Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Cesta lásky vede z rodinného sídla k císařskému dvoru. První část klasické rakouské romantické trilogie v hlavní roli s Romy Schneiderovou. Píše se rok 1853 a bezstarostná a rozverná šestnáctiletá dívka, bavorská princezna Alžběta, zvaná Sissi, si užívá dospívání na rodinném sídle, kde je coby oblíbená dcera bavorského krále Maxmiliána I. Josefa, vychovávána ke svobodomyslnosti a lásce k přírodě i umění. Když matka mladého rakouského císaře Františka Josefa, Žofie Frederika Bavorská, pojme plán na sezdání syna s Alžbětinou starší sestrou Helenou, zvanou Néné, doprovází ji na cestě do rakouského Bad Ischlu právě Sissi. Zatímco Néné se připravuje na ceremoniality seznámení s Františkem, Sissi si užívá místní přírody a rybaření. A shodou okolností se právě při té příležitosti setká s mladým císařem, kterému její krása i osobnost okamžitě učarují... Rakouský producent, scenárista a režisér specializující se na oddychové kostýmní snímky Ernst Marischka pojal plán na filmové ztvárnění mladé lásky populárního císařského páru na základě operety, kterou připravil a s velkým úspěchem před válkou uvedl jeho starší bratr Hubert. Jelikož práva na adaptaci od Huberta již ve třicátých letech odkoupilo americké studio Columbia (výsledkem byl snímek The King Steps Out od Josefa von Sternberga), koupil Ernst práva na dvojdílný román Marie Blank-Eismannové "Úděl císařovny Alžběty". Do hlavních rolí obsadil začínající herečku Romy Schneiderovou, dceru dobové hvězdy heimatfilmů Magdy Schneiderové, a mladého představitele romantických partů Karlheinze Böhma.
Během uvedení předčil snímek veškerá očekávání a stala se z něj senzace nejen v Rakousku a okolních zemích. Dodnes náleží mezi divácky nejúspěšnější německy mluvené produkce, ale navíc sehrál zásadní roli v utváření mezinárodního obrazu o Rakousku i životě samotné císařovny Alžběty. Mnohé historické nepřesnosti z filmu vstoupily do obecného povědomí chybně jako fakta, která ale na druhou stranu ze Sissi učinila komerční ikonu. Právě z ní, ale i malebných scenérií prezentovaných v tomto filmu žije rakouský turistický ruch až dodnes. Navzdory ohromné divácké popularitě se vůči filmu ohrazovala nejen dobová kritika, ale ve zpětném pohledu i samotné jeho hvězdy. Ačkoli se Sissi pro Romy Schneiderovou stala odrazovým můstkem pro velkolepou mezinárodní kariéru plnou herecky náročných rolí, nikdy se nedokázala zbavit stigmatu, které na ni vrhala role romantické princezny. Karlheinz Böhm se následující roky pokoušel vymanit ze škatulky milovníků v kostýmních filmech, až se mu to povedlo titulní rolí v legendárním psychologickém krváku Šmírák (Peeping Tom). Skandál, který jeho part vyšinutého vraha ve své době vyvolal, úspěšně ukončil nejen jeho kariéru v německých filmech, ale i reputaci doposud uznávaného režiséra Michaela Powella. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (125)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Najlepšia trilógia vo forme rozprávka pre dospelých. Niekedy presladená realita naozaj chutí. A tu chutila ako fajnový Wiener Schnitzel. Pritom najlepšia postava je tá vedľajšia - úžasný otec nezviazaný konvenciami. Keď sa už má trochu prekrúcať história, potom takto. Radšej meniť dejiny romantizujúco než robiť z Achilla alebo Anny Boleynovej černochov z Mozambiku. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Nemá příliš velký smysl polemizovat nad historickou realitou mladé císařovny a jejího nástupu na trůn, neboť Ernstu Marischkovi se především jednalo o vytvoření velkolepého kostýmního velkofilmu. A tím Sissi opravdu je. Vynikající kamerové záběry na rakouská pohoří a vídeňské reálie společně s bohatou výpravou vytvářejí nezapomenutelný zážitek. Mladinká Romy Schneider byla v té době skutečnou hvězdou nejen rakouského filmu a na plátně se stejným úspěchem dokázala ztvárnit venkovské děvče i šlechtičnu. Dnes je více než zřejmé, že díky Marischkovým barevným velkofilmům se z ní později stala ikona evropské kinematografie. Titulní hrdince pak skvěle sekundují i matka Magda Schneider a Karlheinz Böhm. I kýč může být velkolepý a mnohdy je sladká lež příjemnější než krutá pravda. ()

Reklama

Peabody

všechny recenze uživatele

kristepane, hrozný barvotisk, ale zase - celkem vzato - v rámci žánru je to perfektní, nutno uznat. Taková hagiografie cisařskho trůnu, se vším všudy, chápavý otec, krásný (WTF) následník, jeho drsná matka, zoufalá krásná sestra. náhodné setkání, vtipný (pro mne trapný) policejní důstojník. všechno jak má být a jak láska vítězí nad lží a ... srry to jejiná pohádka o jiném princi. Prostě lidové čtení natočené v šílených barvičkách na plátno. ()

evangelik 

všechny recenze uživatele

Docela milý film. Sice úplně naivní, přeslazený a historicky mimo, ale ve své době mimořádně úspěšný. Tak jako ty zfilmované Mayovky 60. let, tak i toto o 10 roků dříve skvěle zapadlo do kontextu svojí doby. Rakušané dostali 10 roků po válce tuto obrovskou dávku vlastenectví a pomocí této iluze již začali hledět vstříc skvělým zítřkům. Podobně jako rok před tím Němci, když po vítězství na fotbalovém MS přišli na jiné myšlenky a zařadili se zpět mezi civilizovanou Evropu. Takovéto zpracování by dnes asi nemělo žádnou šanci..... ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

V rámci dobových konvencí odvedená práce s předem známým výsledkem, příběh z prostředí elity žaláře národů s důrazem na vykreslení vlastností adeptky na trůn ( o Sissi se ale přinejmenším vyplatí přečíst i stručné encyklopedické heslo). O Cimrmanovi se ovšem zase dozvíme jen v ohlasu jakési pražské rebélie. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (16)

  • Žofie Frederika Bavorská, matka Franze Josefa I., byla dvojčetem Marie Anny Bavorské, pozdější saské královny. Obě sestry si byly velmi podobné. (Teimei)
  • Film sa tradične vysiela v období Vianoc, pretože samotná cisárovná Sissi sa narodila na Štedrý deň - 24. decembra 1837. (Arsenal83)
  • Magda a Romy Schneider, které ve filmu ztvárnily matku a dceru, jsou ve stejném příbuzenském vztahu i ve skutečnosti. (Pavlínka9)

Reklama

Reklama