Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V roce 1979 měl premiéru detektivní film Diagnóza smrti. Poslední případ majora Kalaše natočil osvědčený autor kriminálního žánru Petr Schulhoff, který filmy s tímto kriminalistou natáčel již v 60. letech a jednalo se o snímky Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966) a Po stopách krve (1969). Major Kalaš se sice objevil také ve filmu Na kolejích čeká vrah (1970), zde jej však ztvárnil Jiří Sovák namísto Rudolfa Hrušínského...Napínavý příběh Diagnózy smrti je posazen do dvou rovin. Ta jedna líčí osud mladého muže, který se po autohavárii ocitá na urologickém oddělení. Je těžce raněn a život mu může zachránit pouze transplantace ledvin. Jako dárce přichází v úvahu těžce zraněná mladá žena, která byla nalezena v lese s vážnou zhmožděninou mozku. Major Kalaš a poručík Martinec se domnívají, že šlo o loupežné přepadení. Začíná se odvíjet složité a napínavé vyšetřování… (Česká televize)

(více)

Recenze (160)

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Major Kalaš (Rudolf Hrušínský) s kamennou tváří vyšetřuje zamotaný případ. Tváří se, jako by jej samotného vyšetřování nudilo a nudu přenáší i na filmového diváka. Na to, jak je stopáž filmu krátká, působí opravdu utahaně. Přesto je Rudolf Hrušínský charismatický a táhne film jako Jaromír Jágr Kladno kupředu, ne ke dnu. Jediný, kdo mu ještě stačí, je Petr Čepek. Film je příliš upovídaný a konec je předvídatelný. ()

farfalla 

všechny recenze uživatele

V porovnání s ostatními filmy s majorem Kalašem, je Diagnóza smrti nejslabší. Propojená zápletka je dobrá, spád děje je však spomalován rozhovory kriminalisty s doktorem. Tento film je více psychologický. Také nyní divák odhaluje pravdu postupně, ale tentokrát nezávisle od majora Kalaše. Stále dobrá detektivka. ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Poslední Kalašovka s Rudolfem Hrušínským je u mě tak nějak přesně na pomezí tří až čtyř hvěžd. Jak již zmínili ostatní komentující, je tady vidět, jak se za deset let od posledního Schulofoa dílu změnila doba i styl natáčení. A vlastně to v tomto případě není vůbec ku prospěchu. Protože temná  černobílá barva měla opravdu svoje tajemné kouzlo. To (takřka televizní) vybledlá barevná pociťově nemá. Schulhoff taky ničemu nepomohl tím, že jeho režie mi tentokrát již připadala oproti minulým dílům taková rutinní a skoro až rezignační i s těmi všemi šedými socialistickými prostředími. Je to škoda, protože materiál zde jinak nebyl tak špatný. To že je Rudolf Hrušínský i po desetileté pauze ve své roli jako doma asi až tak nepřekvapí. Ale nepřišlo mi, že by jeho major Kalaš ztratil něco ze svých předchozích atributů. Pořád jde o nepříliš emoce projevujícícho, tvrdého, ale když na to dojde tak i  empatického vyšetřovatele, který vypadá jakoby byl se svou prací i ženatý (i když tentokrát se dokonce zmíní v jedné větě o své ženě, takže se dovíme, že zřejmě má rodinnu.:DD), klidně vám neomaleně vleze kvůli vyšetřování do domu, ale každý výslech většinou zakončí formálně zdvořilostní  větou ,,tak vám děkujem.´´ Přece jen je tahle postava tentokrát ale o něco lidstější. Především díky rozhovorům s nemocničním doktorem o otázkách života, smrti a pak i spravedlnosti. Zpočátku mi přišla vedle klasického vyšetřování druhá línie o havárii řidiče a darování ledvin už vaření z vody, ale nakonec musím uznat, že to příběh docela osvěžilo a morální dílemata o tom, že někdo musí umřít, aby mohl druhý žít a každý doktor bude chtít uzdravit toho svého pacienta nebyly zanedbatelné stejně jako následné otázky o tom, že za vraždu bude vlastně odsouzen viník, ale ne ten, kdo ho k vraždě donutil. Dobrá, po třech Schulhoffových Kalašovkách, které to zkoušely hlavně přes temnou atmosféru a nervydrasající patrání po vrahovi se to tentokrát zkusilo jinak, trochu psychologicky. A musím říct, že mě i tak vývoj často úspěšně překvapil a nakonec do sebe všechno docela zajímavě zapadlo.  Jen by se mi líbilo lepší filmařské podání, které tady je fakt takové ušmudlané. Nakonec ale stejně přidávám čtvrtou hvězdu, radši (stejně jako u Strachu) bez přemýšlení. ()

Aniki 

všechny recenze uživatele

Nejslabší článek z celé té slavné "kalašovské" pětky, přestože třeba v "Na kolejích čeká vrah" hlavní tahoun série Hrušínský ani nehrál a ani s ním neměl nic společného Schulhoff . Důvodem nezdaru "Diagnózy" mohou být zvláštně vystavěné schůzky a rozhovory již zmiňovaného Hrušínského s Ornestem, nesympaticky vyhlížející Gasnárková či třeba velmi nahodilé sledy událostí stran transplantace ledviny. Já osobně pocházím z Mostu (dnes bydlím v jen pár kilometrů vzdáleném Litvínově) a tak oceňuji zachycení tehdy velmi moderního areálu mostecké OÚNZ. Tato poliklinika byla ostatně na konci sedmdesátek a na začátku let osmdesátých značně populární a frekventovanou, co se jejího "obsazení" ve filmu a seriálu týče...viz např. "Nemocnice na kraji města". Každopádně jak jsem psal na začátku, tento případ mjr. Kalaše mi moc nesedl ani při televizní premiéře a ani dnes...zde tedy mé resumé - nic moc průměr. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Jedna z našich nejlepších detektivek 70. let s Hrušínským jako mjr. Kalašem. Vyšetřování záhadného zranění mladé dívky uprostřed lesa s následnou smrtí váže zdánlivě s automobilovou nehodou jen možnost, že pokud dívka zemře, zachrání její ledvina plnohodnotný život šoféra a až v samém závěru zjistíme, že šlo vlastně o milence... A mezi nimi se pohybuje jako fantom pomsty žena Honzy Linharta, která dlouho je pro diváka záhadou, ale přiznejme si hlavně ženou dost nesympatickou. Podstatné je, že u těchto starých detektivek nešlo o pouhé vyšetřování, ale i o pokus o hluboký psychologický pohled do jednání postav. A to já vždycky miloval. Kvůli honičkám, fackovačkám a střílení se na film dívat nemusím. Takže - zde čtyři hvězdičky. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (4)

  • Lokalita děje s obcemi Radyně, Hradec a Bukovinský les je smyšlená. Nákladní automobil Praga S5T je opatřen poznávací značkou smyšleného okresu Hradec se zkratkou HC. Stejná dvě písmena použili pro svůj fiktivní okres Hradiště i tvůrci seriálu Život na zámku (od r. 1995). (Martin_L)
  • Hudební motiv filmu od Pavla Blatného je stejný jako druhý ústřední hudební motiv u filmu Klec (1973), ke kterému Blatný také skládal hudbu. (LiVentura)
  • Kromě Mostu a Prahy-Řeporyjí se natáčelo na Příbramsku, konkrétně v lokalitách Nové Dvory, Krámy a Lipiny. Na stěně služebny VB visí také mapa okresu Příbram. (rakovnik)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama