Režie:
Petr SchulhoffKamera:
Jiří VojtaHudba:
Pavel BlatnýHrají:
Rudolf Hrušínský, Radoslav Brzobohatý, Jiří Pleskot, Jaroslav Moučka, Zdeněk Kutil, Ferdinand Krůta, Lola Skrbková, Věra Tichánková, František Peterka (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Základem příběhu Vrah skrývá tvář je skutečný případ sedminásobného vraha Mrázka, který svého času vzbudil u veřejnosti velkou pozornost. Major Kalaš a jeho pomocník nadporučík Varga řeší složitý případ série vražd mladých žen. Nakonec se rozhodnou k riskantnímu pokusu – provedou rekonstrukci přepadení dívky, která jako jediná unikla smrti. Dívka však trpí psychickou poruchou a hrozí nebezpečí, že se její stav po rekonstrukci ještě zhorší… O vystižení atmosféry a tísnivého pocitu lidí žijících v kraji, kde se pohybuje neznámý vrah, se postarala i citlivá kamera Jiřího Vojty. Vedle Rudolfa Hrušínského se setkáte s Radoslavem Brzobohatým, Jiřím Pleskotem, Ferdinandem Krůtou, ale i s MUDr. Miroslavem Plzákem, který zde vytvořil roli psychiatra. Snímek zanedlouho po premiéře získal Cenu za nejlepší film roku... Postava majora Kalaše v podání výborného Rudolfa Hrušínského se objevila ve čtyřech filmech režiséra Petra Schulhoffa: Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979). (Česká televize)
(více)Recenze (237)
Brilantní detektivka s výbornou černobílou kamerou a tísnivou až skličující atmosférou. V okolních lesích zapadlé vsi se začnou objevovat mrtvoly mladých žen. A jelikož se mezi sebou všichni navzájem znají, padá podezření na každého. Vrahem může být kdokoliv, což značně přispívá ke, už tak, hrůzné náladě celého příběhu. ()
Silně inspirováno stylem George Simenona, jen český klon komisaře Maigreta major Kalaš využívá víc služeb vědy než intuice (i když MUDr. Plzák dle mého není vědec, ale socialistická celebritka). Film je pozoruhodný hlavně realistickým zobrazením české vesnice - od otřískaných polorozpadlých baráků, přes špinavé socialistické JZD, až k lidem, kteří nikterak nepřipomínají rozjásaný výkvět proletariátu. Když Maigret vyšetřuje vraždu v pařížském činžáku, může se nám patologičnost prostředí zdát vzdálená, ale když v roce 1966 zobrazí český film českou vesnici jako komunitu, ve které vládne strach a vrahem může být každý...Klobouk dolů! ()
Absolutně špičková krimi. Hrušínského Kalaš je nedostižný, snad jen rada Vacátko by si to s ním mohl rozdat. Ponurá díra se státním statkem a hajným Moučkou co si prý barví vlasy. Vyděšená dívka na balkóně. Geniální spermon Peterka co nepotřebuje holky vraždit, skákají mu sami do postele. A doktor Bláha, no ten je pěkně podezřelý...Jedině snad Brzobohatý tady byl jaksi nepotřebný a navíc. ()
Spoilery! Mrtvé mladé ženy jsou vždy předzvěstí prvotřídní zábavy. Tím spíše, když má jejich vraždění někdo jako volnočasovou aktivitu a vraždí je výhradně sériově, i když může v klidu prznit svoji dveru. Vše zůstalo na stejných kolejích jako předešlý díl. Zásadní obměnou si přišel pouze příběh, který byl o výrazný kus lepší a zajímavější. [80 %] ()
Dobrá detektivka. Zdobí ji mimo jiné skvělá hudba Pavla Blatného. Kde jsou ty časy, kdy filmovou hudbu dělali skuteční umělci?! --- Poukázal bych ještě na jeden zajímavý detail: chování dvojice detektivů k civilistům. Nejsou agresivní, ale naprosto se neobtěžují nějakou zdvořilostí. Jednají s lidmi jako entomolog s hmyzem; studují ho, ale cítí se nad něj nekonečně povýšeni. Byl to dramaturgický záměr, anebo bezděký odraz reality ve vztahu mezi vrchností a plebejci za časů rovnosti a sociální spravedlnosti? ()
Galerie (17)
Photo © Filmové studio Barrandov
Reklama