Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton, Norman Reedus (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (732)
"8 MM" je můj TOP 3 film, který jsem kdy v životě viděl. Ve třech prvních filmech mám naprosto jasno ... První "SEDM", druhý "KLUB RVÁČU" a třetí tento ... 8MM je úžasným mixem více žánrů, které nelítostně zaplétají diváka, stejně jako hlavního hrdinu, do totálně zvráceného světa pornografie, úchylek, peněz, prostituce, násilí, korupce, kriminality, brutality a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho ... ovšem zkrátit bych to mohl jako "nechutné peklo". Film je "dostatečně" natočen a i když nevsází na "gore", nebo snad něco takového, jasně sází na DOKONALOU atmosféru, jednu z nejlepších, co jsem kdy u filmu mohl zažít ... Cage se pouští lehkovážně do případu, který mu nekompromisně přeteče přes hlavu a sešrotuje jej tak, že z něj udělá vyšinutého, agresivního maniaka, který naprosto nelítostně, brutálně, napůl v sebeobraně, napůl z pomsty, v šíleném návalu hrůzy, děsu, nevěřícné agónie a vzteku rozstřílí, umlátí, rozseká a upálí partu "pornotvůrců", kteří se společně podíleli na vytvoření ultimátního pornofilmu - "snuffu". Úžasné je řešení jednotlivých postav, kdy každá měla naprosto jiný důvod pro tento odporný zločin, vyjasnění tak mnoha původů zla a zvrácenosti v nás lidech obecně, a nakonec možnou přeměnu decentního a velmi inteligentního detektiva ve vraždící monstrum ... Pro mne naprostá bomba, která mi ve všech ohledech naprosto sedla...Měl jsem pocit, že jsem pochopil naprosto každý detail filmu, každou větu a že i v nic neříkajících dialozích se skrývají velká moudra o životě, zlu a nás lidech ... ()
Všechno zlé je k něčemu dobré. Joel Schumacher to dobře poznal, když po kolosálních průserech v podobě svých velkorozpočtových Batmanů sáhl na konci devadesátých let po skromnějších, psychologicky vyztužených projektech, korunovaných právě tímhle proslaveným depkařským thrillerem. Zápletka, jakkoli jednoduchá, mocně vtahuje diváka do odporného prostředí zvrácené pornografie, podložena primárně perspektivou šokované hlavní postavy, kterou ztvárňuje Nicolas Cage stále ve své zlaté éře více než přesvědčivě. Tempo je vzhledem k závažnosti námětu a psychologickým ambicím možná až moc svižné, výprava by občas mohla ještě přitlačit na pilu co do černoty a násilí a najde se pár lacinějších motivů (Cage najde okamžitě deník, který policie hledala marně bůhví jak dlouho), ale atmosféra je přesto dusivá od úvodních okamžiků až do posledního záběrů a typologicky úžasně obsazení herci (hlavně Phoenix a Stormare) navyšují autenticitu a pocit zhnusení do vysoce uspokojivých výšin. Závěr pravda onu autenticitu rozprašuje ve prospěch akčního uspokojení (to je ten nejzásadnější rozdíl oproti Se7en, taktéž z pera Andrew Kevina Walkera), avšak dojem přeplácanosti se naštěstí nedostavuje a tvůrci i zde překvapují nápady, které nikde jinde zkrátka neuvidíte (Cageův telefonát a žádost o svolení)... Rozhodně jeden z nejzajímavějších a koneckonců i nejlepších thrillerů devadesátých let, kde že ty zlaté časy jsou... ()
Veľmi zriedkavo natáčaná téma. Ani sa nečudujem. Z tohto filmu musel mať po jeho nakrútení psychické depky celý štáb. Postupné odkrývanie kriminálnej zápletky v štýle filmu Noir dospeje k prekvapivým zisteniam a zavedie Cagea až na samotnú hranicu ľudskej duše s peklom. Mix chytrého žánrového filmu a šialenosti s varovným posolstvom. Cageova asi tak tretia najlepšia úloha v kariére. Phoenixova približne tiež. ()
„There´s three rules in life: One, there´s always a victim; two, don´t be it.“ - „And three?“ - „I forgot what three is.“ Schumacher, věren své režisérské kariéře Jekylla & Hydea, tentokrát ukázal svou lepší tvář a potopil rutinérské soukromé očko, sledující doposud leda tak nevěrníky, do stoky perverzního pornoprůmyslu a vražd. Vyplavat z ní ven bude vyžadovat rozhodnost s požehnáním, odpuštění, i smíření se skutečností, že nic už nebude stejné jako dřív.. K husté atmosféře vydatně přispěl scénárista Se7en A.K.Walker, který měl buď enormně krásné dětství a vše si tímto vynahrazuje a nebo jej naopak celé mládí ve sklepě zneužíval pedofilní otčím. Jednu z mála pih na tom krásném, ale pořád mainstreamovém hnusu bych viděl v osobě jménem Cage, která na podobné role prozatím herecky nedorostla, což je nejlépe vidět v jakékoliv konfrontaci se špičkovým J.Phoenixem. Jsem snad jediný, komu tady chybí biografie Dino Velveta..? ()
Joel Schumacher nás psychicky deptá čo mu sily tlačia a výsledný efekt je výborný. Bol by však ešte lepší s prekombinovanejším scenárom s viacerými otázkami a nečakanými zvratmi. I tak ale ide o formálne vynikajúcu a všetkými zúčastnenými brilantne zahranú depresiu. Nič pre psychicky labilných divákov! ()
Galerie (34)
Zajímavosti (24)
- Nicolas Cage (Tom Welles) používa vo filme mobilný telefón Motorola StarTAC. (Raccoon.city)
- V izbe S&M zabijaka zvaného Mašina (Chris Bauer) visí viacero plagátov kapely Danzig. (BlackTom)
- Auto, které vlastní Eddie Poole (James Gandolfini), je Stutz Blackhawk, velká sběratelská rarita ze 70.-80. let, kterou vlastnil například i Elvis Presley. (don corleone)
Reklama