Režie:
Hynek BočanKamera:
Jiří ŠámalHudba:
Vladimír KlusákHrají:
Ivan Vyskočil, Jiří Krampol, Václav Sloup, Vilém Besser, Zdeněk Kryzánek, Vladimír Krška, Jiří Smutný, Dana Hlaváčová, František Kovářík (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)
Recenze (160)
Depresivní sonda do systému tzv. detenčních ústavů pro mládež nastavující zrcadlo celé tehdejší lhostejné společnosti. Mladý učitel a vlastně bezdomovec přechází z vcelku poklidného místa na venkově do Prahy, kde je však umístěn místo normální školy jako učitel do detenčního ústavu. Jeho předchůdce tam sice chovanci zramovali, ředitel mu nebude nic zastírat, ale na výběr stejně nemá. Má dělat to či ono a hlídat si záda. Všem je de facto u prdele, ostatně jako všechno ostatní, včetně toho, že nemá v Praze kde bydlet. Z původního strachu se přese všechno postupně otrká a rád by něco změnil. Ale jak se říká, svatá prostoto... Krutý závěr vlastně nepřekvapil, byť se jiskřička naděje na chvíli i zatřpytila a naznačila cestu k nápravě, šance na ni ale nebyla. Celkový dojem pak trochu kazili třicátníci v roli adolescentů hlavně Václav Sloup, jemuž prostě ten přerostlý puberťák šel ze všech nejhůř a já si chvíli myslel, že spíš patří i k zaměstnancům ústavu. To samé platí i pro Krampola, byť jeho kápo ústavu byl přece jen o fous lepší. Ale na celkovém obrazu jsou to jen ignorovatelné šmouhy. ()
Ten trend (parazitovat na skutečném problému natočením zaujatého a nic neřešícího filmu) je poněkud otravný. Na druhou stranu od mistra v ohýbání politických i jiných názorů Hynka Bočana to absolutně nepřekvapí. Deziluze s prašivého prostředí okraje společnosti vyjadřuje film skrz partičku sígrů nejhorší kategorie (role pro Krampola se Sloupem na tělo) a jejich nezkušeného příchozího učitele. I jeho samotná motivace je pochybná, ale on coby nezaujatý pozorovatel pouze vychází vstříc neodvratitelnému konci, kterým Bočan prokázal neschopnost. Proč neukázal líheň těchto vyvrhelů? Proč nenavrhl nějakou skutečnou cestu? Proč udělal z okolního světa jen černobílou šablonu? Zůstalo mrazivé prostředí, dobrá hudební smyčka a pocit záměrné manipulace. Na novou vlnu dost málo. ()
Je až neuvěřitelné, jaké filmy se tu točily v 60. letech během vzedmutí oné legendární České nové vlny. Pasťák Hynka Bočana má v sobě až cosi ze současné severské kinematografie, jak kvalitou, tak vyzněním, tak syrový, bezvýchodný, popisný a depresivní je. Realistický pohled za zdi ,,ústavu ochranné výchovy mládeže" by měl být brán jako etalon všech následných filmových pokusů českých tvůrců vypořádat se s podobnou tématikou, oproti černobílé Bočanově sondě jsou všechny totiž jen lehkou televizní selankou... ()
Pod učiteľským povolaním si každý predstavuje určite niečo celkom iné, ako sa predvádza v tomto domove mládeže. Divní nie sú len chovanci, ale aj samotný učiteľ, tak sa ani netreba čudovať divnému priebehu filmu. V rámci filmov pre náročného diváka to ešte ušlo, film mal dej, postavy nefilozofovali a Krampol ako vodca svorky bol super nesympatický. Záver sa fakt nehodil do slušnej socialistickej spoločnosti, takže film musel skončiť v trezore. –––– Vod vás čekáme víc. Jste první kvalifikovaná sila, kterou nám sem z okresu poslali. ()
Na svou dobu dozajista kontroverzní snímek. Jeho vyjímečnost leží v depresivní, syrové atmosféře a Ivanovi Vyskočilovi, který zvládl svou roli dokonale. Ještě mladý Krampol stojí za zmínku. Hynek Bočan se zkrátka vytáhl a já se pánům soudruhům nedivím, že film zavřeli do trezoru... ve své době mohl totiž udělat pěkný průvan... ()
Galerie (5)
Zajímavosti (11)
- Při natáčení filmu, už s vědomím že to špatně dopadne, zažíval režisér Bočan absolutní tvůrčí svobodu. Při střihu už ale byla situace jiná, musel 50 obrazů z 90 na zásah cenzora předělávat nebo dokonce odstranit. Do fáze postsynchronnů se film nedostal, dotvářely až po r.1989, kde herci, kteří se již nedožili, museli být předabovaní. (sator)
- Po prvom premietaní a zákaze sa tvorivá skupina Šebor-Bor pokúšala snímku zachrániť, a preto nakoniec aj režisér pristúpil k niektorým úpravám. Celá záležitosť sa tiahla trištvrte roka. Film mal deväťdesiat obrazov, vykonali sa na papieri jeho úpravy, nový koniec, niektoré obrazy išli von, asi pri tridsiatich piatich obrazoch sa vykonali návrhy na úpravy, ale keď to dali dokopy, zistili, že to s filmom nepohlo, aj keď by sa napríklad v postsynchrónoch zmenili repliky. (Raccoon.city)
- Jiří Šámal většinu filmu natočil v ruce bez stativu. [Zdroj: realfilm.cz] (pornogrind)
Reklama