Reklama

Reklama

VOD (1)

Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)

Recenze (160)

movie 

všechny recenze uživatele

Lepšího Ivana Vyskočila a lepší "vězeňský" kérky v českém filmu určitě nikdy neuvidíte. Ansábl chovanců výchovného ústavu je naprosto přesný, dokonce i s tím přerostlým Krampolem (při natáčení mu bylo 30 let). Nad vším se tyčí výborná kamera Jiřího Šámala, kameramana, který na mistrovské dílo pozvedl i předchozí bočanův film ČEST A SLÁVA, ale též např. STUD. ()

kajda.l 

všechny recenze uživatele

(Ne)herec Krampol sice nemá v Pasťáku hlavní roli a pro sebe si uzme jen menší porci scén, ale i tak mi jeho toporný výraz superdrsňáka (se zácpou) opět kazil zážitek. Nehledě na fakt, že v té době třicetiletý Jiřík hrál mladistvého delikventa a působil starším dojmem než Vyskočilův vychovatel (Vyskočil je mladší, ve 22 letech hrál vystudovaného vysokoškoláka)). Ono vůbec obsazení nejen delikventů nebylo zrovna vydařené. Samotný Vyskočil rovněž nevyniká výrazným hereckým charismatem, aby utáhl na svých bedrech celý film. SPOILER - No a pak tu máme závěr, komplikovaný a velmi neuvěřitelný - po likvidaci předchozího učitele tamními chovanci je nechán jeho nástupce ve Štedrý večer zcela osamocen v detenčním zařízení? V socialismu je možné vše, ale tomuhle tak úplně nevěřím. A vůbec celé fungování pasťáku bylo dosti pochybné. 60% ()

Reklama

Idée_fixe 

všechny recenze uživatele

Silný film, hodně mne chytl za srdce, úplně vtáhnul do děje. Dokonce i Ivan Vyskočil zde působil věrohodně, podal solidní výkon, a na svůj věk (dle mého vkusu) vypadal (i působil) starší, takže mi vůbec nevadilo, že ztvárnil vychovatele "staršímu" J. Krampolovi. Moc pěkná kamera, užívala jsem si záběry dokonce i na nádraží, kotelnu, či starý prázdný špinavý sklad (nebo co to bylo) plný nepořádku. K plnému počtu mi chybí tři věci. Jednak situace, která byla úplně postavená na hlavu (jak správně poznamenal uživatel kajda.l), asice kdy mladý vychovatel byl (a ne jednou!) na celou skvadru cca 20 - 30 chovanců v celé budově úplně sám. Wtf??! Druhak (při vší úctě) děsná hudba, co se k filmu ale vůbec nehodila. Tento aspekt (tedy dobrá hudba, která navíc pěkně ladí s filmem) je pro mne zcela zásadní, jeden z nejdůležitějších u filmů vůbec, a málokdy jsem tento "přestupek" ochotna tolerovat. Ačkoliv, abych jí (té hudbě) úplně nekřivdila, tu a tam zazněly velice nadějné party (a lá Zdeněk Liška) - velká škoda, že v podobném duchu nebyl i ten zbytek (resp. podstatná část) hudby. A v neposlední řadě se jedná o uspěchaný prapodivný "konec - nekonec" (konkrétně myslím tu pasáž (!!SPOILER!!) po útěku chovanců z ústavu (KONEC SPOILERU)). I když, musím přiznat, že i přesto jsem místy koketovala s myšlenkou, že tu plnou palbu dám. ;-) ()

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Trochu utahanější děj, ale v celku velmi působivý film. Já jsem tvrďák a jen tak něco mě nerozhází, ale tohle byl jeden z nejdepresivnějších snímků, které jsem v české tvorbě viděl. Vyskočil zastává svou roli výborně, ale nejvíce mě asi zaujal výkon mladého Jiřího Krampola, který mi v určitém směru velmi připomněl Handa (R. Crowe) z filmu Romper Stomper. Rozhodně doporučuji a děkuji ČT za to, že nám servíruje takovéto klenoty. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Velmi reálné a silné drama o hledání a nalezení. Hned na začátek rád zdůrazním ojedinělou šedesátkovou atmosféru filmu. Příběh by se mohl odehrávat v jakékoli době, co se týká mentality chovanců či postupného vývoje vztahu chovanci - učitel, ale originální snímání dobové Prahy plus vynikající kamera Jiřího Šámala, dolaďují atmosféru zlatých let naprosto dokonale. Nekompromisní vhození mladého učitele do prostředí, které rozhodně není vhodné pro žádného nováčka, má několik fází. Počáteční šok a odmítání se změní v potřebu něco změnit. Vždyť jsou to vlastně kluci, jako je on. Snaha vzbudit v těch odepsaných, budoucích nebo již dnešních kriminálnících trochu citu a zájmu, se chvílemi dokonce i daří, každopádně realita prostředí a nekompromisní hierarchie ústavu, se kterou nás Bočan perfektně seznámí při vyhlašování večerky (Václav Sloup procházející potemnělý zámek) a kterou v podstatě nelze narušit, je silnější než jakékoli ostatní snažení. Ve finále si každý rád bouchne. Myšlení, které můžeme dnes vídat na fotbalových stadionech či na meetingu některých tzv "politických" stran. Ivan Vyskočil a jeho bloudění velkoměstem má stejný skvělý nádech jako v Perličkách. Obklopen na vše rezignujícími spolupracovníky - Kryzánek a jeho filozofie životního koloběhu - na nic se nevyptávajícím byrokratickým systémem "člověče...dostat se do Prahy, co by za to jinej dal...!", a hlavně nenávistnými pohledy, které se velmi snadno změní v činy. Snímek, který v sobě skrývá opravdu hodně. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (11)

  • Jeden z nejvýraznějších českých filmových hudebních skladatelů Zdeněk Liška se sám nabídl, že k filmu složí hudbu, dokonce zdarma. Film byl však zakázán a uzavřen do trezoru. Liška se k realizaci tedy nedostal. Film byl dokončen až v roce 1990, kdy byl proveden čistý střih v době zákazu jen nahrubo sestaveného materiálu. (mchnk)
  • Film byl natočen na zámku Jezeří u Horního Jiřetína, všechny interiéry i exteriéry se točily na místě z důvodů vetší autenticity. (sator)
  • Film byl tehdejšími normalizátory zařazen do tzv. černých filmů, což byly snímky, u kterých podle jejich názoru převládalo negativní líčení současnosti a jednotlivých aspektů společenského i politického života. (raininface)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

18.08.2018

Napínavá dramata z vězení, rebelství Samuela Fullera, charisma Roberta Ryana, bojovnost Idy Lupino, emancipace nových osudových žen, šílenství noirových psychopatů, temné příběhy ze severu Evropy a… (více)

Reklama

Reklama