže Maratónce považovat za zlatý hřeb své kariéry, nicméně řemeslo je to stále solidní. Zásadní slabina ale spočívá ve scénáři, který místy film stahuje až někam k hranici parodie. Kupříkladu když se smrtelně zraněný bratr plazí městem, aby zemřel hrdinovi v náručí. Motivace postav a jejich duševní pochody u mě často vyvolávaly krčení ramen a kroucení hlavou. Tohle si podle mého zasloužilo 3* v 70. letech. Dnes už musím nevyhnutelně jít níž. Celkový dojem: 40 %. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Run, run, run, run faster! 70. léta nacisti diamanty tajná služba historik McCarthismus cizinka láska sex lži bratr smrt vana topení útěk vrtačka + kleště – anestetikum – zuby = brr mučení nějaká krev zrada útěk * chaos roztěkanost přespříliš témat politika = nuda sevřenost 0% k zapamatování scény 3 Hoffman běží zarputile standard Olivier parchant veřejný lynč vítaný cílová páska daleko thriller --> preferuji sprint. 70% Zajímavý komentář: andrewz ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Dustin Hoffman sice není mým oblíbencem, avšak jeho filmy často opravdu stojí za to! Maratónec není výjimkou. Příběh obyčejného studenta, který se bez vlastního zapřičinění zaplete do špíny kolem uprchlých nacistů a diamantů, zaujme od samého začátku. Nechybí ani scény, které si člověk bude na dlouhou dobu pamatovat, např. nekompromisní, nevyšperkovaná, tvrdá a testosteronová bitka Roye Scheidera v pokoji, prohledávání Hoffmanova bytu, zubařina či čepel v rukávu Laurence Oliviera. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Tak je mi líto, ale tento film mi nesedl a nepadl do noty. Možná je škoda, že tvůrci nakonec nevolili parodii, když tak často k ní zde nechtěně projevují silné sklony stejně jako herci. I v ryze béčkových filmech dokáže člověk natrafit na povedenější akci, která by nevybízela k smíchu, než v tomto hvězdně obsazeném nepodarku. Některé motivy jako přeživší nacisté z války nebo reflexe mccartyovských honů na komunisty při tom mohly dát vzniknout kritickému snímku, v horším případě alespoň tematicky zajímavé agitce. Ale ony zde slouží prakticky jako částečně pominutelné pozadí dost naivního a po stránce logicky ještě více zmateného thrilleru. Škoda, že jsem nevypl film tak 20 minut před koncem, nemusel jsem spatřit tu komickou scénu s akční babiznou na ulici i všechno poté, mohl dát klidně 2 hvězdičky a prohlásit u toho, že alespoň Laurence Olivier nezůstal dlužen nic své pověsti a sehrál hlavní zápornou roli tak skvěle, že jeho kreace funguje i v případě, že byste nevnímali Maratónce jako parodii. Těch úletů je ve filmu celá řada, ale tedy... scéna ve vodárně s tím soubojem o kufřík se šperky na mě zapůsobila po všech stránkách natolik bizarně a komicky, že už to nemohu úplně napsat ani o Olivierovi. Završením celého zklamání je pro mě zcela rovněž neočekávaně bídný výkon Dustina Hoffmana, o němž bych řekl, že si zde vybral zřejmě nejslabší chvilku své kariéry a v některých scénách se spíše ztrapnil. Ach, jej, myslím, že opravdu „je to bezpečné“ se tomuto filmu vyhnout nebo v opačném případě co nejrychleji na něj zapomenout. 25% ()

Galerie (201)

Zajímavosti (23)

  • Laurence Olivier se v průběhu zubařské scény tolik bál, aby případně Dustina Hoffmana nezranil, že se ho neustále ptal, jestli je v pořádku. (Javert)
  • Legendární mučící scéna musela být zkrácena poté, co se na předpremiéře udělalo publiku špatně. (Javert)
  • Ačkoliv se film odehrává v New Yorku minimálně dvě scény jsou prokazatelně natočeny v Los Angeles. (Kulmon)

Související novinky

Zemřel herec Treat Williams

Zemřel herec Treat Williams

13.06.2023

Ve věku jednasedmdesáti let zemřel americký herec Treat Williams, většině diváků známý zejména díky ztvárnění jedné z hlavních rolí v muzikálu Vlasy režiséra Miloše Formana. Smutnou zprávu médiím… (více)

Reklama

Reklama